مهرداد جهانی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: آسفالت کردن راههای روستایی بالای ۲۰ خانوار اولویت دولت در سراسر کشور بوده و پس از آن روستاهای با خانوار کمتر در دستور کار قرار میگیرد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۹۲ درصد از راههای روستایی بالای ۲۰ خانوار استان مرکزی آسفالت شده است، تصریح کرد: میانگین کشوری آسفالت راههای روستایی حدود ۸۱ درصد است که نشان میدهد استان مرکزی ۱۱ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.
وی بیان کرد: در دولت سیزدهم، انعقاد تفاهمنامهای فی مابین اداره کل راهداری و حملونقل جادهای با بسیج سازندگی منجر به تخصیص قیر رایگان در راستای سیاستهای محرومیت زدایی شد و نتیجه آن، انجام یک کار جهادی در قالب نهضت آسفالت شده و حدود ۱۰۲ کیلومتر راه روستایی با اعتباری معادل ۲۳۰ میلیارد تومان، زیرسازی و تحت پوشش آسفالت قرار گرفت در حالی که در سالهای گذشته به طور متوسط تنها حدود ۲۰ کیلومتر راه روستایی از نعمت آسفالت برخوردار میشدند.
جهانی در ادامه با اشاره به بعضی روستاهای صعبالعبور در برخی نقاط استان مرکزی نظیر ساوه و زرندیه اظهار کرد: این روستاها در برخی فصول سال خالی از سکنه هستند و مجموع خانوارهای ساکن در این مناطق به ۱۰ خانوار نمیرسد که آنها هم به دلیل انجام امور کشاورزی و باغات در روستا سکونت دارند. بنابراین اولویت دولت، آسفالت روستاهای بالای ۲۰ خانوار هستند.
وی افزود: امیدواریم در ادامه تفاهمنامه منعقد شده با بسیج سازندگی میزان آسفالت راههای روستایی بالای ۲۰ خانوار ظرف یکسال آینده از ۹۲ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و سپس اقدام به آسفالت سایر روستاها حتی مناطق صعبالعبور شود.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به اینکه براساس اعلام سازمان راهداری کشور حدود ۷۰ درصد عاملین تصادفات در محورهای روستایی سراسر کشور که عامل انسانی در وقوع آن دخیل است را افراد کمسواد یا بیسواد تشکیل میدهند، گفت: این آمار نشانگر آن است که میزان سواد رانندگان تاثیر مستقیمی در نحوه و فرهنگ رانندگی دارد.
وی بیان کرد: به منظور ارتقای ایمنی محورهای مواصلاتی روستایی پس از انجام آسفالت، علائم هشدار دهنده، تابلوهای راهنمایی و رانندگی نصب و حاشیه جادهها ایمن و حتی نقاط حادثه خیز نیز برطرف میشود. خودروهایی که بعضا در روستاها وجود دارند به دلیل نواقصی که از قبیل ترمز، چراغ و ... دارند صرفا برای تردد در روستا و استفاده محلی مورد استفاده قرار میگیرند و به هیچ وجه تردد آنها در جاده های روستائی ایمن نبوده و منجر به وقوع سوانح رانندگی متعددی میشود و آمار تصادفات در محورهای روستایی را افزایش داده است.
جهانی با بیان اینکه متوسط سرعت در راههای روستایی بین ۶۰ الی ۷۰ کیلومتر است، افزود: نقص فنی خودرو و نیز سرعت بالای خودروهایی که بعضا ایمن نیستند موجب وقوع تصادفات مرگباری میشود در حالی که نباید تصادفات در محورهای روستایی تلفات جانی در پی داشته باشد.
وی با بیان اینکه ۴۰ درصد متوفیان حوادث جادهای در نیمه نخست سالجاری را متوفیان تصادفات روستایی به خود اختصاص داده اند، افزود: استاندارد نبودن خودروها، نداشتن گواهینامه، سرعت بالای خودرو و بی احتیاطی، از جمله دلایل وقوع تصادفات در محورهای روستایی است که به نسبت ایمن بودن این محورها آمار سوانح رانندگی همچنان بالاست و هرچقدر ایمنی جاده افزایش پیدا میکند به تناسب آن سرعت خودروها نیز افزایش پیدا میکند.
او با اشاره به اینکه میانگین سرعت در جادههای استان مرکزی ۱۱ کیلومتر از کشور بیشتر است، تصریح کرد: نصب دوربینهای هوشمند و ایمن سازی محورهای مواصلاتی استان مرکزی موجب شده است که رتبه برتر کشور را به خود اختصاص دهیم، اما همچنان سرعت خودروها در محورهای این استان بالاتر از متوسط کشوری است و این استان جزو سه استان پرتردد کشور محسوب میشود.
انتهای پیام
نظرات