این جشنواره یک روزه که با عنوان "جمع موردکا" ، برگزار شد، دانش آموزان بیش از ۳۰ مدرسه روستایی شهرستان آمل با اجرای انواع بازیهای بومی و محلی، غرفههای معرفی و پخت غذاهای سنتی و همچنین موسیقی و آواز محلی، صنایع دستی و سوغات، محیط شاد و آموزشی را در کنار هم سپری کردند.
" چلیک ماری کا"، آغوزکا، جینگا سری، تشت لاک سما، سرنازنی، آب دندون، نون محلی، بودونه، پشته زیک، آش ترش، آش دوغ، و چندین بازی وخوراک از نمونههای عرضه ومعرفی شده دراین جشنواره دانش آموزی در آمل بوده است.
مدیرآموزش وپرورش شهرستان آمل امروز درحاشیه این جشنواره با تاکید بر لزوم احیای بازیهای بومی و محلی، درمدارس، گفت: اگر بخواهیم در حوزه تعلیم و تربیت موفق باشیم، باید آموزش و بازی را تلفیق کنیم، چرا که بازیها پدیدهای پیام آور و پیام رسان است و برای حفظ آداب و رسوم و سنن بسیار نیازمند زنده نگه داشتن میراث فرهنگی اقوام و گذشتگان خود هستیم.
حجت الاسلام محمدعلی ابراهیمزاده افزود: بازیهای بومی و محلی فضایی برای آموزش مسئولیتپذیری، تمرین همافزایی و کارگروهی، رقابت در عین رفاقت در قالب این بازیها گنجانده شده است.
وی با بیان اینکه هدف اصلی در برگزاری این جشنواره احیای سنتها کهن و پیشگیری از فراموشی بازیهای بومی و محلی است، اضافه کرد: توسعه و گسترش بازیهای بومی و محلی در بین نسل جوان و غنی سازی اوقات فراغت و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در بین دانش آموزان از دیگر اهداف این جشنواره است.
مدیرآموزش و پرورش آمل ادامه داد: بازیهای قدیمی برای ما خاطره آفرین هستند و برگزاری این نوع جشنوارهها موجب میشود تا شور و نشاط خاصی که ما از این بازیها دریافت میکردیم به جوانان امروز منتقل شود.
حجت الاسلام ابراهیم زاده ادامه داد: با تعمق در بازیهای بومی، لحظات خوش و به یادماندنی را خانوادهها به همراه دانش آموزان در کنار هم میگذرانند و شاید بخشی از اوقات فراغت نوجوانان و جوانان به جای بازیهای رایانهای و اعتیاد به فضای مجازی به این نوع بازیها اختصاص پیدا کند.
گنجاندن بازیهای بومی ومحلی در زنگ ورزش مدارس
مدیراجرایی جشنواره بازیهای بومی و محلی اداره آموزش و پرورش آمل هم دراین خصوص با اشاره به اینکه برگزاری جشنوارههای این چنینی به حفظ و احیای بازیهای قدیمی که جزو فرهنگ و آداب و رسوم ما هستند کمک میکند، گفت: دانش آموزان به واسطه بازیهای بومی و محلی رشد علمی و ذهنی را هم زمان خواهند داشت و آموزش این مهارتها میتواند زمینهساز شکلگیری مهارتهای پایه و تربیت برای زندگی آینده و در زمان بزرگسالی باشد.
سیده سمیه صالحی افزود: مدیران و دانش آموزان بیش از ۳۰ مدرسه روستایی شهرستان آمل با همه توانمندیها و تولیدات محلی و سنتی که دانش آموزان به همراه خانوادهها تولید و تهیه کرده بودند، دراین جشنواره به معرض تماشا و رقابت گذاشتند.
وی تصریح کرد: در راستای بهره گیری از فرهنگ بومی وهمچنین ارتباط گیری دانش آموزان روستایی با آیینهای کهن مردم مازندران، پیشنهاد شد تا حداقل در یکی از ساعتهای درسی یا زنگ ورزش، بازیهای محلی هم به برنامهها و فعالیتهای درسی و پرورشی دانش آموزان اضافه شود.
به گزارش ایسنا، شهرستان آمل حدود ۴۳۰هزار نفری جمعیت و حدود ۶۳ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی دارد.
انتهای پیام
نظرات