• پنجشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1401112720840
  • منبع : نمایندگی گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان عنوان کرد

برگزاری جشن ثبت جهانی صنعت پرورش کرم ابریشم ایران

برگزاری جشن ثبت جهانی صنعت پرورش کرم ابریشم ایران

ایسنا/گیلان مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، از ثبت جهانی صنعت پرورش کرم ابریشم ایران خبر داد و گفت: جشن ثبت ملی و جهانی ابریشم ایران اسفند ۱۴۰۱ در لنگرود برگزار می شود.

ولی جهانی امروز ۲۷ بهمن در گفت وگو با خبرنگاران، از برگزاری جشن ثبت جهانی میراث ناملموس پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی خبر داد و اظهار کرد: مطابق با برنامه‌ریزهای صورت پذیرفته، جشن ثبت ملی و جهانی ابریشم ایران ۱۱ اسفند ماه سال جاری با حضور جمعی از مقامات کشوری و استانی و سفرای کشورهای حاشیه دریای خزر در شهرستان لنگرود برگزار می‌شود.

وی از ثبت جهانی صنعت پرورش کرم ابریشم ایران خبر داد و تصریح کرد: در هفدهمین نشست کمیته بین المللی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که در شهر رباط مراکش برگزار شد، پرونده صنعت نوغانداری یا همان پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی به عنوان بیست و یکمین عنصر میراث فرهنگی ناملموس چند ملیتی با همکاری کشورهای افغانستان، ایران، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به ثبت جهانی رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ادامه داد: نام ایران در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در تولیدات سنتی ابریشم در کنار شش کشور دیگر ثبت جهانی شد.

جهانی، پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی را شامل مجموعه‌ای از شیوه‌های دانش سنتی، مهارت‌ها و صنایع دستی مربوط به کاشت و پرورش درختان توت، پرورش کرم ابریشم و تولید نخ‌های ابریشم برای بافندگی دانست.

وی گیلان را یکی از استان‌های پیشرو کشور در صنعت نوغان و تولید کرم ابریشم دانست و خاطرنشان کرد: نقوش دست بافته‌های سنتی گیلان مانند چادر شب بافی و رشتی دوزی برگرفته از نقوش هزاران ساله سفالینه های تپه های مارلیک رودبار است که نشان از توجه مردم این استان به هنر دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha