• چهارشنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401112619944
  • خبرنگار : 50604

ایسنا گزارش می دهد؛

روضه های خانگی بستری برای ترویج سبک دینی/ سنتی که باید حفظ شود

روضه های خانگی بستری برای ترویج سبک دینی/ سنتی که باید حفظ شود

ایسنا/گلستان روضه های خانگی از جمله مظاهر دلدادگی مردم ایران به اهل بیت و بستری مناسب برای ترویج فرهنگ علوی است که می بایست مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

برپایی روضه خانگی به قدمت عزای سالار شهیدان است، امام سجاد و حضرت زینب (س) اولین کسانی بودند که با برپایی روضه های خانگی علاوه بر برگزاری مراسم عزای سیدالشهدا به تبیین قیام عاشورا پرداختند.

در روضه های خانگی اجتماع مومنین شکل می گیرد، در این اجتماع فرهنگ عاشورایی نشر پیدا کرده و مردم با ذکر اهل بیت، دعا و تلاوت قرآن دل های خود را از زنگار گناه و آلودگی پاک می کنند.

مردم ایران از گذشته های دور علاقه زیادی به برپایی روضه در منازل خود داشتند و معتقد هستند برپایی مراسم  اهل بیت در منازل باعث برکت و افزایش رزق و روزی اهل آن خانه می شود.

سیده فاطمه حسینی به خبرنگار ایسنا گفت: زمانی که کودک بودم مادرم در مناسبت های مختلف به خصوص ماه محرم مراسم روضه خانگی برگزار می کرد و در همین مجالس بود که مظلومیت امام حسین و مهربانی اولاد پیامبر را شنیدم و از همان کودکی محبت امامان بر دلم نشست.

وی ادامه داد:  من هم مثل مادرم سعی می کنم در ایام فاطمیه و محرم مراسم عزای امامان را در منزل خودم برگزار کنم و معتقدم با این کار زندگی خود را بیمه می کنم.

روضه خانگی فرصتی برای صله رحم با اقوام

حسینی افزود: در روضه خانگی علاوه بر ذکر مصیبت اهل بیت قرآن می خوانیم، دوستان و آشنایان را دعوت کرده و به همین بهانه صله رحم انجام شده و باعث می شود از حال همدیگر با خبر شویم.

زهرا الازمنی هم با بیان اینکه من اغلب در شب های جمعه مراسم دعای کمیل در خانه خودم برگزار می کنم، گفت: معمولا در کنار مراسم، دعا و قرآن هم تلاوت می شود و ثواب معنوی آن را به درگذشتگان  خود هدیه می کنم.

روضه های خانگی بستری برای ترویج سبک دینی/ سنتی که باید حفظ شود

روضه های خانگی مکانی برای آشنایی کودکان با فرهنگ عاشورایی

بانوی میانسال گرگانی اضافه کرد: شرکت در مراسم عزای حسینی برای همه خوب و مفید است اما کودکان به دلیل داشتن قلب پاک و ذهن آماده بیشتر از دیگران از مواهب روضه خانگی بهره مند می شوند.

وی افزود: هرآنچه بچه ها در سن کودکی یاد می گیرند، تا سال ها در ذهنشان باقی می ماند و شخصیت آن ها را شکل می دهد، علاوه بر آن کودکان با پذیرایی کردن از عزاداران حسینی و جفت کردن کفش هایشان در برگزاری مراسم شریک شده با این کار مسئولیت پذیری را هم تمرین می کنند.

زهرا زینی یکی از مبلغین روستای نومل گرگان هم به خبرنگار ایسنا گفت: من 12 سال پیش در کلاس های مداحی و دوره های تجوید قرآن تبلیغات اسلامی گرگان شرکت کرده و از همان زمان تا امروز در منازل مردم روستا مجالس روضه خانگی برگزار می کنم.

وی با بیان اینکه همواره برکت خدمت در دستگاه امام حسین را در زندگی خود لمس کرده ام گفت: اگر چه در مراسم روضه بر مصیبت های وارده بر اهل بیت اشک می ریزیم اما بعد از پایان مراسم احساس سبکی و شادابی قلب ما را فرا می گیرد به طوریکه من هرگز در زندگی احساس یاس و ناامیدی ندارم.

روضه های خانگی ساده و کم هزینه باشد

مداح گرگانی در ادامه به برگزاری مراسم ساده و کم هزینه تاکید کرد و افزود: متاسفانه برخی افراد در مراسم روضه از چندین نوع غذا  برای پذیرایی استفاده می کنند و این در صورتی است که امامان ما همواره بر ساده زیستی، دوری از اسراف و پرهیز از تجملات تاکید کرده اند.

وی  با بیان اینکه با یک استکان چای و خرما هم می توان مراسم عزای امامان را در منازل خود برگزار کنیم، تصریح کرد: برگزاری مراسم پرهزینه باعث می شود افرادی هم که از نظر مالی در مضیقه هستند نتوانند مراسم روضه در خانه های خود برگزار کنند.

روضه های خانگی بستری برای ترویج سبک دینی/ سنتی که باید حفظ شود

بانوی مبلغه ادامه داد: مراسم روضه های خانگی معمولا با حضور مبلغین و روحانیون برگزار می شود و افراد شرکت کننده سوالات شرعی خود را مطرح و مستقیما جواب آن را می گیرند به همین دلیل مجالس روضه یکی از بهترین مکان ها برای آموزش مطالب جدید است.

کمک به نیازمندان در مراسم روضه

زینی بیان کرد: در اجتماعات خانگی مومنین از حال و روز هم باخبر می شوند و اگر کسی به دلیل بیماری، تهیه جهیزیه برای فرزندان و مواردی مشابه این نیازمند کمک باشد همه شرکت کنندگان در حد توان سعی می کنند در جهت رفع نیاز او بکوشند.

رییس تبلیغات اسلامی گرگان هم در گفتگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه روضه های خانگی کانون تحول در سبک زندگی اسلامی است، گفت: سبک زندگی اسلامی همان سبک زندگی پیامبران و اولیای الهی و  مجاهدان  اسلام است.

روضه خانگی از ویژگی های سبک زندگی اسلامی است

محمد زاده روضه های  خانگی را یکی از ارکان سبک زندگی اسلامی دانست و اضافه کرد: روضه ای خانگی ویژگی های منحصر به فردی دارد که ایجاد حلقه های میانی یکی از این ویژگی ها است.

رییس تبلیغات اسلامی گرگان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: جامعه امروز نیازمند حلقه های میانی و مردمی کردن کارها است و با برپایی روضه های خانگی این مهم اتفاق می افتد.

وی محور روضه های خانگی را خانواده و همسایه معرفی کرد و توضیح داد: امروز دشمن خانواده های مسلمانان را هدف قرار داده و برپایی روضه های خانگی می تواند اقدام موثر در برابر این هجمه دشمن باشد.

روضه های خانگی بستری برای ترویج سبک دینی/ سنتی که باید حفظ شود

روضه های خانگی و کمک به نیازمندان

محمدزاده  بیان کرد: بر خلاف فرهنگ غرب که مردم نسبت به هم بی تفاوت هستند، روضه های خانگی مردم را نسبت به هم مهربان تر و دلسوز تر می کند.

رییس تبلیغات اسلامی گرگان افزود: در روضه های خانگی مردم با مسائل و مشکات آشنا شده و نسبت به آن واکنش نشان خواهند داد و به این ترتیب کنشگری اجتماعی اتفاق می افتد.

وی با اشاره به اینکه  آشنایی با  معارف دین، آگاهی بخشی و صله رحم از دیگر فواید برگزاری مراسم روضه های خانگی است،گفت: روضه های خانگی کوچه به کوچه و محله به محله برگزار و مردم از مشکلات هم آگاه شده و به هم کمک می کنند.

به گزارش ایسنا، روضه های خانگی مورد تاکید امامان معصوم و بزرگان دین ما بوده است و شیعیان در طول تاریخ از این فرصت برای انتقال فرهنگ علوی بهره برده اند.

علی رغم پیشرفت های مختلف و توسعه ابزار ارتباط جمعی نظیر تلفن های همراه، فضای مجازی و رادیو و تلوزیون هنوز هم روضه های خانگی یکی از بهترین بسترها برای نشر احادیث دینی است زیرا اثری را که در آموزش چهره به چهره و ارتباط نزدیک مومنان با هم  است در هیج جای دیگر نمی توان یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha