به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، تابلو نقاشی «دختری با گوشواره مروارید» که اکنون محبوبترین اثر هنری «یوهانس ورمیر» نقاش هلندی است، در نمایشگاه بزرگی که با عنوان «ورمیر» در موزه ملی آمستردام برگزار شده است برای عموم مردم به نمایش گذاشته شده است.
«پیتر روئلوفس» یکی از مدیران نمایشگاه «ورمیر» در کاتالوگ نمایشگاه به این نکته اشاره کرده است که مرواریدهایی در ابعاد مرواریدی که در این نقاشی به تصویر کشیده شدهاند در آن زمان قیمت نجومی داشتهاند. در قرن هفدهم میلادی، مرواریدها اغلب از تنگهای بین هند و سریلانکا پیدا میشدند. در سال ۱۶۳۲ یک جواهرفروش هلندی برای مروارید بزرگی که برای یک شاهزاده خریداری کرده بود ۵۰۰ پوند پرداخت کرده بود(این قیمت امروزه معادل حدود ۱۰۰,۰۰۰پوند است)، با این حال آن مروارید احتمالا بسیار کوچکتر از مرواریدی است که در نقاشی مشهور «ورمیر» به تصویر کشیده شده است.
به گفته «روئلوفس»، ما در نقاشی «ورمیر» مروارید مصنوعی از جنس شیشه را تماشا میکنیم که در زمان حیات «ورمیر» اغلب توسط شیشهسازان ونیزی فروخته میشدند. این گمانه زنی وجود دارد که سوژه این نقاشی شاید، «ماریا»، دختر بزرگ «ورمیر» باشد که در حوالی ۱۶۵۵ میلادی متولد شد، اما این صورت او در زمان خلق نقاشی ۱۰ ساله بوده چراکه موزه مائریتشویس زمان خلق این نقاشی را سال ۱۶۶۵ تعیین کرده است.
میتوان گفت عنوان «دختری با گوشواره مروارید» تقریبا مدت چندان زیادی نیست که برای معرفی این نقاشی استفاده میشود، چراکه این عنوان توسط مدیر موزه مائریتشویس در جریان نمایشگاه بزرگی از آثار این هنرمند که در سال ۱۹۹۵ میلادی در لاهه و گالری ملی واشنگتن برگزار شد برای این نقاشی انتخاب شد. پیش از آن، این نقاشی اغلب با نام «دختری با دستار» شناخته میشد.
کتاب «دختری با گوشواره مروارید» نوشته «تریسی چوالیر» که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد و فیلمی که با اقتباس از آن در سال ۲۰۰۳ اکران شد این نقاشی را مشهورتر از قبل کردند. اکنون این نقاشی به گل سر سبد موزه مائریتشویس تبدیل شده است. با این که نمایشگاه بزرگ موزه ملی آمستردام تا چهارم ژوئن ادامه خواهد داشت، اما این نقاشی به اندازهای برای موزه مائریتشویس اهمیت دارد که زودتر از سایر آثار این نمایشگاه به موزه مائریتشویس بازگردانده میشود و در اوایل آوریل در لاهه به نمایش گذاشته خواهد شد.
این نقاشی نخستینبار در سال ۱۸۸۱ به عنوان اثر هنری ین نقاش ناشناس مورد توجه قرار گرفت و به قیمت دو گیلدر (کمتر از ۱ پوند) فروخته شد. این نقاشی در سال ۱۹۰۳ به مالکیت موزه مائریتشویس درآمد.
مدیر موزه مائریتشویس در پاسخ به سوال «آرتنیوزپیپر» درباره گوشواره این نقاشی بیان کرد: «این گوشوار نه مروارید است و نه شیشه، بلکه فقط نقاشی است.» ورمیر این گوشواره را با دو ضربه قلممو سریع خلق کرد.
انتهای پیام
نظرات