• سه‌شنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1401111813874
  • خبرنگار : 71452

به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی؛

کارگاه آموزشی «اصول مقاله‌نویسی در حوزه سلامت» برگزار شد

کارگاه آموزشی «اصول مقاله‌نویسی در حوزه سلامت» برگزار شد

کارگاه آموزشی «اصول مقاله نویسی در حوزه سلامت» به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و با حضور جمعی از پژوهشگران، دانشجویان و متخصصان حوزه سلامت برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این کارگاه که روز گذشته (دوشنبه ۱۷ بهمن‌ماه) برگزار شد، دکتر علی منتظری، استاد پژوهش و رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و دکتر سمیرا محمدی، از پژوهشگران این پژوهشکده، فرآیند و نحوه نگارش بخش‌های مختلف مقاله‌های علمی را تشریح کردند.

دکتر منتظری در این نشست تاکید کرد: داشتن مهارت در مقاله نویسی و نشر دستاوردهای حاصل از پژوهش در توسعه دانش بسیار حایز اهمیت است.

وی عنوان کرد: یک پژوهشگر وظیفه دارد دستاورد پژوهش خود را به سه گروه ارایه کند که عبارتند از مردم و جامعه، تصمیم گیران و سیاستگذاران و همتایان علمی است. انتشار اطلاعات باید متناسب با شرایط گیرنده پیام باشد، به همین علت نوع مطالب و نحوه انتشار مطالب برای این سه گروه باید متفاوت باشد. ارایه دستاوردهای پژوهشی به همتایان علمی و سایر پژوهشگران در قالب مقاله علمی انجام می‌شود.

پس از بیان ضرورت و اهمیت مهارت مقاله نویسی، به بایدها و نبایدهای مقاله نویسی علمی اشاره و به موضوع انواع مقاله‌های علمی پرداخته شد. عمده مقاله‌ها در قالب پژوهش‌های اصیل قرار دارند که برای انتشار نتایج دست اول پژوهش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک گروه از مقاله‌ها که شامل مطالعه‌های مروری هستند، به انتشار نتایج دست دوم پژوهش‌ها می‌پردازند که در سال‌های اخیر بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. شکل‌های دیگری از مطالعه‌ها نیز وجود دارند که بر اساس سیاست‌های مجله‌ها قابل انتشار هستند.

در بخش دیگری از کارگاه آموزشی «اصول مقاله نویسی در حوزه سلامت»، دکتر محمدی به انواع مقاله‌ها اشاره و نکات کلیدی در خصوص انتخاب نوع نگارش مقاله را بیان کرد.

اجزای مقاله نیز موضوع دیگری بود که در این جلسه به آن پرداخته شد. یک پیشنهاد کاربردی برای نوشتن مقاله که سرعت و کیفیت کار را افزایش می‌دهد، طراحی و استفاده از قالب تعریف‌شده برای اجزای مقاله بود.

در این قالب ابتدا اجزای اصلی مقاله مشخص و محتوای آن به تدریج تکمیل می‌شود. توجه به نقطه شروع و پایان نگارش مقاله نیز یکی از نکاتی بود که به آن اشاره شد. در این راستا پیشنهاد شد پژوهشگران ابتدا جدول‌ها و نمودارها را آماده و مقاله را از قسمت یافته‌ها آغاز کنند. همچنین پیشنهاد شد که در گام‌های بعدی به ترتیب روش مطالعه، بحث، مقدمه و خلاصه مقاله تنظیم شود. در ادامه به نکات کلیدی در خصوص نگارش مقاله اشاره شد و کلیاتی نیز در خصوص مجله‌های حوزه سلامت و پزشکی ارایه شد.

این کارگاه با هدف ارتقا توانمندی پژوهشگران و متخصصان حوزه سلامت برگزار شد و برای متخصصان حوزه سلامت دارای امتیاز بازآموزی بود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، این پژوهشکده در تلاش است تا با برگزاری دوره ها، کارگاه‌ها و برنامه۲های آموزشی متناسب با نیاز دانشجویان و متخصصان حوزه سلامت، نقش کلیدی خود را در ارتقا توانمندی متخصصان این حوزه ایفا کند.

کارگاه آموزشی «اصول مقاله‌نویسی در حوزه سلامت» برگزار شد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha