• یکشنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401111612033
  • خبرنگار : 50597

حضور بیش از ۴۰۰ محلاتی در آئین معنوی اعتکاف

حضور بیش از ۴۰۰ محلاتی در آئین معنوی اعتکاف

ایسنا/مرکزی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان محلات گفت: در سال جاری ۴ مسجد در محلات، یک مسجد در باقرآباد و یک مسجد در نیم‌ور به این مراسم معنوی اختصاص یافته است.

حجت‌الاسلام رئوف کریمی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: امسال مسجدالقائم(عج) برای آقایان ۱۸ سال به بالا، مسجد حسینیه شهید محلاتی برای دانش‌آموزان پسر، مسجد امام حسن مجتبی(ع) برای خانم‌های ۱۸ سال به بالا و مسجد حضرت ابوالفضل(ع) برای دانش‌آموزان دختر اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در مراسم اعتکاف امسال نزدیک به ۱۰۰ دانش‌آموز پسر و حدود ۱۳۵ دانش‌آموز دختر حضور دارند و مابقی معتکفین، بزرگسال هستند. امسال تعداد دانش‌آموزان مشارکت‌کننده در اعتکاف نسبت به دوره‌های پیشین، افزایش قابل توجهی داشته است.

وی افزود: بر اساس تصمیم ستاد مردمی اعتکاف که متشکل از امام جمعه، نمایندگان سپاه و بسیج، شورای شهر، آموزش و پرورش و نمایندگان مساجد است، امسال برای نخستین بار مساجدی ویژه اعتکاف دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است. به دلیل روحیات، اقتضائات سنی، شور و نشاط جوانی، دانش‌آموزان شرایط متفاوتی با بزرگسالان دارند و برای احترام به فضای آرامش مورد نیاز بزرگسالان، این تصمیم اتخاذ شده است.
 
وی تصریح کرد: چه بسا همین فضای نشاط سبب جذب بیشتر دانش‌آموزان به این مراسم می‌شود که مورد استقبال نیز قرار گرفته است. البته ما تلاش کرده‌ایم برنامه‌هایی را در نظر بگیریم تا در کنار این فضای شور و نشاط، استفاده معنوی، بصیرتی و تربیتی را نیز برده باشند.

وی در مورد علت انتخاب مساجد گفت: برای این مراسم ۸ مسجد را در نظر گرفته بودیم که پس از برگزاری جلساتی با متولیان مسجد، تعدادی از مساجد به دلیل مشکلات گرمایشی، تعمیرات و برخی مشکلات دیگر، آمادگی این مراسم را نداشتند و این مساجد به منظور اعتکاف انتخاب شدند.

کریمی در ارتباط با انتخاب مسجدحسینیه شهید محلاتی برای میزبانی این مراسم گفت: بر اساس اسناد موجود در استشهادیه‌ متعلق به سال ۱۳۱۸ که به امضای علما رسیده و نام موقوفات محلاتِ بالا با پلاک و مشخصات در آن آمده است، این محل، مسجد بوده است و در سال ۱۳۲۰، سند شش دانگ منگوله‌دار حسینیه و مسجد این محل توسط اداره فرهنگ و اوقاف سابق (اوقاف و امور خیریه کنونی) صادر شده است و کلیه متعلقات آن نیز در این وقف‌نامه آمده است که وقف عام شده و بنابراین، این محل از همان زمان مسجد بوده است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر (ص) درباره فضائل اعتکاف گفت: بر اساس این روایت، هرکس به خدا ایمان داشته باشد و امیدوارانه آداب اعتکاف را به جا بیاورد، فضیلت بالای اعتکاف موجب می‌شود تا گناهان سابق وی در مسیر آمرزش قرار بگیرد.

مراسم معنوی اعتکاف هرساله در ایام‌البیض از اذان صبح ۱۳ رجب آغاز شده و تا اذان مغرب روز ۱۵ رجب ادامه خواهد داشت و معتکفین با حضور در مسجد و روزه گرفتن، به راز و نیاز با معبود خود می‌پردازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha