عملیات تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری در مجتمع بندری آستارا در شمال غربی استان گیلان به صورت منظم و در کمترین زمان ممکن انجام می شود و در یک نمونه از این عملیات کمتر از هشت ساعت، یک فروند کشتی بخش خصوصی که به تازگی سرویس منظم ماهانه بین بندر آستارا و بندر آکتائو قزاقستان را آغاز کرده است، تخلیه و بارگیری شد که یک رکورد جدید برای عملیات کانتینری در این بندر مرزی و مهم خصوصی شمال کشور محسوب می شود.
این کشتی شامل ۲۲۶ TEU حامل انواع کالاهای صادراتی و ترانزیتی و همچنین ۴۵ خودروی ترانزیتی و ۷۰ کانتینر بود و برای اولین بار از تعدادی کانتینر فلت.رک برای حمل خودرو توسط این کشتی استفاده شد که به ظرفیت جابجایی خودروهای ترانزیتی از طریق جمهوری اسلامی ایران و دریای خزر به مقصد کشور قزاقستان می افزاید.
حمل و نقل کانتینری و صادرات کانتینرهای یخچالی و خشک و همچنین ترانزیت خودرو در مجتمع بندری آستارا رونق بسیار خوبی گرفته است و به عنوان اولین بندر خصوصی کشور می تواند نقش بسزایی در انتقال کالاهای ترانزیتی و صادراتی به ویژه کالاهای کانتینری و یخچالی به مقاصد بنادر کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان داشته باشد.
با توجه به اینکه نوع کانتینر مورد نیاز برای حمل کالا، بستگی به نوع محموله دارد، در جریان حمل خودرو توسط کشتی از کانتینر فلت.رک(flat rock container) برای اولین بار در مجتمع بندری آستارا استفاده شد که دارای سطحی به عنوان کف با ظرفیت بارگیری بالا بوده و از این رو معمولا برای حمل محموله های سنگین، حجیم یا سایز بزرگ استفاده می شود.
عنایت رضایی پور، فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در همین رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه رویکرد دولت استفاده بیشتر از ظرفیت دریای خزر در تجارت و توسعه بازرگانی و افزایش نقش بنادر شمالی بخصوص مجتمع بندری آستارا در افزایش مراودات تجاری با کشورهای حوزه سی.آی.اس و همسایگان شمالی ایران با کمک بخش خصوصی است، اظهار کرد: اکنون مجتمع بندری آستارا در سایه حمایت دولت و فعالیت چشمگیر بخش خصوصی افق های روشن تری پیش رو دارد و مردم مرزنشین این خطه مرزنشین شمال کشور امیدوارند با تداوم حمایت های دولت روز به روز شاهد شکل گیری صنایع مرتبط و کسب و کارهای دریایی باشند.
وی افزود: جدا از مرز زمینی و ریلی، شهرستان آستارا از مرز دریایی و مجتمع بندری آستارا بهره مند است که با ۶۰ هکتار وسعت به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور برای تخلیه و بارگیری کالاها توسط کشتی طراحی شده است و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا به شمار می رود.
فرماندار آستارا گفت: اقدامهای خوبی در توسعه زیرساختهای مجتمع بندری آستارا با کمک سرمایهگذار بخش خصوصی انجام شده است.
انتهای پیام
نظرات