به گزارش ایسنا، محمدصادق خیرخواه در نشست «بررسی ایمنی کالبدی کلانشهر تهران با تأکید بر ایمنی گودها، پلها، ساختمانها و فضاهای زیرسطحی» که از سوی پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی برگزار شد، با تاکید بر اینکه ارتقای ایمنی و کیفیت پروژههای احداث ابنیه به الزامات فنی و اجرایی جدید نیاز ندارد، گفت: فقدان سازندگان ذیصلاح و توانمند یک مشکل بزرگ در حوزه ساخت و ساز است.
وی با اشاره به حادثه متروپل و مطالعاتی که به منظور واکاوی علل این حادثه در کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت، گفـت: متاسفانه برخی از فعالان حوزه ساخت و ساز، تخصصی در این زمینه ندارند. ساختارهای نظارتی و قانونگذاری در کشور باید در جهت الزام حوزه ساخت و ساز به بهرهگیری از بنگاههای صاحب صلاحیت تلاش کنند.
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تقدیر از تشکیل قرارگاه ایمنی کالبدی شهر تهران، از فعالیت این نهاد با تعبیر احیای وظایف خاموش یاد کرد و افزود: تمام وظایف مهم در حوزه ایمنی در قالب قرارگاه ایمنی کالبدی احیا شده و این در حالی است که حمایتهای ساختاری لازم برای تحقق تکالیف یادشده نیز پیشبینی شده است.
مقاومسازی ۵۰ پل در تهران
خیرخواه مأموریتهای اصلی معاونت فنی و عمرانی را طراحی، اجرا و نظارت بر پروژههای عمرانی در سطح شهر تهران، مرمت، بهسازی، مقاومسازی و ایمنسازی زیرساختهای شهری و هدایت، نظارت و کنترل سازمانی برشمرد و گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در تهران ۳۹ تقاطع و ۴۷ پل ساخته شده بود و این عدد تا سال ۱۳۸۱ به ۷۱ تقاطع و ۱۵۵ پل رسید و از سال ۱۳۸۱ تاکنون هم ۳۳۳ تقاطع و ۵۵۱ پل در شهر تهران ساخته شده و در مجموع ۷۵۳ پل و ۴۴۳ تقاطع در تهران وجود دارد و شهرداری طبق ماده ۷۳ برنامه پنج ساله دوم این پلها را شناسایی کرده و مقاومسازی ۵۰ دستگاه پل را در اولویت پنج ساله خود قرار داده است.
وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه بهسازی و نگهداشت پلها گفت: شناسایی و تهیه شناسنامه فنی برای تمامی پلها، تهیه دستورالعمل فنی بازرسی، نگهداری، تعمیر و فهرست بها و اخذ تایید شورایعالی فنی برای دستورالعملهای بازرسی، ارائه دوره های آموزشی و تربیت نیروهای متخصص، انجام دو دوره بازرسی سطح یک برای تمامی پل ها و بازرسی سطح دو برای پل های دارای آسیب، اولویت بندی پلها از منظر نگهداری و تعمیر، ارائه طرح تعمیر و نگهداری برای پلهای اولویتدار، پردازش اطلاعات و شناسایی آسیبهای پرتکرار و ارائه بازخورد طراحی از جمله این اقدامات است. شناسایی این آسیبها منجر به کاهش مخاطره جانی، نارضایتی شهروندان و هزینه تعمیر و نگهداری میشود.
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در ادامه به تجربه تهیه شناسنامه فنی و ایمنی، اولویتبندی و تهیه طرح مقاومسازی ساختمانهای ملکی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: امروز آمار وضعیت ایمنی ساختمانهای ملکی، سیستمهای آتشنشانی ساختمانها و آسیبپذیری آنها به تفکیک منطقه را در اختیار داریم.
انتهای پیام
نظرات