• سه‌شنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401111108845
  • خبرنگار : 50552

امام جمعه قزوین:

مناظر شهری نباید القاکننده فرهنگ ضد دین باشد

مناظر شهری نباید القاکننده فرهنگ ضد دین باشد

ایسنا/قزوین نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه شورای فرهنگ عمومی گفت: گاهی اثرگذاری تابلوهای شهری بر روی افکار و رفتار مردم بیش از اثرگذاری تلویزیون است، بنابراین مناظر شهری نباید القاکننده فرهنگ منفی یا ضد دینی باشند.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه شورای فرهنگ عمومی که در سه‌شنبه، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ در سالن شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در آیه ۳۲ سوره حج فرمود هر کس شعائر دین خدا را بزرگ و محترم بشمارد، این کار از جمله صفات دل‌های باتقواست، مطابق این آیه مشخص می‌شود لازم است شعائر الهی را تبلیغ کرد و به مردم نشان داد.

وی ادامه داد: در رابطه با صنعت گفته می‌شود ۹۰ درصد تبلیغات و ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری کنید، در دیدگاه فرهنگی نیز این‌گونه است، گاهی اثرگذاری تابلوهای شهری بر روی افکار و رفتار مردم بیش از اثرگذاری تلویزیون است، بنابراین مناظر شهری نباید القاکننده فرهنگ منفی یا ضد دینی باشند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند در آیه ۱۹ سوره نور در رابطه با کسانی سخن گفته که تمایل دارند در مملکت ایمانی، کار منکری را اشاعه دهند، خدا فرموده در دنیا و قیامت عذابی دردناک در انتظار این افراد است.

وی بیان کرد: ما نباید سلیقه‌ای عمل کنیم و به بهانه هر مسئله‌ای اقشار مختلف مردم را از خودمان دور کنیم یا آنان را مقابل خود قرار دهیم، وقتی سلیقه‌ای عمل کنیم مردم از ما دور می‌شوند، اما زمانی که سلیقه‌ای عمل نکنیم، منشأ تصمیمات ما آموزه‌های دینی و قوانین حاکم بر کشور خواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: البته باید یک نگاه عمومی هم داشته باشیم و مدیریت فرهنگ و افکار مردم را به دست کسانی نسپاریم که اراده و اختیار فرهنگ‌سازی را از ما بگیرند و ما را به سمت‌وسوی مقاصد خود ببرند.

وی تأکید کرد: باید فضای بومی استان قزوین را از این آفت دور کنیم و با مطالعه، فرهنگ‌سازی، روان‌شناسانه، هدایت‌گرانه و در یک کلام حکیمانه اقدام کنیم تا نتایج موردنظر تحقق پیدا کنند.

آیت‌الله عابدینی افزود: برای مثال در رابطه با مباحث مرتبط با عفاف و حجاب، خیلی وقت‌ها شاید بهتر باشد به‌جای اینکه سریعاً اعمال قانون کنیم، با افراد ارتباط بگیریم و حرف بزنیم، به آن‌ها بگوییم شما هم برادر و خواهر ما هستید و کاری که انجام می‌دهید به فرهنگ ما آسیب می‌زند؛ شاید خیلی مواقع بدون فشار قانون بتوانیم جاده را هموار کنیم.

وی در رابطه با نگهداری و خرید و فروش حیواناتی مانند سگ، عنوان کرد: در کتب متعددی در رابطه با این مسئله سخن گفته شده است، برای مثال مرحوم شیخ انصاری در مکاسب به‌صورت مفصل در این حوزه مباحثی را مطرح کرده‌اند، ایشان در مکاسب فرموده‌اند نگهداری و خریدوفروش سگ گله، سگ شکار و سگ نگهبان بدون اشکال است، هر سگی که جزو این سه دسته نبود سگ هراش بوده و معامله آن حرام است.

امام جمعه قزوین ادامه داد: البته این را هم باید مدنظر داشته باشیم حیواناتی که راجع به آن‌ها صحبت می‌کنیم، ضررشان برای فرهنگ ما و اعتماد مردم به مراتب کمتر از حیواناتی است که به بیت‌المال دستبرد می‌زنند یا پارتی‌بازی می‌کنند و در نهایت هم خیلی عادی در میان مردم حضور دارند.

وی عنوان کرد: فرق حیوانات دسته اول با حیوانات دسته دوم در این است که حیوانات دسته اول حیله و نیرنگ بلد نیستند، اما حیوانات دسته دوم قانون‌خواری، خیانت و پارتی‌بازی می‌کنند و خون مردم را می‌مکند و همچنان در میان مردم راه می‌روند و زندگی عادی خود را دارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در پایان بیان کرد: ما نباید جای اهم و مهم را عوض کنیم، آن‌هایی که اعتماد مردم را به آتش می‌کشند به مراتب پست‌تر و پلیدترند از کسانی که در ایام اغتشاشات سطل‌های زباله را آتش می‌زدند، اگر جای اهم و مهم را عوض کنیم کم‌کم جای جلاد و شهید را هم عوض خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha