علی رجبی در گفتوگو با ایسنا ضمن تبریک سالروز ولادت امام محمدباقر (ع) اظهار کرد: نهضت علمی امام محمدباقر (ع) و سپس بعد آن فرزندشان امام جعفرصادق (ع) برگرفته از اهل بیت (ع) و به نوعی سرچشمه و منشأ آن از قرآن، سیره و سنت پیامبر که چشمه جوشان علوم و دانش بوده است.
وی افزود: امام محمدباقر (ع) نیز در زمینههای متعدد به علوم اشراف داشتند، بویژه در حوزه تفسیر که این امام بین ائمه دیگر بزرگترین فرد بودند و به همین سبب به باقرالعلوم نام گرفتند و هر کسی که سؤالی در حوزه علمی داشت از ایشان میپرسید، علمای آن عصر در خصوص اشراف امام محمدباقر (ع) بیان میکردند ایشان برترین عالم هستند.
رجبی در خصوص اینکه امام محمدباقر (ع) در چه حوزههایی شاگرد داشتند، گفت: در آن زمان علوم فقه، اعتقادات بیشتر مطرح بود اما در عین حال امام محمدباقر (ع) در زمینه علوم غیراسلامی نیز شاگردانی داشتند. امام محمدباقر (ع) جلسات علمی بسیاری برگزار میکردند از مردم عادی تا افرادی که دارای علم بودند در محضر ایشان مینشستند و از چشمه جوشان علم امام محمدباقر (ع) استفاده میکردند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد استان قزوین تصریح کرد: از میان انبوه کسانی که در محضر امام محمدباقر (ع) کسب علم کردند میتوانیم به «سفیان ثوری»، «سفیانبنعیینه» و «ابوحنیفه» اشاره کنیم.
وی خاطرنشان کرد: پس از سقوط بنیامیه و با روی کار آمدن بنیعباس دوران امامت امام محمدباقر (ع) آغاز شد، گروهها و فرقههای متعددی در دوره امامت امام محمدباقر (ع) بازماندگان خوارج به وجود آمد حتی علمای یهودی گاه مطالبی بیان میکردند که امام با همه این فرقهها برخورد میکردند و دانشمندان این فرقهها نیز با امام مناظراتی انجام میدادند.
رجبی در پاسخ به اینکه امام محمدباقر (ع) چگونه با اسرائیات مبارزه میکردند، گفت: از جمله گروههای خطرناکی که در زمان امام محمدباقر (ع) حضور داشتند و تأثیرگذار در فرهنگ بودند یهودیان بودند، شماری از علمای یهود که به ظاهر مسلمان شده بودند و گروه دیگری که هنوز به دین خودشان باقی مانده بودند، مرجعیت علمی قشری از سادهلوحان را بر عهده داشتند و تأثیری که اینها بر فرهنگ اسلام نهاده بودند به نام احادیث جعلی و اسرائیلیات پدیدار شد که بیشترین قسمت این احادیث درباره شئون زندگی پیامبران بود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد استان قزوین گفت: تلاش علمی یهود در داخل جامعه اسلامی بویژه در محافل علمی آن زمان در مسائل فقی و کلامی تأثیرات نگران کنندهای داشت و این موضوع در تاریخ چنان روشن میشود که جای کوچکترین تردید و شبههای در آن وجود ندارد و مبارزه با ورود یهود به فرهنگ اسلام بخش مهمی از اقدامات ائمه است، این امر به صورت ویژه در زمان امام محمدباقر (ع) نیز صورت گرفت.
وی با اشاره به احیای احادیث پیامبر توسط امام پنجم شیعیان، گفت: عصر بنیامیه دوره جعل احادیث بود و از زمان معاویه شروع بود و گروه سفیانیان این روند را ادامه داده بودند تا بتوانند موقعیت خود را حفظ کنند به همین دلیل دست به جعل حدیث زده بودند، اما ائمه پس از انتشار این احادیث در جامعه یکی از کارهایی که انجام میدادند این بود که جلوی این افراد را بگیرند و احادیث درست را برای مردم تعریف کنند.
وی ادامه داد: با نگاهی کوتاه به مسائل فقهی شیعه می توانیم به خوبی درک کنیم در روایات فقهی و اخلاقی شیعه از امام باقر(ع) موارد بسیاری نقل شده است و کتب تصویری نیز حاوی مطالب بسیاری در زمینه تبیین مسائل فقهی از امام محمدباقر (ع) است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد استان قزوین در پایان گفت: در زمینه اخلاقیات نیز در روایات جملات گوهر باری از امام باقر(ع) نقل شده است که این جملات برخاسته از روح عصمت و کمالات درونی امام باقر(ع) است.
انتهای پیام
نظرات