به گزارش ایسنا، اگر امروز پای صحبت افرادی بنشینیم که در دهههای ۶۰ یا ۷۰ دانشآموز بودند خاطرات دلنشینی از نحوه برگزاری جشنهای دهه فجر در مدارس بازگو میکنند مثلا پختن آش، تهیه نشریه دیواری، برگزاری جشنها با خلاقیت دانشآموزان، تزئین کلاسها، اهدای جایزه به دانشآموزان با بهانههای گوناگون و... از جمله این خاطرات خوش است.
شاید در گذشته به اندازه امروز برای برگزاری جشنهای دهه فجر در مدارس هزینه نمیشد اما همین موضوع که تمامی امور برعهده دانشآموزان قرار میگرفت و آنها برای داشتن بهترین کلاس در تزئینات و یا برای اجرای هرچه زیباتر ویژهبرنامههای دهه فجر با یکدیگر به رقابت میپرداختند حال و هوای خوشی به مدرسه میداد، متاسفانه درحال حاضر برگزاری جشنهای دهه فجر در مدارس از حالت دانشآموز محور خارج شده است و مسلما آن شور و شوق گذشته را ندارد.
یکی دیگر از مزیتهای مهم برگزاری ویژهبرنامههای دهه فجر توسط دانشآموزان این است که نسل جوان با اهداف و مبانی انقلاب اسلامی آشنا شوند چراکه دانشآموزان برای تهیه مطالب مناسب جهت اجرای جشن، تهیه نشریه دیواری و... به تحقیق و مطالعه درخصوص وقایع انقلاب نیاز دارند و همین مطالعه آنها را با بسیاری از حقایق آن دوران آشنا میکند.
نسل جوان در هر کشوری از مهمترین سرمایهها است در ایران نیز نسل نوجوان و جوان میتواند نقشی راهبردی در پیشرفت کشور داشته باشد بنابراین باید از فرصت طلایی دهه فجر به خوبی استفاده شود تا این نسل با مبانی اساسی کشور و انقلاب آشنا شوند و در این صورت فرصت سواستفاده از نسل جوان ایرانی نیز دراختیار دشمنان قرار نگیرد.
تزیین کلاسها، راهروها و رنگارنگ شدن مدرسه در دهه فجر بسیار دلنشین بود
زهرا یکی از شهروندان شهرکردی در گفتوگو با ایسنا درخصوص خاطرات خود از جشنهای مدارس در دهه فجر، اظهار کرد: دهه فجر در دوران بچگی شور و شوق زیادی داشت تزیین کلاسها، راهروها و رنگارنگ شدن مدرسه خیلی با صفا بود؛ مسئولان مدرسه از بچهها میخواستند کلاسها را با همکاری یکدیگر تزیین کنند و بعد از میان آنها به بهترین تزئین و کلاس جوایزی اهدا میشد و همین موضوع رقابت دلنشینی بین دانشآموزان ایجاد میکرد.
وی با بیان اینکه تزئینات مدرسه در دهه فجر حس خوبی به دانشآموزان انتقال میداد، افزود: دوران مدرسه در ایام دهه فجر جشنهای زیادی در مدرسه برگزار میشد، شرکت در این جشنها از یک طرف و تعطیل شدن کلاسها از طرف دیگر اتفاق خوشایندی بود، برگزاری مسابقه مثل گاز زدن سیب آویزان شده، ماست خوردن با دستهای بسته و... جز جدا نشدنی جشنها محسوب میشد که شور و نشاط زیادی در بین دانشآموزان ایجاد میکرد.
این بانوی شهرکردی ادامه داد: به یاد دارم در جشنهای دهه فجر تئاتر نیز در مدرسه اجرا میشد، بچهها لباسهای رنگارنگ از خانه آورده و متناسب با نقشی که در نمایش برعهده داشتند آنها را بر تن میکردند، سناریوی نمایشها هم یا کمدی و یا مربوط به زمان پیش از انقلاب بود همچنین اجرای این برنامهها در هر یک از روزهای دهه فجر برعهده یکی از کلاسها قرار داشت که همین موضوع باعث میشد همهمه و رقابت شیرینی میان دانشآموزان ایجاد شود و همگی تلاش کنند تا از راههای مختلف بهترین برنامه را اجرا کنند.
زهرا با اشاره به خاطرات شیرین و طنز خود از دوران مدرسه در دهه فجر، عنوان کرد: روزی که مقرر بود کلاس ما ویژهبرنامه دهه فجر را برگزار کند برنامهریزی زیادی برای داشتن خلاقیت و اجرای یک برنامه متفاوت انجام دادیم، اولین پیشنهاد این بود که من به همراه یکی از دوستانم با پوشیدن لباس فرم تکواندو به اجرای حرکتهای نمایشی این ورزش بپردازیم، درحین اجرای این حرکات موسیقی شاد و ورزشی نیز پخش شد.
شور و نشاط دانشآموزان دهه ۶۰ و ۷۰ در دهه فجر تکرارنشدنی است
مریم یکی دیگر از شهروندان شهرکردی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به حال و هوای جشنهای دهه هفتاد در مدارس چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: حال و هوای دانشآموزان آن دوران کاملا متفاوت با دوران کنونی است، نزدیک به ایام دهه فجر که میشدیم، شور و حال مدارس وصف نشدنی بود.
وی ادامه داد: ریسههای پرچم، بادکنک و کاغذهای رنگی به اشکال هندسی با دستان کوچک دانشآموزان در کلاس آویزان میشد و همه مشعوف از این تغییر در مدرسه بودند.
وی با بیان اینکه درست کردن نشریه دیواری، پای ثابت تمامی برنامههای دهه فجر در مدارس بود، عنوان کرد: همه باهم به نزدیکترین مغازه لوازم التحریر فروشی نزدیک مدرسه میرفتیم و با اندک پول تو جیبی وسایلی مانند مقوا، چسب رنگی، ماژیک، چسب مایع و کاغذ رنگی خریداری میکردیم، مرحله بعد جمعآوری مطلب از کتابها و نشریات قدیمی بود، تمام هنر خود را در خطاطی و نقاشی به کار میگرفتیم تا بهترین نشریه دیواری را تهیه کنیم، البته کشیدن کاریکاتور شاه بهنوعی مهر کارمان در این نشریه محسوب میشد.
مریم با اشاره به اینکه بنده معتقدم زیبایی در سادگی است، توضیح داد: برای برنامههای دهه فجر در مدارس هزینه چندانی توسط مسئولان مدرسه صورت نمیگرفت، نهایت هزینه برای جشنهای دهه فجر شیرینی و شکلاتی بود که عموما نیز بچهها در هزینه آن شریک میشدند.
این بانوی شهرکردی بیان کرد: پخت آش در دهه فجر در مدارس مرسوم بود، کلاسهای درس گروهبندی میشد، یک کلاس مسئول تهیه رشته، کلاس دیگر سبزی، کلاس دیگری حبوبات، کلاس بعدی پیاز داغ و اینگونه مواد اولیه مورد نیاز آش با همکاری خانواده و دانشآموزان تهیه میشد و معلمان نیز هنر آشپزی خود را با این مواد تهیه شده به نمایش میگذاشتند، زمانیکه دور هم آش میخوردیم، بهنوعی شیرین ترین خاطرات رقم میخورد.
وی خاطرنشان کرد: فکر نمیکنم شور و نشاطی که در بین دانش آموزان در دهه ۶۰ و ۷۰ در دههفجر انقلاب اسلامی وجود داشت، تکرار شود، امروز هزینههای گزاف در مدارس صرف نصب بنر و جشن میشود، اما چون دانشآموزان در اجرای آن نقشی ندارند، شور و نشاطی حاصل نمیشود.
در سال جاری برگزاری جشنهای دهه فجر با رویکرد دانشآموز محوری خواهند بود
غلامعلی خدیبی_معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: رویکرد آموزش و پرورش در سال جاری برای برگزاری جشنهای دهه فجر به سمت دانشآموز محور بودن حرکت کرده و به تمامی مدارس نیز تاکید شده است تا با همکاری دانشآموزان و والدین آنها به برگزاری ویژهبرنامههای دهه مبارک فجر بپردازند.
وی افزود: وحدتآفرینی، شادابسازی و طراوتبخشی با توجه به ایام فرخنده و پرفضیلت ماه رجب همچنین میلاد حضرت علی (ع)، توجه ویژه به دانشآموزان دختر و جامعه بانوان فرهنگی از جمله موارد دیگری است که در رویکرد امسال جهت برگزاری جشنهای دهه فجر مورد توجه قرار گرفته است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سالهای گذشته دانشآموزان عناصر اصلی برگزاری تمامی مناسبتهای ایامالله دهه فجر بودند، در آخر نیز به کلاسهای برگزیده در موضوعات گوناگون اعم از تزئینات، فضاسازی، برگزاری جشنهای روزانه و... جوایزی اهدا میشد امسال نیز مقرر است بخش مهم و عمده برنامههای دهه فجر در مدارس توسط دانشآموزان و تشکلهای دانشآموزی انجام شود.
خدیبی با بیان اینکه ممکن است محوریت قرار دادن دانشآموزان در برگزاری جشنهای دهه فجر مدارس بروز برخی خطاها و ایرادات را نیز در پی داشته باشد، عنوان کرد: با وجود این لازم است دانشآموزان در این زمینه به عنوان محور اصلی درنظر گرفته شوند و مسئولان مدارس تنها نقش هدایتکننده داشته باشند.
وی اضافه کرد: همراهی خانواده دانشآموزان در برگزاری جشنهای ایامالله دهه فجر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است به همین علت برخی هماهنگیها با رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری صورت گرفت تا به این ترتیب امسال جشنهای مدارس بیش از پیش با محوریت دانشآموزان و والدین برگزار شوند و به صورت ویژه در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه شاهد حضور پرشور دانشآموزان به همراه خانوادهها باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: زمانی که دانشآموزان به عنوان عنصر اصلی در برگزاری جشنهای دهه فجر درنظر گرفته شوند برای داشتن یک عملکرد مطلوب باید به مطالعه درخصوص وقایع انقلاب اسلامی بپردازند و از سخنرانیهای گوناگون در این زمینه استفاده کنند بنابراین فرصتی ایجاد میشود تا نسل جوان به خوبی با آرمانها و تاریخ انقلاب اسلامی آشنا شود همچنین مقرر شده تمامی سخنرانیهایی که برای دانشآموزان انجام میشود با رویکرد تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی باشد.
خدیبی با اشاره به برگزاری مسابقه هیسطوری، خاطرنشان کرد: افراد شرکتکننده در این مسابقه باید ۱۵ جلد کتاب را مطالعه کنند که این کتابها درخصوص اهداف استعمار و نفوذ آن در سایر کشورها هستند و این مسابقه نیز میتواند ذهنیت صحیحی از وقایع رخ داده در کشور در زمان انقلاب اسلامی برای دانشآموزان ایجاد کند.
انتهای پیام
نظرات