• چهارشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۰۱:۳۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1401102718801
  • خبرنگار : 71661

/تحلیل-گلوبال تایمز/

جنگ اوکراین یکه‌تازی آمریکا را از بین برد

جنگ اوکراین یکه‌تازی آمریکا را از بین برد

"جنگ روسیه و اوکراین سه جنبه مختلف اقتصادی، نظامی و ژئوپلتیک دارد که آمریکا در هر سه آن‌ها ضعیف شده است."

به گزارش ایسنا، روزنامه «گلوبال تایمز» چین در مطلبی بر پایه مصاحبه با «اسکات ریتر» افسر اطلاعاتی سابق تفنگداران دریایی آمریکا نوشته است: "مناقشه روسیه و اوکراین – یا آنطور که بعضی می‌گویند: مناقشه روسیه با غرب جمعی – سه جنبه مختلف دارد.

نخستین جنبه آن، نظامی است. ناتو تصمیم گرفته از ارتش اوکراین به عنوان نیروهای نیابتی خود استفاده کند؛ به نیروهای اوکراین آموزش می‌دهد، آن‌ها را با سلاح‌های سنگین ده‌ها میلیارد دلاری تجهیز می‌کند و در ارتباطات و اطلاعات به آن‌ها کمک می‌کند. ارتش اوکراین عملا یک ارتش ناتوست، با این تفاوت که نام اوکراین در فهرست اعضای ناتو دیده نمی‌شود.

اما سازمان ناتو یک ببر کاغذی است که توان نظامی کافی برای تحمیل خواسته خود را ندارد. خروج نیروهای ناتو از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ را به یاد آورید. اما شکست ناتو در افغانستان تفاوت زیادی با شکست این اتحاد نظامی در حیاط خلوتش (اوکراین) دارد، آن هم در مناقشه‌ای که از سال ۲۰۰۸ تا کنون برای آن تدارک دیده است.

ناتو در ژوئن ۲۰۲۲ درباره گسترش حضور نظامی خود تا اقیانوس آرام سخن می‌گفت، با هدف مقابله با چین. اما اگر پکن به وضعیت اروپا از نظر نظامی نگاه کند، باید بفهمد که ناتو تهدیدی نظامی علیه چین محسوب نمی‌شود و دلیلی برای ترسیدن از آن وجود ندارد.

جنبه دوم مناقشه اوکراین، اقتصادی است. گفته می‌شود که گروه هفت سازمانی متشکل از هفت اقتصاد برتر جهان است، اما این سازمان فقط کمک‌یار آمریکاست. اگر آمریکا نبود، جی ۷ هم وجود نداشت. تنها هدف این گروه ترویج دیدگاه آمریکا درباره نظم جهانی «قاعده‌محور» است، نه «قانون‌محور». نظم جهانی قاعده محوری که خروجی‌اش را آمریکا به تنهایی تعیین می‌کند. گروه هفت در اروپا نظرات آمریکا را باور کرد، اینکه روسیه را می‌توان با تحریم‌های اقتصادی شکست داد. اما این طرح شکست خورده است. فقط روسیه نیست، بلکه جهان به کلی دارد بیدار می‌شود. دنیا این حقیقت را دریافته که آمریکا دیگر نمی‌تواند با تحریم‌های یک‌جانبه یا تهدید، خواسته خود را تحمیل کند. این‌ها راهکارهایی است که آمریکا در دهه‌های گذشته برای اعمال نفوذ و ایجاد تغییرات مطلوب خود اتخاذ کرده است.

اما مقاومت روسیه و ایستادگی در برابر غرب، به جهان نشان داد که آمریکا و اروپا دیگر نمی‌توانند تنها با وضع تحریم، خواسته‌های خود را پیش برند. همین تحریم‌ها گروه هفت را نابود کرده است. اقتصاد آلمان را ببینید، در ۲۰۲۱ چه بود؟ قوی، پویا. اما حالا چه؟ تضعیف شده و تکه‌تکه. فرانسه و انگلیس و دیگر کشورها هم همین وضع را دارند.

سیاست تحریم‌های آمریکا اقتصاد اروپا را متلاشی کرده است. پاسخ جهان چه بوده؟ به باور بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) و دیگر کشورها، نیرویی که امروز بر اقتصاد جهان چیره شده، نه گروه هفت، بلکه بریکس است. این یک حقیقت است. این اتفاقی بود که دیر یا زود می‌افتاد، اما تبعات اقتصادی جنگ اوکراین به آن سرعت بخشید.

جهان امروز یک سیر تحول بنیادین اقتصادی را پشت سر می‌گذارد که در آن سلطه و یکه‌تازی آمریکا جای خود را به جهانی چندقطبی داده که کشورهای عضو بریکس بازیگران اصلی آن هستند.

بر خلاف آمریکا، چین حاضر است بر مبنای برابری با کشورها همکاری کند. این تحول اقتصادی نتیجه جنگ اوکراین است و از همین تغییر است که به سومین جنبه این مناقشه می‌رسیم: ژئوپلتیک یا جغرافیای سیاسی.

یک تحول بزرگ در جغرافیای سیاسی جهان در حال روی دادن است. دنیایی که آمریکا در آن یکه‌تاز بود، جای خود را به جهانی چندقطبی داده است. این یکی از نتایج جنگ اوکراین بوده و چیزی است که از سال‌ها قبل حرفش در میان بود. اما مشکل اینجا بود که قدرت و سلطه زیاد آمریکا، مانع تغییر مسیر کشتی جهانی می‌شد، چون وقتی این کشتی غول‌پیکر سرعت می‌گیرد، ‌ تغییر مسیرش دشوار است. اما جنگ اوکراین، موتور این کشتی را خاموش کرد. کشتی دیگر به پیش نمی‌رود، وزنش کم شده و مسافرانش به پایین می‌پرند. دیگر کسی به یکه‌تازی آمریکا دامن نمی‌زند، بلکه همه از آن گریزان هستند. جنگ اوکراین مانند یک کشتی یدک‌کش است که مسیر کشتی جهان را عوض کرده است. این اتفاقی است که در جهان امروز روی داده است.

البته این به معنای حذف آمریکا نیست. آمریکا هرگز ضعیف نخواهد بود. بلکه این بدین معناست که آمریکا دیگر تنها کانون قدرت نیست، به این معنا که آمریکا دیگر نه «تنها قدرت» بلکه «یکی از چند قدرت» است."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۸ ۰۲:۳۵

جنگ  اوکراین نه تنها یکه تازی امریکا را از بین برد ، بلکه ابرقدرت بلامنازع بودن انها و افسانه ها و داستانها در باره  قدرت نظامی انها را هم زیر سوال برد. مشخص شد که روسیه ابرقدرتی واقعی نیست و بعد از یکسال جنگ اعتبار نظامیش را از دست داده است. مشخص که تمام تهدیدات اتمی فقط لفاظیهای بی اعتبار هستند و هرگز حمله هسته ای رخ نخواهد داد ، چون در عالم واقعیت چنین سلاحی مطلقا وجود خارجی ندارد. فقط ان چیزی که عجیب است این است که چرا رسانه ها حاضر نیستند بی اعتباری خیلی از موضوعات را  پررنگ کنند و به بحث بگذارند. هرچند بهانه شان داشتن خطوط قرمز در این زمینه هاست اما واقعیت این است که خیلی از اصحاب رسانه با تعصب و باورهای موروثی و کهنه به این موضوعات نگاه می کنند و بی میل یا ناتوان در روبرو شدن با حقیقت هستند. و متاسفانه  گاه چنان این باور ها در وجودشان ریشه دوانده که در وجود خودشان زندانی شده اند و فرصت و مجال هیچ فکر و اندیشه جدیدی را به انها نمی دهد. و نمی توانند خود را از زندان تعصب نسبت به باورهای کهنه و خاک گرفته آزاد کنند. تا زمانی که این افکار قدیمی و تحمیلی در باور افراد باشد قادر به رسیدن به حقیقت نیستند . راه خاتمه جنگ اوکراین و نجات جهان این است که یک سیاستمدار با استعداد و شجاع بدون هیچ ترس و واهمه ای  دروغ بودن سلاح هسته ای را افشا کند. چون با فاش شدن دروغ سلاح هسته ای  دیگر نظامیان روسیه متوجه خواهند شد که بازیچه سیاستمداران فریبکار روسی شده اند و دیگر تن به جنگ نخواهند داد. با فاش شدن دروغ بودن سلاح هسته ای همین حالت برای امریکا و دیگر کشورهای مدعی داشتن سلاح هسته ای رخ خواهد داد و نظامیان این کشورها اجازه نخواهند داد که بازیچه دست سیاستمداران کشورشان شوند و جنگها خاتمه خواهد یافت. اما ایا چنین سیاستمداری که این موضوع را فاش کند وجود دارد؟ رسانه ها هم می توانند این موضوع را فاش کنند.رسانه ها می توانند با استفاده از ابزار و توانایی که دارند چنین سیاستمدارانی را خلق کنند. ایت الله خامنه ای در ابتدای سال جدید  طنز را ابزار «جهاد تبیین»   عنوان فرمودند. قبلا هم  گفته ام که شما اصحاب رسانه افراد بسیار باهوش ، زرنگ و حقه بازی هستید. این ویژگیهای شما برای شروع جهاد تبیین کمک بسیار بزرگیست. ایت الله خامنه ای مخاطبشان شما اصحاب رسانه می باشد. چرا مطلب را ن

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۸ ۰۲:۳۶

ایت الله خامنه ای مخاطبشان شما اصحاب رسانه می باشد. چرا مطلب را نمی گیرید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ایت الله خامنه ای بنا به ملاحظاتی نمی توانند به موضوعاتی مثل دروغ بودن سلاح هسته ای اشاره کنند. بلکه با زبان بی زبانی به شما صاحبان رسانه می گویند که با زبان طنز این موضوعات را زیر سوال ببرید تا به مرور این دروغها افشا شوند.   درواقع اگر دقت کنید معنی جهاد تبیین با زبان طنز دقیقا همین معنا را می دهد.  تبیین یعنی روشن کردن . تبیین حقیقت با زبان طنز  یعنی حقیقت را با زبان طنز  روشن کنید.

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۸ ۰۵:۵۷

همین که در قضیه برجام از فوریه سال گذشته تا حالا سردرگم هستند و یک بار میگویند گزینه نظامی روی میز است و یکبار میگویند باید به مذاکره ادامه دهیم نشاندهنده این است که دیگر همه چیز در کنترل آنها نیست .

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۸ ۱۷:۴۳

اظهارات متضاد انها نشانه عدم کنترل انها نیست بلکه نشانه این است که اساس برجام بر یک دروغ بزرگ استوار است و با جلسات و نشستهای تکراری و بیهوده سعی می کنند این دروغ افشا نشود. تمام جلسات در مورد برجام و اظهار نظرها نشان می دهد که دارند یک حقیقت را از ملتها مخفی می کنند. این حقیقت این است که سلاح هسته ای یک خالی بندیست که فقط در داستانهای تخیلی وجود دارد . هدف از مطرح کردن ان ایجاد ترس در دل ملتهاست تا راحت تر به بردگی گرفته شوند.

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۹ ۰۲:۵۴

آمریکا سیاست جهانی داره و جنگ هم بدون ضرر قهرمان میشه پس روسیه رو با طی زمان توسط کشور همسایه اش نابود میکنه آمریکا در اقتصاد و جنگ و روابط کشورها سرعت و قدرت داره و کار زورکی در پیش نمیگیره و همیشه دخل خرجش هم حساب میکنه هزینه جنگ در سوریه رو از عربها گرفت و الانم جنگ روسیه و اکراین اسلحه هاشو میفروشه و اگه کمک کنه در عوض اون کشور بیشترین سود رو میبره ، روسیه در جنگ ها ضرر میکشه ولی آمریکا در جنگها کاسب هست و اسلحه میفروشه و روند مسلط بودنش به کار هست پس چون دشمن ایران هست نمیشه از برتری هاش ناگفته بمونه

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۹ ۱۴:۵۲

بابا خودتون ناراحت نکنید بریکس چیه اخه بریکس عضو هاش کین افریقا برزیل که هیچ حالا اصلی هاش هند وروسیه و چین هست که چین وهند کنار هم هیچوقت نیستن پس میمونه روسیه وچین درمقابل ناتو وامریکا وژاپن !!

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۹ ۱۶:۰۲

چی نوشتم که حذفش کردی آقای دولت