• سه‌شنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401102013508
  • خبرنگار : 71038

/میزگرد واکاوی روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و روسیه/

سفیر پیشین ایران در روسیه: ایران از بعد تبلیغاتی و رسانه‌ای درگیر موضوع اوکراین شده است

سفیر پیشین ایران در روسیه: ایران از بعد تبلیغاتی و رسانه‌ای درگیر موضوع اوکراین شده است

معاون پیشین دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با بیان این‌که بحران اوکراین باتلاقی بود که آمریکایی‌ها برای دشمنان و رقبای خود ایجاد کردند و اولین کشوری که وارد این باتلاق شد روسیه بود، تصریح کرد: متاسفانه یکی دیگر از کشورهایی که در حوزه تبلیغاتی و رسانه‌ای درگیر این موضوع شده ایران است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا انصاری صبح امروز در نشست واکاوی روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و روسیه که در موسسه اطلاعات برگزار شده بود، اظهار کرد: اگر بخواهیم به صورت روشن صحبت کنیم موفق‌ترین دوران روابط ایران و روسیه مربوط به دوران پهلوی دوم بوده است در این دوران شاهد تحولات مهمی به خصوص در حوزه تجاری در روابط دو کشور بودیم چنانکه صنایع سنگینی از روسیه به ایران منتقل شد که در این زمینه می‌توان به ذوب‌آهن، نیروگاه برق و یا صنایع نظامی اشاره کرد.

وی با اعتقاد بر این‌که زیربنای صنعتی ایران از مراودات با روسیه یا همان شوروی سابق در آن دوران تشکیل شد اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات پهلوی دوم این بود که تعادلی بین روابط خود با همسایه شمالی‌اش یعنی روسیه و تعاملش  با غرب ایجاد کرد و از قبل این نوع رابطه صنایع سنگینی را وارد ایران کرد.

وی ادامه داد: در آن دوران همچنین از طرف غرب نیز صنایعی در حوزه نفت و گاز و نظامی نیز وارد ایران شد.

این دیپلمات با بیان این‌که بعد از انقلاب روابط ایران و روسیه و رفت و آمدها بین دو کشور در جریان بوده است و در همین دوران نیز صنایعی از روسیه وارد ایران شد، تصریح کرد: به نظرم صنایعی از روسیه وارد ایران شد که غرب آن را به ایران نمی‌داد که از جمله آن می‌توان به بحث هسته‌ای اشاره کرد.

سفیر پیشین ایران در روسیه گفت: جدا از این‌که تاسیس نیروگاه هسته‌ای ایران از سوی روسیه چقدر ایجاد هزینه کرده است ولی مساله مهم این است که ایران برای اولین بار نیروگاه هسته‌ای پیدا کرده است.

وی همچنین به همکاری‌های دو کشور در حوزه نظامی اشاره کرد و با تاکید بر این‌که این همکاری‌ها در دوران اخیر نیز افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: همانطور که دوستان دیگر در این جلسه اشاره کردند روابط ایران و روسیه بعد از انقلاب با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. در دوران جنگ روسیه به عراق کمک کرد ولی بعد از جنگ و سفر آقای هاشمی و ناطق به روسیه فضای روابط متفاوت شد و این رفت و آمدها منجر به گسترش همکاری‌ها شد.

انصاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که یکی از مشکلات ما در سیاست خارجی این بوده که براساس برداشت خودمان از رفتارهای دیگر عمل کرده‌ایم و تلاش نکرده‌ایم که علل این رفتارها را بررسی کنیم، ادامه داد: به نظر من پوتین غرب‌گراترین رئیس دولت در روسیه بوده است و حتی از پتر کبیر نیز در این زمینه غرب‌گراتر بوده است.

وی با بیان این‌که روسیه کشوری است که بسیاری از مسائل حتی ادبیات در آن وارداتی است، ادامه داد: ما نباید تصور کنیم که پوتین امروز همان پوتینی است که در سال ۱۹۹۹ به قدرت رسید.

وی با بیان این‌که برداشت ما این است که روسیه و آمریکا همیشه باهم سرشاخ هستند که لزوما این تصور درست نیست تصریح کرد: روس‌ها در دوران پوتین سعی کردند که به غرب نزدیک شوند و حضور غربی‌ها در روسیه در دوران پوتین در حوزه‌ای مثل حمل و نقل، صنعت و مسائل پولی و بانکی به شدت گسترش پیدا کرده است. در دوران پوتین روسیه عضو جی ۷ و جی ۲۰ شد.

سفیر پیشین ایران در روسیه با اعتقاد بر این‌که نزدیکی روابط روسیه با غرب باعث نگرانی آمریکایی‌ها شد، اظهار کرد: آنها برای این‌که این بازی را به هم بریزند داستان اوکراین را ایجاد کردند. داستان اوکراین باتلاقی بود که آمریکایی‌ها ایجاد کردند و دشمنان و رقبای خود را به سمت این باتلاق هدایت کردند و کنار ایستادند که ببینند چه کسانی وارد این باتلاق می‌شوند و یا به آن نزدیک می‌شوند.

انصاری با بیان این‌که اولین کشوری که وارد این باتلاق شد، روسیه بود، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها تلاش کردند که چینی‌ها و هندی‌ها را وارد این باتلاق کنند ولی چینی‌ها هوشیارانه عمل کردند و نه تنها وارد این باتلاق نشدند بلکه از آن نیز فاصله گرفتند. هندی‌ها نیز با احتیاط از باتلاق مذکور فاصله گرفتند و متاسفانه یکی از کشورهایی که در حوزه تبلیغ و رسانه درگیر این موضوع شد ایران بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دلایل وقوع جنگ اوکراین و با اعتقاد بر این‌که نزدیک شدن رئیس‌جمهور فعلی اوکراین به غرب و آمریکا یکی از مسائل اصلی این مساله بود، تصریح کرد: ما باید از تحولات اوکراین درس بگیریم مقامات اوکراین کشور خود را نابود کردند چون تصمیم اشتباه گرفتند ما نیز برای جلوگیری از انجام اینگونه اشتباهات باید به تاریخ توجه جدی داشته باشیم و اگر ما تاریخ خود را نخوانیم بخش‌هایی از تاریخ تکرار خواهند شد که هزینه‌های زیادی به ما تحمیل می‌کنند.

سفیر پیشین ایران در روسیه با بیان این‌که جغرافیای ایران نیز مهم است، تاکید کرد: تنها راه نجات و امنیت ما داشتن سیاست خارجی متوازن است چرا که داشتن سیاست غیرمتوازن خطرناک است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد روابط ایران با روسیه تاکید کرد: من پیشنهادم این نیست که روابط خود با روسیه را محدود کنیم بلکه تاکید بر این دارم که در کنار رابطه با روسیه روابط خود با دیگر کشورها را نیز به توازن برسانیم مثلا باید روابط خود با چین و هند گسترش دهیم در روابط با روسیه باید این کشور را به حوزه‌هایی بکشانیم که ما به آن احتیاج داریم. مثلا روسیه در حوزه کشاورزی بسیار توانمند است و ما می‌توانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

سفیر پیشین ایران در روسیه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تاثیر بحران اوکراین در روابط آمریکا و اروپا و اروپا با ایران تصریح کرد: امروز آلمانی که در بین کشورهای اروپایی بهترین روابط را با ما داشت و در تمام دوران فراز و نشیب روابط ایران و اروپا، آلمان به نوعی و به صورت کم و بیش در کنار ما بود هدایت مقابله با ایران و ساختن چهره‌ای منفی از ایران برعهده این کشور است.

وی با بیان این‌که اکنون انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها موضوع را رها کردند ولی آلمانی‌ها همچنان به اقدامات و فشارهای خود علیه ایران ادامه می‌دهند و به نوعی هدایت این موضوع را در اروپا برعهده گرفته‌اند، اظهار کرد: رهبران دو حزب دولت ائتلافی آلمان از سه حزب، ایرانی هستند و دارای دیدگاه‌های مشخصی در مورد ایران هستند که ما این را در اظهارات آنها در مطبوعات مشاهده می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha