• سه‌شنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۰۷:۵۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401102012864
  • خبرنگار : 50180

آغاز واکسیناسیون رایگان دام‌های کرمانشاه علیه "تب‌برفکی"

آغاز واکسیناسیون رایگان دام‌های کرمانشاه علیه "تب‌برفکی"

ایسنا/کرمانشاه رئیس اداره بهداشت‌ و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز واکسیناسیون رایگان همه دام‌های استان علیه "تب‌برفکی"خبر داد.

مجید همتی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه واکسیناسیون رایگان دام‌های سبک و سنگین استان علیه تب برفکی شروع شده، گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان اسفند همه دام‌های سبک و سنگین استان را علیه تب برفکی واکسینه کنیم.

رئیس اداره بهداشت‌ و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: واکسن تب‌برفکی به‌اندازه کافی در استان موجود است و هیچ مشکلی برای واکسیناسیون رایگان دام های سبک و سنگین نداریم، لذا از دامداران می خواهیم عجله‌ای برای واکسینه کردن دام‌های خود نداشته باشند.

همتی در ادامه با بیان اینکه تب برفکی یک بیماری عفونی ویروسی به شدت واگیر در دام‌ها است که دام‌های زوج سُم مثل گاو و گوسفند را درگیر می‌کند و پیشگیری از بروز بیماری در دام‌های سنگین اهمیت زیادی دارد، گفت: تب برفکی جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیست، اما مقابله با شیوع آن به لحاظ خسارت بالای اقتصادی که دارد، مورد تاکید است.

وی پیدایش ضایعات در ناحیه دهان، پستان و سُم و لنگش را از علائم ابتلای دام به بیماری تب‌برفکی عنوان کرد.

همتی با بیان اینکه میزان تلفات تب‌برفکی در دام‌های جوان بیشتر و بین 30 تا 40 درصد است، گفت: در دام‌های بالغ نیز با وجودی که احتمال تلفات دام بیمار در حدود پنج درصد است، ولی در صورت ابتلا، دام‌ها کاهش میزان تولید شیر، گوشت و پشم خواهند داشت.

همتی گفت: انجام واکسیناسیون به موقع، رعایت مسائل بهداشتی و امنیت زیستی در دامداری و انجام ضدعفونی و دفن بهداشتی لاشه دام‌های تلف شده در صورت بروز بیماری مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین است.

به گفته همتی، پیش از این در فاز اول واکسیناسیون دام‌های استان علیه تب برفکی در شهریور ماه، 50 درصد دام‌های سبک استان و 80 درصد دام‌های سنگین به صورت رایگان علیه تب برفکی واکسینه شده بودند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha