• دوشنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401101912299
  • خبرنگار : 71415

دستگیری ۶۵ معترض به انسداد کریدور لاچین در ارمنستان

دستگیری ۶۵ معترض به انسداد کریدور لاچین در ارمنستان

خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داد، پلیس ارمنستان ۶۵ معترض را در نزدیکی یک پایگاه ارتش روسیه در شمال ارمنستان بازداشت کرد. معترضان با برپایی تظاهرات خواستار مداخله مسکو برای برچیدن انسداد فلج کننده کریدور لاچین از سوی جمهوری آذربایجان شده بودند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری اینترفاکس در گزارش خود نوشت، حدود ۲۰۰ معترضی که در بیرون از این پایگاه نظامی روسیه واقع در شهر گیومری در شمال ارمنستان تجمع کرده بودند، تقاضا کردند صلحبانهای روسی از کریدور لاچین که تنها مسیر پیوند ارمنستان و منطقه عمدتا ارمنی نشین قره‌باغ است، رفع انسداد کنند.

از ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲، گروهی از افرادی که خود را به عنوان "فعالان حامی محیط زیست" اهل جمهوری آذربایجان معرفی می‌کنند، بخشی از این جاده را مسدود کرده و تنها به ترافیک خودرویی محدودی اجازه عبور داده‌اند. جمهوری آذربایجان می‌گوید که اقدام آنها در سطح انسداد کامل نیست اما مقامات ارمنی منطقه کوهستانی قره باغ می‌گویند که در نتیجه این اقدام آنها غذا، دارو و سوخت به شدت در حال کم شدن هستند.

این کریدور که اجازه به رساندن محموله‌های تدارکات اعزامی از ارمنستان برای ۱۲۰۰۰۰ ارمنی مسلط بر این منطقه کوهستانی را می‌دهد، از سال ۲۰۲۰ توسط نیروهای صلحبان روسی کنترل می‌شود.

منطقه کوهستانی قره‌باغ در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته شده است، اما ساکنان آن عمدتاً ارمنی هستند. این منطقه در جنگی در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ همچنان که اتحاد جماهیر شوروی در حال تجزیه بود، از کنترل باکو خارج شد.

در سال ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان پس از جنگ دومی بر سر قره‌باغ که در نهایت با آتش بسی با میانجیگری روسیه خاتمه یافت، قلمروهای داخل و اطراف آن منطقه را دوباره در کنترل گرفت و در ادامه نیروهای صلحبان روسی در امتداد کریدور لاچین، که تنها مسیر ورود و خروج متصل به قره‌باغ کوهستانی شده، مستقر شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۹ ۱۴:۳۴

قره باغ خاک ازربایجان است کل دنیا میداند به غیرازارمنی پرستها وارامنه جنایتکار

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۴ ۲۱:۴۹

شما اول برید نوشته یاد بگیرد و بعد درباره مسائل سیاسی نظر بدهید

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۹ ۱۵:۰۱

باید اول الهام علی آف و بعداپاشینیان از قدرت کنار گذاشته شده .ویک حزب‌الله شبیه لبنان بر هردو حکومت کنه

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۹ ۱۶:۲۶

اولا قره باغ خاک آذربایجان است ، دوما چرا مردم ارمنی تبار که عمدتا در دوران اشغال از لبنان و سوریه به آنجا کوچانده شده اند از طریق خاک سرزمینی آذربایجان اقلام مورد نیاز خود را تامین نمیکنند؟ آیا چیزی جز شرمندگی و روسیاهی مانع از مراوده آنها با دیگر هموطنان تورک خود میشود؟ شرمنده از جنایات هولناکی که در حق همسایه دیوار به دیوار مسلمانش مرتکب شده اند؟

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۹ ۱۶:۵۶

روی جمعیت ساکن قره باغ هر روز بیست هزار نفر اضافه میکنید .جمعیت بیست و پنج نفری شده صد و بیست هزار نفر .اگر اینجوری پیش برید آخر سال به یک میلیون نفر میرسانید

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۹ ۱۷:۲۱

احتمالامنافع آنهاازبابت عدم خروج مواد معدنی طلا به خطر افتاده است والابسته شدن ویابازبودن یک جاده دریک کشور چه ربطی به اهالی کشورهای دیگردارد؟

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۹ ۱۸:۲۴

امیدواریم حق به حق دار رسد . ما که دستمان برای کمک کوتاه است . ولی ارمنستان روسیه و ایران را داشته و دارد .

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۹ ۲۰:۱۱

وقتی ی منطقه ای یا ی خاکی متعلق به کشور دیگست، بلاخره یک روزی بایدوبایدبه صاحب اصلیش برگرده، چه بامنتطق ومذاکره، وچه بازور صاحب اصلی، بنابراین قره باغ ازقدیم العیام متعلق به جمهوری آذرباجان بوده وهست وخواهدبود،درست است که دراین راه ازطرف یسری ازکشورهاشیطنت خواهندکرداما ره به جایی نخواهندبرد، زنده بادآذربایجان

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۹ ۲۲:۳۰

خیلی واضح است مناطق بازپیگیری شده متعلق به آذربایجان است و استفاده از منابع طبیعی ان نیز حق آذربایجان است و ارمنستان حق ندارد مثل سی سال گذشته انرا به یغما ببرد .

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۴ ۲۱:۵۴

شما برید تاریخ بخوانید بعد اخبار منطقه دقیق مطالعه بکنید ببیند که کی حق داره یکی نداره بعد کی جنایت جنگی انجام میده

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۰ ۱۳:۰۸

از الان نقشه هایی که میکشین نخجوان به آذربایجان متصل هست و کریدور زنگزور یعنی انجام شد ..اون حرفهای خط قرمز و تحت هیچ شرایطی ایران نمیذاره چیشد

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۰ ۱۶:۰۹

زنگ زور از آن ارمنستان هست و ایران هم حمایت میکند ور در نقشه شما زنگزور به رنگ کشور آذربایجان هست

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۱۰:۴۳

هم قره باغ هم زنگه زور مال آذربایجانه

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۰ ۱۸:۴۷

کل منطقه قفقاز مال ایران بوده و هست عهد نامه 200ساله تموم شده

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۰۱:۴۹

روسیه با ایران جنگید و این مناطق را از ایران اجاره نکرده که مدتی برای آن بتوان تعیبن کرد.در ضمن دو دوره از دگرگونی در این سرزمینها گذشته" دوره تزاری و شوروی سابق" اگر دولت ایران استقلال این سرزمینها را قبول نمیکرد امروز شاید با هنر مذاکره میشد کاری کرد.

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۱۷:۱۶

ارمنستان خودش درخاک آزربایجان بنانهاده شده است چه برسدقره باغ باتغییردادن نام شهرهاوروستاهاوکوههاورودخانه هاهیچ فاشیستی درهیچ کشوری نمی تواندصاحب ابدی آن شودیاشاسئن آزربایجان

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۴ ۱۱:۴۵

دو ملت باید باهم زندگی مسالمت آمیز کنند .

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۴ ۱۴:۱۵

برای ارمنستان سخت هست که بعد حدود 30 سال عادت به اشغالگری خاک و چپاولگری منافع ملت آذربایجان بخواهند دستش را کوتاه کنند شروع به شلوغ کاری و فرافکنی کنه

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۵ ۲۰:۴۵

ایسنای عزیز ! نقشه ای که گذاشتید مشکل داره! نخجوان را وصل کردید به اذربایجان ! ظاهرا از سایتهای باکو برداشتید!