• دوشنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401101912052
  • خبرنگار : 50250

کور سوی امید دامداران و واحدهای لبنی برای حل مشکلاتشان

کور سوی امید دامداران و واحدهای لبنی برای حل مشکلاتشان

ایسنا/چهارمحال و بختیاری تامین نهاده‌، قیمت ارز و تاثیر آن بر قیمت نهاده، تعطیلی و ورشکستگی واحدهای دامداری، کمبود مواد اولیه واحدهای تولید لبنی و بالا رفتن نجومی قیمت لبنیات در یکسال اخیر موجب شده تا نفس واحدهای دامداری و بالطبع آن کارخانجات لبنی به شماره بیوفتد.

به گزارش ایسنا، چهارمحال و بختیاری یکی از قطب‌های تولید شیر و محصولات لبنی در کشور است و واحدهای دامداری و لبنی علاوه بر تامین بخشی از نیاز کشور، اشتغال قابل توجهی را ایجاد کرده بودند، اما باوجود افزایش شدید قیمت محصولات لبنی، تقاضا نیز کاهش پیدا کرده و واحدهای دامداری نیز به اجبار تولید خود را کاهش داده‌اند.

در گذشته نهاده دامی با قیمت دولتی در اختیار دامداران قرار می‌گرفت، اما بر توزیع این نهاده‌ها نظارت کافی صورت نمی‌گرفت و نهاده به دست تولیدکننده واقعی نمی‌رسید، این مسئله گلایه‌مندی دامداران را در پی داشت، اما دولت با حذف ارز ترجیحی به‌دنبال کوتاه کردن دست دلالان از بازار نهاده بود، اما آزادسازی قیمت‌ها مشکلاتی را برای دامداران ایجاد کرده است.

دامداری‌ها در آستانه ورشکستگی

نیکخواه- یکی از دامداران شهرکردی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه دامداران وضعیت خوبی ندارند، اظهار کرد: قیمت شیر در برابر هزینه‌های تولید بسیار ناچیز است و همین مبلغ اندک نیز با دوماه تاخیر توسط کارخانجات لبنی به دامدار پرداخت می‌شود.

وی افزود: شیر هم‌اکنون با قیمت ۱۱هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود، در حالیکه قیمت هر کیلوگرم نهاده در بازار آزاد حدود ۱۵ هزار تومان است، اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، دامداری‌ها مجبور می‌شوند که دام خود را بفروشند.

نیکخواه با تاکید بر اینکه اکنون دامداری‌های چهارمحال و بختیاری با حداقل ظرفیت در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: اکنون دامداری صرفه اقتصادی ندارد.

این دامدار با انتقاد از فرآیند پرداخت تسهیلات به وسیله دامدار کارت، خاطرنشان کرد: مبلغی به دامدار برای تامین نهاده پرداخت می‌شود، جوابگوی نیاز نیست.

وی ادامه داد: باید دولت نهاده را با قیمت دولتی به دامداران واقعی بدهد، این کار از افزایش قیمت گوشت و شیر جلوگیری می‌کند، همچنین شاهد افت قیمت در محصولات لبنی و گوشت خواهیم بود.

نیکخواه با تاکید بر اینکه قیمت داروهای مورد نیاز برای دام بسیار بالا است، یادآور شد: قیمت یک دارو حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

این دامدار با بیان اینکه تولید شیر در چهارمحال و بختیاری بسیار کاهش پیدا کرده است، گفت: چند دامداری در چند ماه اخیر در منطقه حاج کهوا شهرکرد تعطیل شده‌اند، بانک‌ها پرداخت تسهیلات را منوط به گردش حساب کرده‌اند، دامداری‌ها گردش حساب بالایی ندارند و نمی‌توانند پول خود را برای چند ماه سپرده کنند.

وی در پایان تاکید کرد: از دولت خواهشمندیم به مشکلات دامداری‌ها رسیدگی کنند، اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، دامداری‌ها چاره‌ای جز فروش و کشتار دام خود ندارند.

چرا باید دامدار به بدهکار بانکی تبدیل شود؟

زمانی- یکی دیگر از دامداران اهل چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از نحوه پرداخت تسهیلات به دامداران، اظهار کرد: تهیه وثیقه برای دامداران برای دریافت تسهیلات بسیار مشکل است، همچنین تامین نهاده برای دامداران به یک مشکل عمده تبدیل شده و دامدار توان ادامه فعالیت ندارد.

وی افزود: دامداران نمی‌خواهند بدهکار بانکی شوند، دولت باید نهاده تامین و در اختیار دامدار قرار دهد، باید توزیع نهاده ساماندهی شود.

زمانی خاطرنشان کرد: اگر این رویه ادامه پیدا کند، دامداران مجبور می‌شوند واحد دامداری خود را تعطیل کنند، زیرا با شرایط فعلی امکان ادامه تولید وجود ندارد.

واحدهای لبنی با کمبود مواداولیه مواجه هستند

آرش محمدقاسمی- مدیرعامل شرکت لبنی پاک‌پی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مشکلات واحدهای لبنی در استان، اظهار کرد: در چند سال گذشته شاهد نوسان و افزایش قیمت در مواد اولیه محصولات لبنی در کشور هستیم، بنابراین این افزایش قیمت بر روی محصولات لبنی تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: در برخی محصولات لبنی باتوجه به شرایط بازار امکان افزایش قیمت متناسب با قیمت تمام شده نیست و به همین دلیل واحدهای تولید محصولات لبنی دچار ضرر می‌شوند و از سال گذشته تاکنون این مسئله بیشتر نمود دارد.

قاسمی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود شرایط قیمت‌گذاری محصولات لبنی بهتر شود، گفت: اکنون رقیب اصلی واحدهای لبنی برای خرید شیر واحدهای تولید شیرخشک هستند، عمدتا واحدهای دامداری شیر خوب و با کیفیت خود را به کارخانجات تولید شیرخشک می‌فروشند و محصول آن‌ها صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت پاک‌پی در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: واحدهای لبنی برای تولید نیازمند شیر باکیفیت هستند، در حاضر محصولات لبنی بر اساس سفارش و تقاضای بازار تولید می‌شود، در نیمه اول سال سفارشات بالاتر بود، در نیمه دوم سال این سفارشات با کاهش روبرو شده است.

کاهش عرضه شیر توسط دامداری‌های چهارمحال و بختیاری

مسعود بیاتی- مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه واحدهای لبنی برای تامین شیر به‌عنوان ماده اولیه تولید لبنیات با مشکلاتی مواجه هستند، اظهار کرد: این مسئله به‌علت کاهش عرضه شیر توسط واحدهای دامداری است.

وی بیان کرد: قیمت نهاده‌های دامی افزایش پیدا کرده است، همچنین تامین نهاده نیز با مشکلاتی روبرو شده و این مسئله بر تولید نیز تاثیرگذار گذاشته است و تولید برای دامداران صرفه اقتصادی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha