• یکشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401101811840
  • خبرنگار : 50549

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

به دنبال اصلاح الگوی کشت کشور هستیم

به دنبال اصلاح الگوی کشت کشور هستیم

ایسنا/خراسان رضوی معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه الگوی کشت بر سه پایه نیاز، اقیلم و اقتصاد کشور بنا نهاده شده است، تصریح کرد: این یعنی اینکه بدانیم چه بکاریم، به چه نیاز داریم، کجا بکاریم و از طرفی درآمد اقتصادی برای یک محصول زیر کشت را تعریف کنیم.

علیرضا مهاجر امروز، ۱۸ دی ماه، در مراسم رونمایی از سند الگوی کشت زراعی استان که در دهکده فناوری، نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی جز استان‌های پیشرو در کشاورزی است. استقرار آستان قدس رضوی، مرکز تحقیقات قوی، وجود سرمایه فراوان و همچنین فعالیت دانشگاه‌های قوی در بخش کشاورزی ایناستان می‌تواند کمک کننده در اجرای طرح الگوی کشت باشد.

وی افزود: در حال حاضر الگویی کشتی در کشور اجرا می‌شود که مورد قبول همه نخبگان کشور نیست؛ بنابراین دنبال اصلاح این الگو جهت مصرف بهینه منابع آب، خاک و انرژی هستیم. بنابراین هر استان می‌تواند بر مبنای ظرفیت آب، خاک و اقلیم الگوی کشت را اصلاح کند.

در بخش دیگری از این مراسم غلامرضا قنبری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، بیان کرد: ما در گام دوم انقلاب قرار گرفته و شاهد مرحله مهمی در مسیر تمدن‌سازی انقلاب اسلامی هستیم. اوایل انقلاب در بخش کشاورزی برای کمترین نیازهای کشور وابستگی وجود داشت و واردات صورت می‌گرفت اما امروز به برکت انقلاب اسلامی در بسیاری از موارد به درجه خودکفایی رسیده‌ایم.

وی اظهار کرد: اگر در توسعه کشاورزی کشور به مطالبات مردم و مسائل مبتلابه پرداخته نشود، این موضوع باعث ضایع شدن زحمات و منابع‌مان خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: مساله الگوی کشت نقش بسیار اساسی در کشاورزی دارد و موجب ساماندهی بخش کشاورزی می‌شود. کشاورزان ما از اینکه آینده تولید حتی پس از سه ماه هم برای‌شان مشخص نبود، رنج می‌بردند؛ بنابراین ساماندهی کشاورزی یکی از بزرگترین مزایا و دستاوردهای اجرای طرح الگوی کشت است.

قنبری اضافه کرد: امروز به دلیل محدودیت‌های بخش کشاورزی و برخی از تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم؛ لذا اجرای الگوی کشت به ما  کمک می‌کند که مسائل اصلی را حل کنیم.

وی ادامه داد: می‌توانیم وجب به وجب زمین‌های خراسان رضوی را به ثروت تبدیل کنیم. از ۳.۵ میلیون هکتار زمین زراعی در خراسان رضوی تنها کمی بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هکتار آن سطح زیر کشت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه خراسان رضوی رتبه ششم را از نظر تولیدات دامی، باغی و زراعی با تولید ۶ میلیون تن محصول در سال دارد، بیان کرد: رتبه سوم ارزش افزوده در سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی به خراسان رضوی اختصاص دارد. در حوزه تولیدات دامی ۴.۵ میلیون تولیدات دامی شامل ۱۱ درصد تولیدات کشور مربوط به استان ماست؛ لذا تامین علوفه برای این حجم از دام موضوعی حائز اهمیت است.

قنبری گفت: اجرای الگوی کشت ۲ راهبرد را هدف قرار داده که شامل برنامه‌ریزی سطح زیر کشت و راندمان تولید است. تحقق این این ۲ مهم به تنهایی مشکل است؛ لذا همکاری دستگاه‌های اجرایی، مدیریتی و حاکمیتی را می‌طلبد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: نیازهای اساسی، امنیت غذایی و خوداتکایی از مسائل مهم کشور است. برای مثال حجم کشت گندم با ورود کشاورزان به عرصه کشت زعفران و پسته تحت تاثیر قرار می‌گیرد. توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی این است که الگوهای متناسب با وضعیت اقلیمی کشور که در حال تغییر است را به بخش کشاورزی ارائه کند. مساله ارتقاء سطح زیر کشت دیم در کشور نیز باید افزایش یابد زیرا کشت دیم از مسائل مهمی است که بیشتر با نگاه تک‌محصولی به آن نگریسته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha