• چهارشنبه / ۷ دی ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401100704012
  • منبع : نمایندگی مرکزی

در سال جاری؛

۲۰ عملیات مرمتی در بناهای تاریخی استان مرکزی انجام شد

۲۰ عملیات مرمتی در بناهای تاریخی استان مرکزی انجام شد

ایسنا/مرکزی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در ۹ ماه اخیر عملیات اجرایی مرمت در ۲۰ بنای تاریخی ثبتی استان با هدف جلوگیری از تخریب توسط این اداره کل انجام شده است.

مصطفی مرزبان با اعلام این خبر افزود: از ابتدای سال جاری، تهیه و ارسال ۱۰ پرونده میراث غیرمنقول، هفت پرونده میراث ناملموس، پنج پرونده میراث منقول، پنج پرونده میراث طبیعی، تهیه نقشه‌ها و پرونده‌های تعیین حریم ۶ اثر تاریخی در سطح استان، توسط معاونت میراث فرهنگی این اداره کل است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر در سال جاری از موزه‌ها، بناهای فرهنگی و تاریخی این استان بازدید کردند.

او با اشاره به اینکه ۱۵ موزه خصوصی و دولتی در استان فعال هستند، افزود: در موزه های استان پنج هزار اثر شامل آثار حوزه مردم‌شناسی، ظرف سفالی و شیشه‌ای، اسناد خطی، کتاب‌های تاریخی، پیکره، آداب و رسوم گذشته‌گان و ابزار کار و پیشه برای علاقمندان به نمایش درآمده است.

مرزبان اظهار کرد: موزه‌های استان گنجینه‌ گرانسنگ و با ارزش از آداب و سنن و آرایه‌های فرهنگی و زیستی پیشینان و سرمایه‌های مهمی از سبک زندگی و تفکر مردم ادوار مختلف هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی  اظهار کرد: ساماندهی و مرمت بافت‌های تاریخی شهر نراق، ساماندهی بافت تاریخی روستای طاد تفرش و روستای وفس کمیجان، انجام کاوش باستان‌شناسی تپه زراوبند داودآباد از دیگر فعالیت‌های بخش میراث‎‌فرهنگی استان مرکزی در ۹ ماه اخیر است.

به‌گزارش ایسنا، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، مرزبان گفت: انجام پژوهش و مستندسازی گویش آشتیانی با همکاری پژوهشگاه وزارت میراث‌فرهنگی، اخذ مجوز گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قلعه میلاجرد شهرستان کمیجان، مرمت ۵۰ سکه‌ دوره ساسانی، ساماندهی اموال فرهنگی و تاریخی به تعداد ۳۰۰ شیء، صدور مجوز مجموعه داری موزه خصوصی فلزکاری هفت خوان در شهرستان تفرش و صدور مجوز مجموعه‌داری موزه خصوصی سنگ، کانی و فسیل در حمام تاریخی روستای مجدآباد کهنه بخش دیگری از فعالیت‌های این اداره کل در سال جاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha