به گزارش ایسنا، دیاکو عباسی با اشاره به برنامهریزی ایران در یک افق چهار ساله برای رسیدن به درآمد سالیانه ۳,۵ میلیارد دلار در حوزه گردشگری سلامت (درمانی و تندرستی)، اظهار کرد: گردشگران این حوزه با دو هدف درمان و تندرستی بیشتر از کشورهای عراق، افغانستان، عمان، آذربایجان، قطر و بحرین برای عملهای زیبایی، پیوند اعضا، کبد، چشمپزشکی، درمان ناباروری با آیویاف، قلب و عروق، تندرستی و آب درمانی به ایران سفر میکنند.
او بدون آنکه به بازه زمانی مشخصی اشاره کند، تعداد ویزاهای درمانی صادر شده از سوی وزارت امور خارجه را ۳۵۰ هزار ویزا اعلام کرد و با این احتمال که آمار رسمی کمتر از آمار واقعی مراجعه بیماران خارجی به ایران باشد، تخمین زد آمار اصلی بین۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر است و در ادامه گفت: این افراد (معمولا) با ویزای درمان به کشور نمیآیند و به مراکز و کلینکهای فاقد مجوز و زیرپلهای مراجعه میکنند.
به گفته دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور، تعداد بیمارستانهای دارای مجوز IPD، که بیمار خارجی میپذیرند، ۲۱۰ واحد و مراکز آب درمانی ۴۰۰ عدد در سراسر کشور است و ۶۰۰ دفتر گردشگری نیز مجوز فعالیت گردشگری سلامت دارند.
عباسی اضافه کرد: شیراز، مشهد، یزد، تبریز، ارومیه، اهواز، رامسر، اردبیل، کرمانشاه، تهران، اصفهان و سنندج بیشترین ظرفیت را در حوزه گردشگری سلامت دارند.
او همچنین گفت: بخش گردشگری پزشکی تا پیش از همهگیری کرونا حدود یک تا یکمیلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار درآمد داشته است.
دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور معتقد است: گردشگران حوزه پزشکی حدود چهار برابر دیگر گردشگران هزینه میکنند و بین ۸ تا ۱۳هزار دلار متوسط هزینهکرد گردشگرانی است که با هدف درمان وارد ایران میشوند.
او در عین حال اظهار کرد که ایران هنوز به مقصد گردشگری سلامت تبدیل نشده است و در طول چند سال گذشته نتوانستیم در سطح بینالمللی بازارسازی کنیم و زیرساختهای لازم را برای فعالان این حوزه در بازارهای هدف ایجاد کنیم.
عباسی با بیان اینکه در مسیر برندسازی ملی گردشگری سلامت نیز گامهای خوبی برداشته نشده است، گفت: برند گردشگری سلامت ایران در بازارهای هدف به خوبی شناخته نشده است. برای برندینگ و تبلیغات از طریق حضور پررنگتر در پلتفرمهای بینالمللی برنامه جدی داریم که کسبوکارها، شرکتها و مراکز درمانی را معرفی کنیم و برند گردشگری سلامت را در سطح بینالمللی بشناسانیم.
انتهای پیام
نظرات