• سه‌شنبه / ۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401100603357
  • خبرنگار : 50038

افتتاح فاز نخست شهر دستکند سامن با حضور وزیر میراث فرهنگی

افتتاح فاز نخست شهر دستکند سامن با حضور وزیر میراث فرهنگی

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر از افتتاح فاز نخست شهر دستکند سامن پس از سال ها انتظار با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.

ابراهیم جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه به دعوت نماینده مردم ملایر پنجشنبه هشتم دی‌ماه این شهرستان میزبان سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، افزود: دیدار با فعالان حوزه مبل منبت، هنرمندان صنایع دستی، برگزاری شورای اداری و همایش هنرمندان صنایع دستی شهرستان ملایر با حضور وزیر میراث فرهنگی و نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی از دیگر برنامه های این سفر است‌

گفتنی است؛ در همین رابطه معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ۱۳ مردادماه امسال در گفت ‌وگو با ایسنا، گفت: تاکنون افزون بر دو میلیارد تومان برای کاوش، مرمت، حفاظت، آزادسازی ملک و اقدامات باستان شناسی مجموعه هزینه شده است و برای تکمیل مجموعه و ادامه کاوش‌ها نیازمند اعتبار هستیم.

افتتاح فاز نخست شهر دستکند سامن با حضور وزیر میراث فرهنگی

علی خاکسار به کشف مجموعه دستکند سامن در سال ۸۴ اشاره و اظهار کرد: مطالعات باستان شناسی و کاوش های این مجموعه از سال ۸۶ آغاز شد و تا سال ۹۴ شش فصل از این دستکند کاوش شده است.

مدیر پایگاه ملی دستکندهای استان همدان افزود: اشیاء و اسکلت های انسانی کشف شده از این مجموعه نیز به اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ملایر منتقل شده است تا پس از تکمیل و افتتاح مجموعه در سایت موزه دستکند سامن در معرض دید گردشگران قرار گیرد.

وی از تکمیل نورپردازی فاز نخست مجموعه خبر داد و تصریح کرد: ورودی مجموعه دستکند سامن یک ساختمان ۱۷۰ متری است که سه سال پیش از شرکت مخابرات خریداری و به عنوان محل استقرار کارکنان و نگهبانان مجموعه، مرمت و بازسازی شد.

خاکسار با بیان اینکه خروجی مجموعه نیز که به مِلک یکی از شهروندان شهر سامن ختم می شد، در اختیار ما قرار گرفت، افزود: نصب دوربین‌های مدار بسته، مرمت، مطالعات باستان شناسی و خریداری و آزادسازی املاک بخش‌های دیگر که دستکند در زیر آن‌ها واقع شده، در حال انجام است و طی سال‌های آینده به صورت مستمر انجام می شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در بخش دیگری از سخنانش در مورد قدمت شهر دستکند سامن، اظهار کرد: اشیای کشف شده از این مجموعه نشان می‌دهد هسته اولیه سکونتگاه، متعلق به دوره اشکانیان است اما در دوره ساسانی نیز از این مجموعه استفاده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha