• سه‌شنبه / ۶ دی ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401100603170
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

از حوادثی که خبر نمی‌کنند تا به روزرسانی اطلاعات نیروهای امدادی

از حوادثی که خبر نمی‌کنند تا به روزرسانی اطلاعات نیروهای امدادی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: به روز کردن اطلاعات و دانش نیروهای امدادی و آمادگی نیروها برای رویارویی با حوادث نقش مؤثری در کاهش آسیب‌های ناشی از آن داشته و نیار ضروری امروز است.

خراسان جنوبی از استان‌های زلزله خیر کشور است. بنابراین ارائه آموزش‌ در مقابله با زلزله به خصوص به مردم روستا که شاید از وسایل ارتباط جمعی به دورند و خانه‌هایی خشت و گلی دارند، از ضروریات است.

سال ۱۳۴۷ بود که زلزله ۷.۳ ریشتری در دشت بیاض و فردوس، زلزله زیرکوه و قاین از دیگر حوادث مرگبار در این استان بوده است. زلزله طبس با ۷.۸ ریشتر در ۲۵ شهریور سال ۱۳۵۷ به عنوان قدرتمندترین زلزله در ایران ثبت و کشته‌های این زلزله بین ۱۵ هزار نفر تا ۲۵ هزار نفر اعلام شد.

زلزله زیرکوه با ۷.۳ ریشتر نیز به دلیل فعال شدن گسل اردکول سال ۱۳۷۶ در محدوده شهرستان زیرکوه تا شهرستان درمیان به وقوع پیوست و بیش از ۱۵۵۰ کشته و زخمی برجا گذاشت.

در هر زلزله حضور نیروهای امدادی در منطقه علاوه بر کمک به کاهش آسیب‌ها، از درد و رنج ناشی از تنهایی و بهت زدگی آن حادثه می‌کاهد. مانند زلزله چند روز پیش بشرویه که مردم روستاها و شهرها پناهشان شده بود امدادگرانی که با لباس قرمز خدمت در حال ایجاد آرامش در منطقه هستند.

ارائه آموزش‌ها برای رفتار درست در زمان زلزله و همچنین آرامشی که نیروهای هلال احمر و امدادی در زمان وقوع حادثه به مردم هدیه می‌کنند، همه آن چیزی است که افراد برای برگشت به زندگی عادی خود بدان نیاز دارند.

از حوادثی که خبر نمی‌کنند تا بروزرسانی اطلاعات نیروهای امدادی

آموزش؛ در راس امدادرسانی

محمدعلی کاوسی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آموزش زیربنای امداد است و جمعیت هلال احمر بر اساس وظایف ذاتی خود قبل از زمان حادثه، حین حادثه و بعد از وقوع حادثه، اقدامات و برنامه‌هایی را در دستور کار قرار می‌دهد. 

وی افزود: هرچه آموزش‌های امدادی را به سطوح مختلف جامعه هدایت کنیم، کمک شایسته‌ای به امداد و نجات می‌شود و باید دانست بدون شک کمک به همنوع باید همراه با آموزش و تخصص باشد، در غیر این صورت به حادثه دیده آسیب‌هایی مضاعف وارد می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح پنج شنبه‌های امدادی در استان، گفت: در قالب اجرای این طرح، ۱۰۸۰ نفر از کارکنان و امدادگران جمعیت هلال احمر در خراسان جنوبی آموزش‌های مختلف امدادی را تمرین کردند و در هر یک از دوره‌های این طرح حدود ۱۲۰ نفر از کارکنان و امدادگران شرکت و آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند.

کاوسی، به روز کردن اطلاعات و دانش نیروهای امدادی و آمادگی نیروها برای رویارویی با حوادث را از جمله اهداف اجرای طرح دانست و بیان کرد: آمادگی هرچه بیشتر نیروها نقش مؤثری در کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث دارد.

از حوادثی که خبر نمی‌کنند تا بروزرسانی اطلاعات نیروهای امدادی

وی یادآور شد: خراسان جنوبی در سال‌های اخیر شاهد زلزله‌های مخرب بوده؛ بنابراین حفظ و ایجاد آمادگی لازم در برابر زلزله ضمن حفاظت از جان افراد در حفظ آرامش جامعه در زمان این حوادث تاثیرگذار است.

هر ۱۲ سال؛ زلزله‌ بالای ۶ ریشتر

کاوسی با بیان اینکه خراسان جنوبی از استان‌های زلزله‌خیز کشور بوده و به‌طور متوسط هر ۱۲ سال یک بار زلزله‌ بالای شش ریشتر در خراسان جنوبی رخ می‌دهد، اظهار کرد: آموزش نکات لازم در برابر حوادث ناشی از زلزله تا حد قابل توجهی در امدادرسانی و کاهش خسارات موثر است.

وی با بیان اینکه مردم باید پیش از وقوع این حوادث آموزش‌های لازم را ببینند، بیان کرد: نیروهای امدادی تمام تلاش خود را برای حفظ آرامش در زمان حادثه و ارائه آموزش قبل از آن را انجام می‌دهند.

آفتاب پس از آن شب سخت پر از استرس بر فراز کوه‌های روستا می‌تابد و امدادگران که از شب گذشته مشغول توزیع وسایل گرمایشی و پتو هستند و لحظه‌ای خواب به چشمانشان نرفت، در حال آماده کردن فضای روستا برای شروع زندگی پس از زلزله هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha