به گزارش ایسنا و به نقل از آی او، اوکراین جنگ زده مملو از مینها و مهمات است که هنوز منفجر نشدهاند. به گفته دولت اوکراین، ۸۰.۰۰۰ کیلومتر مربع از این کشور به این مهمات خطرناک آلوده شده است. مواد منفجره گاهی اوقات به سختی قابل تشخیص هستند و برای ساکنان مخصوصا کودکان خطر جدی دارند.
به تازگی یک استارت آپ هلندی به نام Fectar یک درس واقعیت افزوده (AR) طراحی کرده است که به کودکان به روشی ایمن و تعاملی شناسایی این مهمات منفجر نشده را آموزش میدهد. این اولین بار در جهان است که یک درس برای افزایش آگاهی کودکان از خطرات انواع مختلف مینها طراحی شده است.
یوژن کویپرز (Eugène Kuipers)، مدیرعامل Fectar گفت: قهرمان واقعی این داستان چارلی ولنتاین (Charlie Valentine) است که در سطح بینالمللی، با پاکسازی مواد منفجره سروکار دارد و این کار را داوطلبانه انجام میدهد. ولنتاین مقالهای در مورد بمبهای اوکراین نوشته است. وی به دنبال راهی بود تا به ساکنان این کشور کمک کند تا با خطرات مواد منفجره به روشی مطمئن آشنا شوند. ولنتاین قبلاً اپلیکیشن Fectar را داشت و تصمیم گرفت یک درس سه بعدی برای کودکان ساکن منطقه جنگی تولید کند. وقتی آن را دیدم، بلافاصله با او تماس گرفتم تا این کار را انجام دهیم.
درسهای واقعیت افزوده
به گفته کویپرز، ایجاد یک ابزار آموزشی در مورد مواد منفجره دشوار بود. چیزی به نام برنامه درسی برای آموزش این موضوع به کودکان وجود ندارد. همچنین شما در واقع نمیخواهید بچهها را تشویق کنید که به دنبال مین بروند. ما خیلی به این موضوع توجه کردیم و صحبتهای زیادی در این باره داشتیم. درسهای سهبعدی، نمونهای از کتاب درسی هستند که نشان میدهد چگونه فناوری واقعیت افزوده میتواند به افراد کمک کند تا موارد خطرناک را به روشی ایمن بیاموزند.
با یک کلیک روی اپلیکیشن Fectar، یک معلم دیجیتال در کلاس درس ظاهر میشود. معلم به زبان اوکراینی درباره خطرات مینها توضیح میدهد و میگوید نمونههای مختلف این مواد منفجره چگونه هستند. در حالی که کودکان درحال استفاده از این اپلیکیشن هستند، تمرکز آنها نیز اندازهگیری میشود. به این ترتیب میتوان زمان فرآیند یادگیری را تنظیم کرد. سازمان کمکهای بشردوستانه اوکراینی به نام Terra Pyra قرار است این کلاسهای آموزشی را در سراسر اوکراین برگزار کند.
کویپرز امیدوار است که این درس تعاملی به افزایش آگاهی در مورد شرایطی که کودکان اوکراینی در حال حاضر در آن زندگی میکنند، کمک کند. این پلتفرم میخواهد این پروژه را بیشتر گسترش دهد تا کودکان در مناطق جنگی دیگر نیز بتوانند در مورد خطرات مینها و مواد منفجره آموزش ببینند. در سرتاسر جهان، جایی که جنگی درحال وقوع است یا پیش از این جنگی بوده است، بمبهای منفجر نشده وجود دارند.
کویپرز تأکید کرد: حتی در هلند هنوز هم گهگاهی بمبی از جنگ جهانی دوم پیدا میشود. بنابراین ما میخواهیم شروع به ترجمه درسها به زبانهای دیگر کنیم تا این برنامه در کشورهای دیگر قابل استفاده باشد. اکنون به طور خاص برای ارائه دروس به افغانستان و سوریه تمرکز کردهایم.
انتهای پیام
نظرات