دکتر کمال سخدری در گفتوگو با ایسنا در خصوص لزوم مهارتآموزی در نظام آموزشی کشور برای ورود به بازار کار اظهار کرد: وقتی کسی در حوزهای متخصص میشود، باید مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار را نیز داشته باشد و اشتغالپذیر باشد اما فراتر از آن، فرد باید بتواند مسیر کارآفرینی را طی و کسبوکاری را برای خودش ایجاد کند.
وی افزود: به عنوان مثال یک فارغالتحصیل دانشگاه ۲ مسیر شغلی را در پیش روی خود دارد؛ اول مسیر استخدام یا خوداشتغالی است و دوم مسیر ایجاد کسبوکار و اشتغالزایی برای سایر افراد جامعه. برای گام برداشتن در مسیر نخست، کافی است فرد مهارتهای تخصصی حوزه کاری خود را داشته باشد. مشکلی که در کشور ما وجود دارد، این است که در دانشگاههای کشور ما حتی مهارتهای لازم برای استخدام یا خوداشتغالی هم به نحو مناسبی آموزش داده نمیشود.
عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ادامه داد: البته من معتقدم در این خصوص دانشگاههای تابعه وزارت بهداشت توانستهاند عملکرد بهتری از دانشگاههای تابعه وزارت علوم داشته باشند و میتوانند الگو شوند چراکه کسی که وارد رشته پزشکی میشود، از همان اول در کنار مباحث تئوری، با حضور در بیمارستانها مهارتهای حرفهای و کاربردی رشته خود را نیز میآموزد.
سخدری تاکید کرد: در سایر کشورها آموزش به شکل مهارتمحور انجام میشود و به عنوان مثال دانشجوی کارشناسی، سال اول آموزشهای تئوری رشته خود را فرا میگیرد؛ سال دوم وارد صنعت میشود و مجددا این برنامه برای ۲ سال بعدی دوران تحصیل او نیز تکرار میشود. نتیجه چنین آموزشی این میشود که فرد مهارتهایی را فرا میگیرد که پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه با فضای صنعت چندان بیگانه نیست. البته با همین شیوه هم افراد صرفا میتوانند در جایی استخدام شوند یا به خوداشتغالی روی آورند.
توسعه ذهنیت کارآفرینی از مهمترین کارویژههای دانشگاههاست
وی با تاکید بر اینکه آموزشهای ما باید در راستای تبدیل دانشجویان به کارآفرین باشد، اضافه کرد: امروز کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین کارویژههای دانشگاهها توسعه ذهنیت کارآفرینی است که این موضوع دارای ۲ بخش نگرشی و مهارتی است. در بخش مهارتی، مهارتهای تخصصی ایجاد کسبوکار یا ارتقاء یک کسبوکار موجود به افراد آموزش داده میشود و در بخش نگرشی، آموزشهایی ارائه میشود که تمام دانشجویان بتوانند مانند یک کارآفرین بیاندشند و وجود مشکلات و امکان شکست در هر کاری را بپذیرند.
این پژوهشگر حوزه کارآفرینی با بیان اینکه دانشگاههای نسل سوم آموزشهای خود را مبتنی بر مهارتهای کارآفرینی ارائه میدهند، گفت: دانشگاهها با این شیوه آموزشی، دانشجویان خود را برای قرار گرفتن در یک مسیر شغلی پرچالشتر اما با ارزش افزوده بالاتر برای جامعه آماده میکنند. فرا گرفتن این آموزشها باعث میشود حتی اگر افراد بنا به هر دلیلی نتوانند تبدیل به کارآفرین شوند، در زندگی شخصی و کاری خودشان بتوانند زیست بهتری داشته باشند.
سخدری با تاکید بر اینکه برای تبدیل شدن دانشگاههای کشور به دانشگاههای نسل سه باید عوامل مختلفی در سطوح گوناگون دست به دست هم دهند، بیان کرد: در حال حاضر در کشور ما اخذ تصمیماتی مانند بازنگری در رشتههای تحصیلی ممکن است ۱۰ سال به طول بیانجامد؛ در حالی که امروز در دنیا معتقدند دانشگاه باید بتواند در یک بازه زمانی قابل قبول مشکلات کشور را حل کند.
وی تصریح کرد: در کشور ما به دلیل وجود بروکراسیها، دانشگاهها عمدتا نه در محتوای درسی چندان حرفی برای گفتن دارند و نه در سبک آموزش. بنابراین باید در اکوسیستم مدیریتی کشور تغییراتی رخ دهد و نهادهای مختلف به منظور ارتقاء جایگاه سیستم آموزشی کشورمان و تبدیل دانشگاهها به دانشگاه نسل سه با آموزش مهارتمحور با یکدیگر همگرایی داشته باشند. اگر چنین نشود، ممکن است جوانان ما به کشورهایی مهاجرت کنند که در آن چنین شرایطی برایشان فراهم است.
عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر در دانشگاههای کشور ما ارتقاء رتبه علمی اساتید وابسته به مقالاتی است که منتشر میکنند نه به محصولات فناورانهای که تولید میکنند؛ لذا آموزشهایی که اساتید ارائه میدهند نیز عمدتا در مسیری است که صرفا به مقاله منتج شود. در چنین شرایطی کسانی که به سمت کاربرد و آموزش مهارت حرکت میکنند، معمولا بازندهاند.
سخدری با تاکید بر اینکه نهادهای مختلف کشور باید دغدغه ایجاد کسبوکارهای مولد و نوآورانه داشته باشند، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر در کشور ما فعالیتهای غیرمولد مانند خرید و فروش طلا و دلار بازدهی بیشتری برای افراد دارد. کسانی هم که سعی دارند خلاف این مسیر حرکت کنند و به ایجاد کسبوکارهای مولد و کارآفرینانه روی آورند، درگیر مشکلات بیمه، مالیات و بروکراسیهای اداری میشوند.
زیستبوم در تکانه شکل نمیگیرد
وی ادامه داد: به دلیل ملتهب بودن اکوسیستم کارآفرینی در کشور ما، دیدگاه بسیاری از والدین این است که فرزندانشان پس از اتمام دوران کارشناسی در یکی از دانشگاههای خوب کشور به خارج مهاجرت کنند. باید توجه داشت که زیستبوم در تکانه شکل نمیگیرد و وقتی شرایط به قدری ملتهب است که به دلیل محدودیتهای اینترنتی ۴۰۰ هزار کسبوکار در اینستاگرام تعطیل میشود و کسی هم پاسخگو نیست، نمیتوان انتظار شکلگیری یک اکوسیستم کارآفرینی موفق را داشت.
این پژوهشگر حوزه کارآفرینی با بیان اینکه ذهنیت کارآفرینی از دوران کودکی شکل میگیرد و آموزشهای لازم باید در خانواده و مدارس داده شود، اضافه کرد: اگر این آموزشها در دوران کودکی به افراد داده نشود، در دوران بزرگسالی هم به سختی میتوان تغییری در نگرش آنان ایجاد کرد. لذا پایه اصلی آموزش مهارتهای کارآفرینی، آموزشوپرورش است. بنابراین تبدیل افراد یک جامعه به کارآفرین، یک فرایند بلندمدت است که آموزشهای آن از خانواده شروع میشود؛ توسط رسانهها و آموزشوپرورش ادامه مییابد و سپس باید در دانشگاهها تکمیل شود.
انتهای پیام
نظرات