• جمعه / ۲ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401100200566
  • خبرنگار : 71021

پژوهشگران مرمت تایید کردند

تابلوی پیکاسو در موزه ملی ایران «اصل نیست»

تابلوی پیکاسو در موزه ملی ایران «اصل نیست»

پژوهشگران مرمت آثار تاریخی تایید کردند تابلوی منسوب به «پیکاسو» که در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود، ‌ اصل نیست.

فتح‌الله نیازی ـ کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ‌فرهنگی ـ درباره اصالت‌سنجی این تابلوی نقاشی که به پابلو پیکاسو، ‌نقاش اسپانیایی منسوب شده و در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری می‌شود، به ایسنا گفت: این پژوهش و اصالت‌سنجی توسط  پژوهشگاه میراث فرهنگی و با همکاری موزه ملی ایران انجام شده است که نتیجه آن در هفته پژوهش رسما اعلام شد. در این پروژه با توجه به یک دادۀ مجهول با عنوان «یک اثر نقاشی منسوب به پابلو پیکاسو، نقاش معروف اسپانیایی» که در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری می‌شود، روش‌های شناخت و اصالت‌سنجی آثار نقاشی انجام شد.

او این توضیح را اضافه کرد که این پژوهش به بررسی روش‌های اصالت‌سنجی و چالش‌های پیش‌روی این روش‌ها و چگونگی شناخت آثار جعل و اصلی می‌پردازد و با توجه به فرضیه اثر منسوب به پیکاسو به معرفی این هنرمند مشهور و آثار و تکنیک‌های هنری و بررسی آثار معروف او پرداخته شد تا شناخت بیشتری با بررسی دقیق‌تر اثر منسوب به او به دست آید.

این پژوهشگر مرمت افزود: ‌برای اصالت‌سنجی اثر مورد مطالعه، روش‌های لازم از قبیل مستندنگاری و عکاسی پیشرفته و تحلیل‌های میکروسکوپی و آزمایش‌های دستگاهی انجام شد و نتایج این آزمایش‌ها و بررسی منجر به این شد که این تابلو یک چاپ دستگاهی روی کرباس در حدود ۵۰ سال پیش بوده است.

نیازی در پاسخ به این پرسش که تابلوی منسوب به پیکاسو در موزه ملی را یک اثر جعلی می‌توان دانست، اظهار کرد:‌ نمی‌توان از عبارت جعلی استفاده کرد؛ جعل یعنی عینا تابلوی پیکاسو را از روی اثر با توجه به تکنیک و رنگ‌های به کار رفته و امضای نقاش جعل و اعلام کنید که این تابلو متعلق به پیکاسو بوده است.

او ادامه داد:‌ در گذشته شرکت و کارخانه‌ای در ایتالیا با مدیریت یک بانوی سیاستمدار و فرهنگی بود که آثار نقاشان و هنرمندان مشهور به‌ویژه از دوره رنسانس را روی کرباس چاپ می‌کرد، نقاشی‌های پیکاسو هم جزوی از این آثار چاپی بود. ما در ابتدا تصور می‌کردیم تابلوی منسوب به پیکاسو که در مخزن دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری می‌شود، ‌اصل باشد، اما پس از بررسی متوجه شدیم این تابلو، نمونه‌ چاپ دیجیتال از همان شرکت ایتالیایی است که اواخر دوره پهلوی احتمالا از یک حراجی خریداری شده است.

تابلوی پیکاسو در موزه ملی ایران «اصل نیست»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۲ ۲۲:۳۷

این روزا دیگه خود میراث فرهنگی هم اصل نیست.

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۳ ۰۱:۵۴

ای باباماچیمون اصله که حالااین نیست ههه

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۳ ۲۳:۵۴

شما بفرما چی تو ایران اصلی هست هر چی تو این کشور هست همه تقلبی و الکی فقط پول گرفتنشون اصلی هست البته چیز تازه ای هم نیست خدا رو شکر کلاهبرداری و دزدی تو این مملکت از بالا تا پایین بوده و هست غیر این باشه تعجب داره

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۴ ۰۲:۵۱

اصلش بافرعش ازنظربی ارزش بودن هیچ فرقی نداره یه مریض روانی روانپریش برداشته چندتاشکل مزخرف وبی معناکه حکایت ازروح مریضش داره روتابلوکشیده که بچه ۴ساله مااگربکشه بهش میگیم این چرااینوکشیدی بعدچهارتااسکل بیکاربی هویت خودتحقیرنشستنددرمورداصلی وتقلبی بودنش قضاوت میکنندوخبرپخش میکنندومردم روسرکارمیزارند