• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401093020789
  • خبرنگار : 50300

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه خبر داد

رشد ۳۰ درصدی ثبت اختراعات در دانشگاه علوم پزشکی اهواز

رشد ۳۰ درصدی ثبت اختراعات در دانشگاه علوم پزشکی اهواز

ایسنا/خوزستان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور از رشد ۳۰ درصدی ثبت اختراعات در این دانشگاه در سال جاری خبر داد.

دکتر مهرنوش ذاکرکیش در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه علوم پزشکی اهواز که امروز (۳۰ آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: هدف ما رسیدن به دانشگاه نسل سوم است و برای رسیدن به آن، ارتقای کمی و کیفی پژوهش‌های کاربردی و بنیادی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه در عرصه سلامت، سرلوحه کار ما است. به این منظور، دستیابی به فناوری نوین در حوزه پزشکی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، مراکز رشد، پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه و هدایت طرح‌های تحقیقاتی به سمت نیازهای جامعه و خلق ثروت را در برنامه داریم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بین دانشگاه‌های تیپ یک،  از نظر محور واحدهای فناوری وضعیت تقریبا مطلوبی دارد و حتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و اصفهان نیز جلوتر است. در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی و رویدادها نیز دانشگاه اهواز وضعیت خوبی دارد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور گفت: تلاش می‌کنیم وضعیت دانشگاه را در شاخص‌های مختلف به مراتب بهتر کنیم اما از نظر ارائه خدمات فناوری و محور اعتبارات، وضع دانشگاه در سال گذشته مطلوب نبود. البته با حمایت مسئولان دانشگاه، کارهای بسیار مهمی انجام شد و انتظار داریم در سال آینده وضعیت بهتر شود.

ذاکرکیش در خصوص اقدامات پژوهشی گفت: از تصویب آیین‌نامه‌های طرح‌های محصول محور تا تکمیل پروژه پارک سلامت، انعقاد تفاهم‌نامه‌ها، ارائه تسهیلات و اختصاص فضا برای توسعه پارک دو دانشگاه از اقدامات پژوهشی بوده است. ۱۴ میلیارد تومان نیز برای توسعه مراکز رشد دارویی و سلامت، راه‌اندازی Clean room و توسعه زیرساخت‌های پارک علم و فناوری تخصیص داده شده است که امیدواریم مورد استفاده قرار گیرد. مایه تاسف است که در دانشگاه تیپ یک، در حوزه شرکت‌های دانش بنیان تولیدکننده دارو و در حوزه Clean room عقب هستیم؛ امیدواریم با اختصاص بودجه، شاهد انقلابی در این حوزه باشیم.

وی با اشاره به رشد دانشگاه در ثبت اختراعات عنوان کرد:  قراردادهای ارتباط با صنعت، بیش از یک میلیارد تومان است و هفت مورد ثبت اختراع نیز داشتیم و چهار مورد نیز در حال ثبت هستند که نسبت به سال گذشته رشد داشته است؛ سال گذشته تنها هشت مورد اختراع ثبت شد و در واقع امسال رشد ۳۰ درصدی داشته‌ایم. در جذب فناوران نیز با جذب ۱۰ فناور جدید، رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشتیم. 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور گفت: هدف ما افزایش تولید علم و حمایت از مطالعات در مرزهای دانش است؛ زیرساخت‌های تحقیقاتی به منظور تمرکز بر پروژه‌های اثرگذار دیده شده است. ماموریت‌گرایی مراکز تحقیقاتی و هدایت هیات علمی و دانشجویان به استفاده از داده‌ها نیز از اهداف دیگر است.

وی افزود: برای اولین بار، استقرار پژوهشکده سلامت و علوم پایه را داشتیم که آماده بهره‌برداری است و امیدواریم اولین پژوهشگاه حوزه سلامت را نیز راه‌اندازی کنیم. از نظر توسعه نیروی انسانی و جذب هیات علمی پژوهشی روندی مطلوب و رو به افزایش داشتیم و امیدواریم با توجه به اهمیت اعضای هیات علمی پژوهشی در پیشبرد کارهای تحقیقاتی، بتوانیم نیروی پژوهشی بیشتری در سال‌های بعد جذب کنیم.

ذاکر کیش ادامه داد: با موافقت ریاست دانشگاه، راه‌اندازی سامانه نرم افزاری مرکزی برای ثبت بیماری تصویب شد تا مشکلات مالی برای فناوران و پژوهشگران این حوزه حل شود. 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: دستاوردهای مدیریت توسعه و ارزیابی تحقیقات در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۰ روند افزایشی داشته هر چند زیاد نبوده اما همین که افزایش یافته مورد تقدیر است. در حوزه ثبت بیماری، رتبه ما بین دانشگاه‌ها مطلوب است و از دانشگاه شیراز نیز بیشتر است. برای ثبت بیماری در سال ۱۴۰۱ نیز پیش‌بینی می‌شود جهش دو رتبه‌ای داشته باشیم.

ذاکرکیش یادآور شد: آزمایشگاه جامع تحقیقات سال گذشته آخرین رتبه را بین دانشگاه‌های تیپ یک کسب کرده بود اما در سال ۱۴۰۱جزو سه آزمایشگاه برتر از نظر امتیاز بین دانشگاه‌های تیپ یک بود و بالاترین امتیاز را کسب کرد و در ردیف دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و مشهد قرار گفت.

وی افزود: یک ماموریت ملی با عنوان بیماری‌های تنفسی به عهده دانشگاه جندی شاپور اهواز قرار داده شد که پروپزال آن تکمیل شد. سه ماموریت استانی نیز در حوزه شیوع سرطان، مشکلات شنوایی و خشونت علیه زنان و ۱۲ ماموریت نیز در حوزه بیماری‌های غیرواگیر و مشکلات آن داشتیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha