• سه‌شنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401092920002
  • خبرنگار : 50163

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان عنوان کرد

تلاش جهت اخذ ردیف ملی برای محور قره‌پشتلو در زنجان

تلاش جهت اخذ ردیف ملی برای محور قره‌پشتلو در زنجان

ایسنا/زنجان مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان گفت: یکی از اقدامات برای محور قره‌پشتلو اخذ مجوز ماده ۲۳ است که در صورت تحقق این مسیر همه ساله از ردیف ملی بودجه برخوردار می‌شود.

جعفر قزوینیان ظهر امروز (۲۹ آذرماه ) در نشست خبری با بیان اینکه اداره‌کل راهداری با بالغ بر ۵۰۰ نفر نیروی انسانی مشغول خدمت‌رسانی به جامعه هدف است، اظهار کرد: علی‌رغم همه این تلاش‌ها، مشکلاتی نیز به جهت کمبود اعتبارات و کمبود منابع انسانی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در استان زنجان با ۲۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین به استقبال زمستان رفته‌ایم، تصریح کرد: از اول آبان‌ماه کار تجهز ماشین‌آلات آغاز شد و از اول آذرماه نیز عملا در ۳۲ راهدارخانه وارد طرح زمستانی شدیم.

این مسئول با بیان اینکه در مجموع ۵۸۴۶ کیلومتر از راه‌های استان شامل آزادراه، بزرگ‌راه، راه‌های اصلی و فرعی و روستایی پوشش داده می‌شود، افزود: در مدت یک ماه گذشته برای پشتیبانی از راهدارخانه‌ها میزان نمک مورد نیاز تامین و همچنین امکانات لازم نیز برای راهداران فراهم شده است.

وی با یادآوری اینکه محور تهم _ چورزق یکی از محورها در منطقه کوهستانی واقع شده، تصریح کرد: طبقه‌بندی راه‌ها متفاوت است و با توجه به ترافیکی که مطالعه می‌شود و نیازسنجی که انجام می‌گیرد، مشخص می‌شود ما برای آن مسیر باید چه الگویی داشته باشیم.

قزوینیان با یادآوری اینکه محور تهم _ چورزق یک محور فرعی محسوب می‌شود لذا مشخصاتی که دارد به لحاظ طرح هندسی منطبق با آیین‌نامه‌های راه‌سازی ساخته شده است، بیان کرد: مسلما وقتی مسیر پیچ و خم زیاد دارد و راه به عنوان یک راه فرعی طراحی شده سرعت طرح نیز متناسب با آن کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه بسته شدن جاده یکی از دغدغه‌های ما در راهداری زمستانه است، عنوان کرد: برای بسته شدن جادهاه با پلیس هماهنگ می‌شویم تا جایی که به طور کلی باز و بسته کردن جاده در طرح زمستان با دستور پلیس و با اطلاعاتی که ارگان‌های مرتبط ارائه می‌کنند، انجام می‌شود.

این مسئول با یادآوری اینکه در راه‌های اصلی هماهنگ شدیم که  اتوبوس‌هایی که می‌خواهند از یک مبدا شروع به حرکت کنند وقتی که وضعیت جاده با گزارش‌هایی که از هواشناسی اخذ می‌شود نامناسب تشخیص داده شد صورت وضعیت برای رانندگان صادر نشود، گفت: با این وصف عملا در صورت حرکت مسئولیت قانونی به عهده شرکت حمل‌ونقل است.

قزوینیان با توضیح اینکه محور قره‌پشتلو یکی از محورهای حادثه‌خیز استان است که ترافیک رو به رشدی دارد، افزود: در سفر ریاست جمهوری مصوب شد که اقداماتی برای این جاده انجام شود.

وی با بیان اینکه احداث راه جدید به عهده راه‌وشهرسازی است، اذعان کرد: در این مسیر دو کار به صورت همزمان پیگیری می‌شود که یکی اخذ مجوز ماده ۲۳ از سازمان برنامه بودجه کشور است که در صورت تحقق این موضوع این مسیر همه ساله از ردیف ملی بودجه برخوردار می‌شود و این راه فرعی تبدیل به راه اصلی خواهد شد.

قزوینیان با بیان اینکه اقدامی که در حال حاضر ما انجام می‌دهیم و در بحث سفر رئیس جمهور نیز مصوب شده این است که تا زمان تبدیل این مسیر به راه اصلی اقداماتی انجام شود که از تصادفات در این مسیر جلوگیری شده و ایمنی جاده افزایش یابد، توضیح داد: در این زمینه اعتباری نیز مصوب شده که رقم آن نسبت به کل محور کم است.

وی کم بودن عرض شانه خاکی را یکی دیگر از مشکلات این مسیر ۷۰ کیلومتری برشمرده و افزود: برای حل بخشی از این مشکلات، تعریض آب‌روها در دستور کار قرار دارد که در همین راستا فوندانسیون ۱۰ عدد از آب‌روهای این مسیر بتن‌ریزی شده است. همچنین افزایش روشنایی چند تقاطع و تکمیل تابلوها نیز از دیگر کارها در این جاده است؛ هر چند این اقدامات اولیه بوده اما بسیار موثر است.

این مسئول با بیان اینکه نقش راننده و خودروهایی که در کشور وضعیت خوبی ندارد نیز در افزایش تلفات رانندگی موثر است، تاکید کرد: وظیفه و تکلیف ما برداشتن گام‌های موثر در راستای کاهش تلفات در جاده‌ها است‌.

وی با بیان اینکه متاسفانه علی‌رغم تلاش‌هایی که انجام شده آمار تصادفات و تلفات ۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، افزود: محورهایی که بیشترین تلفات را داشته، مورد بررسی قرار گرفته است تا کارهایی که می‌توان در آنها انجام داد، بررسی شود.

این مسئول با بیان اینکه در استان زنجان ۱۳۰ کیلومتر روشنایی فعال داریم که عمدتا در آزادراه‌های زنجان _ قزوین و زنجان _ تبریز قرار دارند، ادامه داد: استانداردی که در کل دنیا و به تبعیت از آن در کشور ما است، نقش روشنایی طبق مطالعات انجام شده بیشتر از پنج درصد در بالا بردن ایمنی جاده‌ها نیست.

وی با توضیح اینکه روشنایی ۲۰ کیلومتری در دستور کار ما قرار دارد، یادآور شد: اعتباراتی که در این حوزه ابلاغ می‌شود قطره‌چکانی است و فعلا در تلاش هستیم این ۲۰ کیلومتر به ثمر بنشیند.

قزوینیان با اشاره به اینکه آزادراه زنجان _ قزوین توسط سرمایه‌گذاری که ساخته شده است بهره‌برداری و نگه‌داری می‌شود، متذکر شد: با توجه به همین موضوع ما از اعتبارات دولتی اجازه هزینه‌کرد در این حوزه را نداریم.

وی با بیان اینکه در سفر ریاست جمهوری به آذربایجان‌شرقی مصوب شده است که دولت آزادراه را از بخش خصوصی تحویل بگیرد تا ما بتوانیم از منابع دولتی استفاده کنیم، اظهار کرد: اگر این موضوع محقق شود، ما تا سال بعد می‌توانیم از اعتبارات دولتی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه طبق توافقی که با شرکت آزادراه داریم ۱۵ درصد از عوارض به حساب سازمان راهداری برای نگهداری جاری ریخته می‌شود، تاکید کرد: این ۱۵ درصد نیز تکافوی نگهداری جاری را نمی‌دهد.

قزوینیان با توضیح اینکه ریختن نمک در عملیات زمستانی آسیب‌زاست و بیشترین آسیب را به ابنیه می‌زند، تصریح کرد: خورندگی که نمک در بتن و میل‌گرد ایجاد می‌کند بالاتر از آسفالت است و واکنش‌های شیمیایی که نمک با آسفالت دارد به اندازه بتن نیست.

وی با بیان اینکه خرابی‌هایی که بعد از زمستان ایجاد می‌شود به خاطر نفوذ رطوبت به لایه‌های مختلف آسفالت و همچنین انقباض و انبساط و ترددها  است، اضافه کرد: کنترل مستمر بر میزان نمکی که به ماسه زده می‌شود همواره وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در قرارداد با پیمانکار برای آسفالت یک دوره تضمین داریم، تصریح کرد: در این دوره هر خرابی که در آسفالت به وجود آید پیمانکار ملزم به درست کردن آن است.

قزوینیان با بیان اینکه انعقاد قرارداد برای به‌سازی اساسی آزادراه زنجان - قزوین به مبلغ سه هزارو ۵۲۰ میلیارد ریال از مهم‌ترین پروژه های سطح استان در سال جاری محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: در بحث ایمنی راه‌ها نیز، خط‌کشی در محورهای استان به طول ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر و نصب و تعمیرات حفاظ ایمنی به طول ۲۳ کیلومتر انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha