• سه‌شنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401092919667
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

رییس جهاد کشاورزی کرمانشاه:

کشت قراردادی مزایای بسیاری برای کشاورزان دارد

کشت قراردادی مزایای بسیاری برای کشاورزان دارد

ایسنا/کرمانشاه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تامین نهاده‌ها، بیمه محصول، خرید محصول با قیمت بیشتر و حذف دلالان را از مزایای کشت قراردادی عنوان کرد و گفت: با توجه به محدودیت زمانی، کشاورزان گندم کار آبی در استان هرچه سریعتر قرارداد کشت خود را منعقد کنند.

‍ ‍ مهندس علی چاله چاله با بیان اینکه پیش بینی شده امسال ۹۸ هزار هکتار گندم آبی در استان کشت شود، افزود: با تدابیر اتخاذ شده انتظار می‌رود استقبال خوبی از طرف کشاورزان استان از کشت قراردادی گندم آبی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به ویژگی‌های کشت قراردادی گندم آبی، گفت: در شیوه‌نامه کشت قراردادی، کشاورز پس از مراجعه به سایت شرکت بازرگانی دولتی ایران و یا مراکز جهادکشاورزی و دانلود اپلیکیشن مربوطه و ثبت مشخصات خود در سامانه شرکت غله و ثبت و امضای الکترونیکی قرارداد بین اداره کل غله و خدمات بازرگانی و کشاورز، قرارداد چاپ شده را به همراه سفته‌ها که یک و نیم برابر ارزش پولی است که در هنگام تحویل محصول دریافت خواهد کرد، به کارگزار جهت اخذ کود تحویل می‌دهد.

چاله چاله افزود: در قرارداد منعقده ۱۰۰ درصد بهای کود ازته توسط کشاورز پرداخت می شود، اما ۵۰ درصد بهای کود فسفاته و ۵۰ درصد بهای کود پتاسه به صورت نقد توسط کشاورز پرداخت و مابقی از بهای گندم تحویلی کشاورز در فصل خرید کسر و تسویه خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر مزایای کشت قراردادی افزود: کشت قراردادی ضامن تولید پایدار است و با همکاری شرکت های خصوصی، غله و وزارت جهاد کشاورزی شرایطی بوجود آمده تا ضمن حمایت از کشاورزان در خصوص تامین نهاده ها و بحث بیمه محصولات، خرید محصولات نیز تسهیل شود و دست دلالان از بازار تولید محصولات کشاورزی کوتاه شود.

چاله چاله با اشاره به اینکه بیمه نامه نیز به صورت الکترونیک بدون نیاز به سفته صادر می‌شود، اضافه کرد: سهم بیمه کشاورزانی که از کشت قراردادی استفاده می کنند 20 درصد کمتر از دیگر کشاورزان است.

چاله چاله گفت: همچنین به ازای هر تن محصول گندم تحویلی به مراکز خرید ۱۰۰ هزار تومان به عنوان کرایه حمل به کشاورز تعلق می گیرد و گندمکار آبی در قالب کشت قراردادی به ازای تحویل هرکیلوگرم گندم ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت هم دریافت خواهد کرد.

چاله چاله در پایان از کشاورزان استان درخواست کرد با توجه به محدودیت زمانی برای انعقاد کشت قراردادی، هرچه سریعتر با مراجعه به کارشناسان پهنه مراکز دهستانها و نصب اپلیکیشن مربوطه کشت قراردادی گندم آبی را جهت برخورداری از مزایای آن انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha