فرحناز اقبالی کلهر در گفت و گو با ایسنا، از محدودیت سوختی که در فصل سرما برای برخی صنایع ایجاد و آنها را ناگزیر به استفاده از مازوت به عنوان سوخت جایگزین کرده یاد کرد و افزود: بر اساس قانون هوای پاک، مصرف مازوت الزاماتی دارد که باید رعایت شود.
وی یکی از مهمترین این الزامات را استاندارد بودن مازوت مصرفی خصوصا از نظر میزان گوگرد دانست و خاطرنشان کرد: کیفیت مازوتی که مصرف میشود به دلیل اثری که در آلودگی هوا ایجاد میکند حائز اهمیت است که بررسی و تایید استاندارد آن نیز با سازمان استاندارد و ادارات تابعه آن در هر استان است.
وی ادامه داد: البته بر اساس وضعیت کنونی کیفیت هوا، به نظر نمیرسد مازوت مصرفی مطابق با استانداردها باشد.
معاون محیط انسانی محیط زیست کرمانشاه یکی دیگر از الزاماتی که در زمینه مصرف مازوت وجود دارد را سیستم فیلتراسیون بر سر راه خروجی صنایع دانست که این امر نیز در برخی از صنایعی که مازوت مصرف میکنند رعایت نمیشود.
اقبالی معتقد است، مجموع این عوامل باعث شده اکنون در فصل سرما با تبعات و آلودگی هوای ناشی از مصرف مازوت مواجه باشیم که بسیاری از کلانشهرها را درگیر کرده است.
چند راهکار برای کاهش آلودگی هوا
وی با بیان اینکه برای مدیریت این شرایط نیازمند چند راهکارها مهم هستیم، خاطرنشان کرد: اولین راهکار فرهنگسازی در زمینه مصرف سوخت در همه بخشهای خانگی، تجاری، اداری، صنعتی و .. است.
معاون محیط زیست انسانی محیط زیست کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر در بسیاری از این بخشها دمای آسایش رعایت نمیشود و همین امر باعث بالا رفتن میزان مصرف سوخت خواهد شد، افزود: حتی سوخت گازی که اکنون در بخشهای مختلف مصرف میشود نیز در آلودگی هوا اثرگذار است.
اقبالی همچنین بهبود عملکرد موتورخانهها را نیز در مدیریت مصرف انواع سوخت و کاهش آلودگی هوا اثرگذار دانست و اضافه کرد: اکنون استاندارد برخی موتورخانههای مراکز تجاری، عمومی و... مورد تایید محیط زیست نیست و لازم است اداره استاندارد که کنترل موتورخانهها را از نظر وضعیت استاندارد بر عهده دارد، در این زمینه اظهارنظر دقیقتری داشته باشد.
وی از آلایندگی ناوگان حمل و نقل هم یاد کرد و ادامه داد: برخی از خودروهای حمل و نقل عمومی فرسوده هستند که این فرسودگی در شرایط کنونی به آلودگی هوا دامن میزند. به علاوه به دلیل آنکه سیستم حمل و نقل عمومی چندان برای همه در دسترش نیست شاهد آن هستیم که مردم استفاده از خودروهای شخصی تک سرنشین را ترجیح میدهند که این امر نیز به آلودگی هوا میافزاید.
معاون محیط طبیعی محیط زیست کرمانشاه نصب سیستم تصفیه مناسب بر روی خروجی صنایع را نیز ضروری دانست.
وی با بیان اینکه صنایعی که سیستم فیلتراسیون مناسب ندارند و آلاینده محسوب میشوند ملزم به پرداخت عوارض آلایندگی هستند، گفت: حتی این امر هم کمکی به محیط زیست نمیکند، زیرا آنچه که به عنوان عوارض آلایندگی برای آنها در نظر گرفته میشود به حساب شهرداری رفته و باید صرف بهبود کیفیت هوا شود که این کار خصوصا در شهری مانند کرمانشاه صورت نمیگیرد.
اقبالی افزود: اکنون در شهرداری کرمانشاه مرکز کنترل کیفیت هوا وجود ندارد که به کمک بهبود وضعیت هوا بیاید.
با ادامه این روند زنگ خطر آلودگی هوا در کرمانشاه هم به صدا درمیآید
وی سپس به وضعیت مصرف مازوت در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: اگرچه هنوز مانند برخی از کلانشهرهای دیگر از جمله تهران، اصفهان و اراک مشکل حادی نداریم و در وضعیت استاندارد هستیم، اما اگر با این وضعیت پیش برویم ما نیز با خطر آلودگی شدید هوا مواجه خواهیم شد.
معاون محیط زیست کرمانشاه نیروگاه بیستون را عمدهترین مصرف کننده مازوت در استان دانست و گفت: سه نیروگاه دیگر استان عمدتا گازوئیل مصرف میکنند.
اقبالی با بیان اینکه برخی از صنایع دیگر استان نیز اخیرا مجبور به مصرف مازوت شدهاند، گفت: البته برخی از این صنایع از جمله سیمان سامان چون صنعت سبز هستند مشکلی به دلیل مصرف مازوت ایجاد نمیکنند.
انتهای پیام
نظرات