• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401092818876
  • خبرنگار : 50107

نماینده مجری آزادراه‌های استان خبر داد

پیشرفت ۱۲ درصدی قطعه اول آزادراه حرم تا حرم در خراسان رضوی

پیشرفت ۱۲ درصدی قطعه اول آزادراه حرم تا حرم در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی نماینده مجری آزادراه‌های خراسان رضوی گفت: پروژه آزادراه حرم تا حرم در بخش قم و تهران تقریبا تکمیل شده است. بخش سمنان در حال کار و مشابه وضعیت پروژه خراسان رضوی است اما پیشرفت آن بیشتر است. در استان ما نیز قطعه اول اجرا شده که عملیات آن از سال ۹۷ شروع و حدود ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

آزادراه حرم تا حرم پروژه ای ۱۲ ساله است که در سال ۸۹ با مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا آغاز و در سه قطعه تعریف شده است. این آزادراه از چهار فاز اصلی یعنی مسیرهای قم گرمسار (١۵٠  کیلومتر)، مسیر گرمسار سمنان (١٢٠ کیلومتر)، مسیر سمنان نیشابور (۵٧٠ کیلومتر) و مسیر نیشابور مشهد (٨٠ کیلومتر) تشکیل شده است.

طول این آزادراه ۹۸۰ کیلومتر و ۲۳۰ کیلومتر آن در خراسان رضوی واقع ‌شده است. احداث این پروژه توجیهات اقتصادی بسیاری داشته و طبق گفته مسئولان، این آزادراه می‌تواند موجب صرفه‌جویی در زمان سفر در مصرف بنزین و گازوئیل و همینطور کاهش هزینه‌های زیست‌محیطی می‌شود.

بر اســاس مصوبــه هیات دولت در دی‌ سال ۹۵ و به استناد الحاقیه قرارداد مشارکت این پروژه، در ۱۳ تیر ماه سال ۹۶ مقرر شد احداث قطعه مشهد نیشابور به طــول ۳۳ کیلومتر در یک قرارداد ۳۶ ماهه به پیمانکاری قــرارگاه خاتم‌الانبیا انجام شــود. همچنین در مهر سال ۹۷ قرارداد این پروژه به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان به قرارگاه خاتم‌الانبیا ابلاغ و بنا شد طی ۴۲ ماه قطعه ۳۳ کیلومتری مشهد تا سه‌راه تربت حیدریه به بهره‌برداری برسد.

طبق قرارداد بنا بود قطعه اول پروژه یعنی حد فاصل مشهد تا نیشابور در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد اما با توجه به کمبود اعتبارات و وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه این بهره‌برداری به تعویق افتاد. 

محمد پارسا، نماینده مجری آزادراه‌های خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اجرای این بخشی از این آزادراه در خراسان رضوی اظهار کرد: کل آزادراه‌های موجود ما در خراسان رضوی ۱۱۲ کیلومتر بوده که ۴۰ کیلومتر از مشهد به سمت تربت حیدریه و نیشابور و ۷۲ کیلومتر هم کمربند شمالی مشهد است. ۵۴ کیلومتر آزادراه کریدور غربی مشهد چناران نیز در حال ساخت است. غرب مشهد ترافیک بسیار فشرده‌ای دارد که با ساخت آزادراه ترافیک روانی خواهیم داشت.

مسافت آزادراه حرم تا حرم در خراسان رضوی ۲۳۰ کیلومتر است

وی با بیان اینکه مسافت بخشی از آزادراه حرم تا حرم در خراسان رضوی ۲۳۰ کیلومتر است، عنوان کرد: این ۲۳۰ کیلومتر سه فاز دارد که قطعه اول آن به طول ۳۳ کیلومتر از جنوب غرب به سمت نیشابور و سبزوار اجرایی شده است. همچنین مطالعات ۵۰ کیلومتر دیگر در حال تکمیل بوده که مطالعات تا نیشابور به تصویب رسیده و از نیشابور به سبزوار نیز در حال مطالعه است. آزادراه حرم تا حرم حدود ۱۵۰ کیلومتر مسیر را کوتاه می‌کند.

پارسا با اشاره به اینکه قطعه اول این پروژه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: زیرا این قطعه موجب کوتاه شدن مسیر می‌شود. در حال حاضر مسیر نیشابور به مشهد حدود ۱۱۸ کیلومتر است که با ساخت این آزادراه حدود ۲۸ کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد. مزیت دیگر آن برای شهر بینالود است. شهرهای جدید برای این ساخته شده‌ که سرریز جمعیت شهرهای بزرگ را جذب کند. گلبهار در این کار موفق بوده اما بینالود نتوانسته است. شاید یک دلیل آن فاصله زیاد آن بوده که حدود ۶۰ کیلومتری مشهد است.

احداث آزادراه حرم تا حرم و کوتاه شدن ۲۸ کیلومتری مسیر نیشابور به مشهد

وی افزود: زمانی که آزادراه حرم تا حرم احداث شود، کوتاه شدن ۲۸ کیلومتری مسیر در بینالود تاثیر خواهد داشت. اهمیت ویژه این آزادراه برای ما این است که بر فاصله بین تهران تا مشهد به عبارتی سبزوار به مشهد، نیشابور به مشهد و بینالود به مشهد تاثیر ویژه‌ای خواهد داشت.

۶ کیلومتر از قطعه اول آزادراه در خراسان رضوی حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

نماینده مجری آزادراه‌های خراسان  رضوی در خصوص قطعه اول پروژه حرم تا حرم تصریح کرد: پروژه آزادراه در بخش قم و تهران تقریبا تکمیل شده است. بخش سمنان در حال کار و مشابه خراسان رضوی بوده اما پیشرفت آن بیشتر است. در خراسان رضوی قطعه اول اجرا شده که عملیات آن از سال ۹۷ شروع شده و حدود ۱۲ درصد پیشرفت داشته و اعتبارات برای این قطعه ۷۸ میلیارد تومان است. ۶ کیلومتر این قطعه حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. بیشترین بخش کار و پرهزینه‌ترین بخش مربوط به قطعه اول است که اگر از این ۳۳ کیلومتر عبور کنیم، بقیه کار چندانی ندارد.

پارسا بیان کرد: قطعه اول آزادراه در خراسان رضوی ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۱۵۰۰ میلیارد تومان سهم دولت و ۱۵۰۰ میلیارد تومان سهم پیمانکار است. ما درخواست تهاتر زمین را داریم که با انجام این کار حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان به پروژه اختصاص می‌یابد و فعال‌تر می‌شود. اگر این سیاست‌گذاری رخ دهد و امسال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه تزریق شود، جهش خوبی در اجرای آن خواهیم داشت. معادلات ما تابعی از پول و ریال است. اگر این تخصیص انجام شود، ظرف ٢ سال قطعه اول به اتمام می‌رسد.

ساخت هر کیلومتر آزادراه ۹۰ تا ۹۵ میلیارد تومان هزینه دارد

پارسا خاطرنشان کرد: ساخت هر کیلومتر آزادراه ۹۰ تا ۹۵ میلیارد تومان هزینه دارد که نسبت سهم دولت و پیمانکار ۷۰ به ۳۰ است. اگر دولت نتواند سهم خود را بدهد و این مساله طولانی شود، این سهم ۵۰ به ۵۰ خواهد شد. در یک هفته گذشته افزایش زیادی در قیمت میلگرد و سیمان داشتیم که در هزینه نهایی تاثیر می‌گذارد.

نماینده مجری آزادراه‌های خراسان رضوی بیان کرد: در سال گذشته به دلیل نبود تخصیص اعتبارات سرعت کار برای کل پروژه‌های کشور کاهش یافته است. مشکل تخصیص اعتبار پروژه‌های عمرانی تنها مختص به این پروژه نیست. پروزه آزادراه مشهد چناران نیز شرایط بهتری ندارد اما به این دلیل که در اولویت سفر ریاست‌ جمهوری قرار گرفته، رقم‌های خوبی دریافت کرده و پیشرفت آن نسبت به سال‌های قبل بهتر است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha