• شنبه / ۲۶ آذر ۱۴۰۱ / ۱۷:۰۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401092617632
  • منبع : نمایندگی خوزستان

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز:

دسترسی به علوم و دانش کاربردی، رکن اساسی پیشرفت و توسعه پایدار است

دسترسی به علوم و دانش کاربردی، رکن اساسی پیشرفت و توسعه پایدار است

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در پیامی به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش و فناوری، دسترسی به علوم و دانش کاربردی را رکن اساسی پیشرفت و توسعه پایدار برشمرد.

به گزارش ایسنا، در پیام دکتر علی‌محمد آخوندعلی آمده است:

همان‌گونه که همه می‌دانیم مهم‌ترین رکن اساسی پیشرفت و توسعه پایدار در جهان معاصر دسترسی به علوم و دانش کاربردی است. جستجوگری و تحقیق فرصتی است که از طریق آن می‌توان ظرفیت‌های بالقوه را به فعلیت رساند و راه رسیدن به موفقیت و پیشرفت را از بستر آن ممکن و هموار ساخت.

برتری و مرجعیت علمی هر کشوری با پشتوانه پژوهش کاربردی سنجیده و تعیین می‌شود. در جهانی که بنیان‌های توسعه متوازن و پایدار جوامع آن به یمن توسعه فناوری شکل می‌گیرد و رقابت در عرصه‌های اقتصاد، اجتماع، فرهنگ، سیاست و... با این الگو سنجیده می‌شود دست یافتن به دانش و فناوری بسیار تعیین‌کننده و حیاتی است و این نیز محصول فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی هدفمند و پایدار است.

از این‌رو اهمیت این مقوله مهم در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان و استراتژیک کشورها برای رسیدن به برتری‌های اقتصادی، رفاه اجتماعی، امنیت، قدرت و... در درون جوامع محلی، خود امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

در چنین ساختارهایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی که مهم‌ترین کانون‌های آگاهی‌بخش و برترین عرصه‌ی علم، اندیشه و فکرند در فراسوی رسالت خود (علم و پژوهش محض) در مسیر مسئولیت‌های اجتماعی برای تحقق امر پیشرفت و توسعه همه‌جانبه جامعه خود باید بسیار کارساز ظاهر شوند.

بر این اساس اکنون در کشور ما دانشگاه‌ها به‌عنوان کانون‌های توسعه علوم و فنون، بیشتر از هرزمانی باید موردتوجه واقع شوند. حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم (کارآفرین) که در آن مقوله آموزش و پژوهش کاربرد محور امکان تحقق فناوری را آسان و ممکن می‌سازد راه دستیابی و دسترسی کشور را به توسعه متوازن و همه‌جانبه بیشتر هموار خواهد ساخت و این برای شرایط موجود کشور ما ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

بنابراین دانشگاه‌ها علاوه بر آموزش و پژوهش محوری بر اساس نقشه راه جامع علمی کشور و طرح آمایش آموزش عالی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان علاوه بر پرورش نیروی انسانی متخصص و متعهد در مسیر تقویت و تنوع‌بخشی به شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد واحدهای فناور و پارک‌های علم و فناوری گام برمی‌دارند.

ضروری است در این مسیر برنامه ریزان و سیاست‌گذاران امر توسعه و پیشرفت کشور با تزریق منابع مالی لازم و تجهیزات و امکانات موردنیاز، دانشگاه‌ها را حمایت کنند.

 پرواضح است پیشگامان حوزه پژوهش و فناوری به‌رغم تحریم‌های بدخواهان پیشرفت ایران عزیز و تهدیدها و مشکلات و چالش‌های پیش رو تلاش‌های چشمگیری داشته‌اند که از جمله آن می‌توان به پیشرفت عرصه‌های پزشکی مانند جراحی‌های پیشرفته مبتنی بر فناوری، ژن‌درمانی، بیوتکنولوژی، نانو فناوری، مهندسی نوین، هوافضا، تولیدات و اختراعات گسترده صنعتی و... اشاره کرد.

آنچه مسلم است در چند دهه اخیر در کشور ما اهمیت نقش و جایگاه پژوهش و تحقیق در فرایند تولید علوم کاربردی و فناوری است که باید این مهم به یک فرهنگ و باور برای تحقق هرچه بیشتر پیشرفت، خودکفایی و بالندگی کشور در عرصه‌های گوناگون بدل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha