• سه‌شنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401092214547
  • خبرنگار : 50560

نایابی آنتی‌بیوتیک، نوبرانه پاییز و زمستان در قزوین

نایابی آنتی‌بیوتیک، نوبرانه پاییز و زمستان در قزوین

ایسنا/قزوین این روزها کمبود سرم و دارو در کشور و به‌ تبع استان قزوین، در حالی بر مشکلات بیماران می‌تازد که نقش بازار سیاه در رفع این کمبودها بسیار پررنگ شده است.

استان قزوین هم‌زمان با فصل سرما و افزایش تعداد بیماران مبتلا به آنفلوانزا با چالش‌های جدی در زمینه سرم و داروهایی نظیر آنتی‌بیوتیک، مواجه شده و تنش‌ها و بحران‌های جدی را برای مدیران و شهروندان این استان به وجود آورده است. اگرچه مسئولان ذی‌ربط، در توضیحات خود نسبت به کمبود دارو، از ارائه آمار امتناع می‌کنند و وضعیت را، خیلی نگران‌کننده نمی‌دانند اما صف‌های طولانی داروخانه‌های مطرح استان، همچون داروخانه هلال‌احمر قزوین و دست‌های خالی از داروی بیماران نشان از واقعیتی دیگری دارد.

خبرنگار ایسنا، برای بررسی هرچه بیشتر و واکاوی صحت‌وسقم این موضوع به داروخانه‌های استان رفته است. دریکی از داروخانه‌های معروف شهر نزدیک به ۴۰ نفر در صف تحویل دارو هستند.

در این میان یک نفر سرفه می‌کند، دیگری زیر لب غر می‌زند و یک نفر هم از هزینه‌های بالای دارو و درمان گلایه دارد، همه‌کسانی که در این صف حضور دارند، رنجور و خسته هستند، به سراغ یکی از افراد حاضر در صف می‌روم.

 نایابی آنتی‌بیوتیک، نوبرانه پاییز و زمستان

محدثه امینی، یکی از شهروندان قزوینی است که به گفته خودش ۳۰ دقیقه است که در صف داروخانه ایستاده است. او در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: حکایت تحویل دارو از داروخانه‌های استان، حکایت مثال معروف، شاه می‌بخشد اما وزیر نه است. چراکه پس از نیم ساعت معطلی و در صف قرار گرفتن، داروخانه میزان داروهایم را کمتر از میزان نسخه پزشک داده است.

 بر روی شیشه پذیرش داروخانه نوشته‌شده، دارو کم است. نگاهی به این بانوی قزوینی می‌کنم و می‌گویم، علت این اقدام داروخانه، کمبود داروست؛ بلافاصله می‌گوید: اگر دارو کمیاب است، پس چرا بستر برای فروش آزاد دارو مهیاست.

وی ادامه می‌دهد: ۲ روز است که به داروخانه‌های شهرستان قزوین سر می‌زنم و دست از پا درازتر بی‌هیچ دارویی به خانه برمی‌گردم،  درواقع بین داروخانه‌های معتبر و معمولی ازنظر برخی داروها تفاوتی وجود ندارد.

 امینی اظهار می‌کند: یکی دیگر از معضلاتی که بسیاری از شهروندان با آن درگیر هستند؛ ضبط نسخه فیزیکی بیماران توسط داروخانه‌ها است. وی می‌گوید: به دلیل سرعت‌پایین اینترنت، پزشک از نسخه الکترونیک استفاده نکرد و در یک نسخه فیزیکی برایم دارو نوشت، اما کم‌فروشی داروخانه‌ها سبب شده تا نتوانم مابقی داروهایم را از داروخانه دیگری تأمین کنم.

داستان کمبود دارو این بار در قزوین

 وقتی بازار سیاه مشکل‌گشای درد مردم می‌شود

 محمد فیض‌اللهی از دیگر شهروندان قزوینی است که در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: نزدیک به یک هفته است که به دنبال یک اسپری ریه برای مادرم هستم اما به‌هیچ‌وجه پیدا نمی‌شود.

 وی ادامه می‌دهد: سفارش این دارو را به تمام اقوام و آشنایانم در سایر شهرستان‌های استان کرده‌ام؛ اما فعلاً در هیچ داروخانه‌ای این اسپری با دُز تجویزی پزشک موجود نیست. به‌طوری‌که چاره‌ای جز خرید این دارو از فضای مجازی و بازار سیاه نمانده است.

این شهروند قزوینی با اعتراض به اینکه برخی داروهای ابتدایی و ساخت ایران همچون سرم و آنتی‌بیوتیک کمیاب شده است، می‌گوید: متأسفانه مسئولان استانی با مردم شفاف نیستند. کمبود دارو موضوعی است که به‌صورت مستقیم با سلامت جان مردم سروکار دارد و انتظار می‌رود نسبت به تهیه و توزیع دارو اهتمام ورزند.

کام شیرین دلالان از کمبود برخی داروها

 یکی از فروشندگان دارو، نیز در خصوص کمبود برخی اقلام و داروها و همچنین باز شدن پای دلالان به این حوزه می‌گوید: نبود نظارت و مدیریت صحیح در این خصوص باعث شده است تا کام برخی از دلالان از این اوضاع شیرین شود.

 وی که تمایلی به بیان نام خود ندارد، عنوان می‌کند: بازار سیاه دارو علاوه بر اینکه این روزها به کمک فضای مجازی بسیار پررنگ‌تر از سابق شده، سبب حضور دلالان دارو در اطراف داروخانه‌های معتبر نیز شده است.

این شهروند قزوینی ادامه می‌دهد: متأسفانه برخی داروها، توسط برخی داروخانه‌ها و همکارانم احتکار و سپس گران‌فروشی می‌شود که امید است با بازرسی هرچه دقیق‌تر به موضوع از این اقدام پیشگیری شود.

داستان کمبود دارو این بار در قزوین

 قاچاق دارو، عاملی بر کمبود آن

وی بابیان اینکه قاچاق مهم‌ترین علت کمبود دارو است، عنوان می‌کند: متأسفانه قاچاق دارو به کشورهای همسایه سبب شده تا امروز شاهد برخی ناهنجاری‌ها در حوزه درمان باشیم.

این کارشناس فروش دارو بیان می‌کند: بر اساس گزارش رسانه‌ها، میانگین بیش از ۱۰۰ هزار سری اقلام دارویی از استان‌های مرزی قاچاق می‌شود و به نظر می‌رسد کمبود سرم و آنتی‌بیوتیک بسیار تأمل‌برانگیز باشد.

وی با اشاره به‌تخصیص ارز دولتی می‌گوید: با آینده‌نگری، نظارت صحیح و مدیریت درست می‌توان، مشکلات ناشی از کمبود و قاچاق دارو را حل‌وفصل کرد.

داروخانه‌های استان در تیررس تعزیرات حکومتی

علیرضا حسن‌پور، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: از نیمه دوم آذرماه سال جاری بازرسی و نظارت جدی داروخانه‌ها، در دستور کار قرارگرفته است.

وی ادامه می‌دهد: کلیه جرائمی که درروند صحیح تولید، توزیع، خریدوفروش دارو اختلال ایجاد کند یا زمینه سوءاستفاده متصدیان این امور را فراهم نماید به‌شدت برخورد قانونی می‌شود.

این مسئول بابیان اینکه سلامت شهروندان یک مطالبه عمومی و اولویت نخست اداره کل تعزیرات حکومتی است، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر طرح ویژه بازرسی و نظارت میدانی بر عملکرد داروخانه‌ها در قالب گشت‌های مشترک با بازرسان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در حال اجرا است.

وی بیان می‌کند: داروخانه به‌عنوان یک واحد صنفی مرتبط با سلامت مردم، ملزم به رعایت قوانین بهداشتی است و در صورت تخلف، این مرجع نظارتی به مسئله رسیدگی خواهد کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین ادامه می‌دهد: در پی دریافت گزارش‌هایی مبنی بر تخلف‌های متعدد برخی داروخانه‌ها ازجمله گرانی، عرضه نامناسب دارو و افزایش مشکلات بیماران در تهیه دارو، طرح نظارت بر عملکرد داروخانه‌ها اجرایی شده است.

حسن‌پور ادامه می‌دهد: بازرسی از داروخانه‌های روزانه، شبانه‌روزی و بیمارستانی در دستور کار گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی قرار دارد و در این زمینه با هرگونه تخلفی ازجمله؛ عدم درج قیمت رسمی برای مصرف‌کننده، فروش محصولات قاچاق یا تقلبی، فروش دارو بدون نسخه پزشک، گران‌فروشی، احتکار، به‌کارگیری افراد غیرمتخصص، غیبت مسئول فنی، فروش دارو فاقد پروانه ساخت یا مجوز ورود، نگهداری و عرضه و فروش داروهای فاسد یا تاریخ گذشته، عدم ثبت اطلاعات مراکز نگهداری دارو در سامانه رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت‌محور (ttac)، امتناع از عرضه دارو، نگهداری دارو در مراکز غیرمجاز و کلیه جرائمی که در روند صحیح تولید، توزیع، خریدوفروش دارو اختلال ایجاد کند به‌شدت، سرعت و خارج از نوبت برخورد قانونی خواهد شد.

وی بیان می‌کند: در بازرسی‌های صورت گرفته، تعداد انگشت‌شماری داروخانه متخلف شناسایی شد که میزان تخلفاتشان در دست بررسی است.

داستان کمبود دارو این بار در قزوین

کمبود برخی اقلام دارویی معضل پیشروی استان

سارا رشوند، مسئول بازرسی اداره نظارت بر امور دارو و مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در گفت‌وگو با ایسنا بیان می‌کند: بازرسی از داروخانه‌های استان، از برنامه‌های همیشگی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی است اما از اواسط آذرماه سال جاری، بازرسی با کمک اداره کل تعزیرات حکومتی استان صورت گرفته است.

وی بابیان اینکه، از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ‌بر ۱۰۹۸ بازرسی از سطح داروخانه‌های استان که درمجموع ۱۶۹ داروخانه است، صورت گرفته، می‌گوید: در یک ماه اخیر نیز با همراهی اداره کل تعزیرات حکومتی از ۶۶ داروخانه استان بازدید به‌عمل‌آمده که از این تعداد سه داروخانه مشکوک به تخلف در گران‌فروشی بودند.

این مسئول ادامه می‌دهد: خوشبختانه داروخانه‌های استان از اتهام به آزاد فروشی و احتکار دارو منع بودند. بنابراین مشکلاتی که پیرامون داروخانه‌های استان است، مربوط به تخلفات صنفی نمی‌شود.

وی می‌گوید: کمبود دارو، مشکلی کشوری است که تنها قزوین از آن رنج نمی‌برد. بنابراین مسئولان ارشد کشوری باید تدابیر لازم را در این خصوص بیاندیشند.

رشوند بابیان اینکه در آبان‌ماه سال جاری با کمبود بیش از ۲۰۰ اقلام دارویی مواجه بودیم، تصریح می‌کند: شربت‌های آنتی‌بیوتیک و سرم از اقلام دارویی هستند که در حال حاضر با کمبود آن در داروخانه‌های استان مواجه هستیم.

وی در خصوص کم‌فروشی داروخانه‌ها نسبت به میزان داروی تجویزی می‌گوید: با توجه به برخی کمبودها، بعضی از داروخانه‌ها، میزان داروی تجویزی را کم می‌کنند؛ اما نسخه الکترونیک این شرایط را برای بیماران به وجود آورده که مابقی داروهای خود را از دیگر داروخانه‌ها تهیه کنند.

رشوند می‌گوید: قطعاً داروخانه‌ها وقتی‌که یک یا چند قلم از داروی یک نسخه را ندارند به بیمار اعلام می‌کنند و بیمار اختیار دارد در صورت تمایل داروهای موجود را دریافت کرده یا بدون نیاز به نسخه جدید به داروخانه دیگری مراجعه نماید.

وی عنوان می‌کند: شهروندان می‌توانند جهت پیگیری کمبودهای دارویی با شماره تلفن‌های ۱۹۰ و ۳۳۶۶۳۸۳۴ تماس برقرار کرده و راهنمایی لازم را در این زمینه دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، این روزها کمبود دارو ازجمله سرم و آنتی‌بیوتیک مشکلات و معضلات زیادی را برای مردم به وجود آورده که ازدحام و شلوغی داروخانه‌ها یکی از آن‌ها است. بی‌شک رفع این مشکلات و معضلات به همت جدی و تلاش شبانه‌روزی مدیران و مسئولان نیاز دارد. موضوعی که مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ماه سال جاری به آن تأکید کردند و از مسئولان خواستند برای رفع مشکلات درمانی مردم نهایت تلاش خود را به کار بگیرند. با توجه به این موضوع، امیدواریم عزم جدی مسئولان امر و دستگاه‌های متولی را در این زمینه شاهد باشیم تا درد و رنج بیماران در این شرایط سخت اقتصادی کاهش یابد و با دسترسی آسان‌تر به داروهای موردنیاز، پروسه درمان را سریع‌تر طی نمایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha