به گزارش ایسنا به نقل از پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، میثم فلاح ـ باستانشناس و سرپرست کاوشهای تپه قلاکتی گل محله سرخرود ـ گفت: خروجی یک کاوش باستانشناسی را میتوان از دو منظر بسیار مهم دید؛ یکی نشر مقاله، کتاب و یا ارائه آن در یک همایش یا نشست علمی برای جامعه آکادمیک این حوزه و یا حوزههای وابسته که امری است اجتنابناپذیر که باید انجام شود و دومی که به نظر نگارنده در برخی موارد جایگاه و نگاه بالاتری میتواند نسبت به اولی داشته باشد، عمومیت بخشیدن و تزریق نتایج کار به خود جامعه است؛ یعنی اینکه میتوان با اطلاعرسانی درست و منطقی، به تعاریف باستانشناسی، هویت، مواریث فرهنگی و پاسداشت آن اشاره کرد.
او افزود: در این گذر، روندی که در این چند سال پیش گرفتیم، این بوده که با مردم جامعه در دو محور مسؤولان شهرستانی و مردمان بومی و ساکن منطقه به گفتمان و شرح باستانشناسی بپردازیم، امری که تا به امروز در منطقه حوزه پژوهش خویش (مرکز مازندران ـ شامل شهرهای سرخرود، محمودآباد و آمل) نسبتاً موفق بوده است. در ادامه این سناریو، به مناسبت بزرگداشت هفته مازندران، همایش و بزرگداشتی علمی ـ فرهنگی ـ هنری در شهر «سرخ رود»، شهرستان «محمودآباد» با حضور پژوهشگران و اندیشمندان، هنرمندان، مسئولین استان و شهرستان و مردمان منطقه برگزار و دو اتفاق خوب در آن رقم خورد.
این باستانشناس در تشریح دو اتفاق که در تاریخ میراثی و هویتی این سرزمین به تقویم نشست، گفت: رونمایی از تمبر با تصویری از مُهر (نقش خرگوش) و گِلمُهرهای (نقوش گاو ورزا و قوچ) مکشوفه از تپه قِلاکتی (متعلق به دوران ساسانی) از جمله این اقدامات بود که این امر را میتوان به نوعی از معدود و انگشتشمار اتفاقات تاریخ باستانشناسی ایران دانست که به عنوان یک مسأله هویتی در جهان نشو و نما مییابد. تمبرها اصولاً بیانگر شاخصههای اصیل فرهنگی یک ملت و سرزمین و خاک در جهان هستند، از این رو، چاپ تمبر از آثار تاریخی تپه قلاکتی که ماحصل یک کاوش باستان شناسی است، اتفاقی مبارک در تقویم تاریخ ایران است.
فلاح افزود: اقدام دیگر رونمایی از البسه زن و مرد با طرح و دوخت تلفیقی مدرن و سنتی (کلاسیک)، با تصویری از مُهر (با نقش خرگوش) و گل مهرهای (با نقوش گاو ورزا و قوچ) مکشوفه از تپه قلاکتی و متعلق به دوران ساسانی است که با الهام از سنت دوخت دوران ساسانی همچون ملیله دوزی، سوزن دوزی و تکه دوزی با نمد اجرا شده است. نکته مهم در این البسه به کار گرفتن پارچههایی همگن با رنگ مهر و گل مهر (در طیفی از سفید، شیری، قهوهای و نسکافهای) و به کارگیری نمادهایی همچون کنگره و خطوط پهلوی ساسانی در حاشیه این آنهاست.
او با اشاره به استقبال بینظیر از این لباسها گفت: فرجام اینکه سعی بر آن داریم تا خروجیهای یک پژوهش باستانشناسی را با رعایت همه جوانب در چهارچوبی علمی در بستر جامعه فراهم آوریم و این مواریث ارزشمند ایران زمین را به مردم معرفی کنیم.
انتهای پیام
نظرات