• چهارشنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401091610762
  • خبرنگار : 50553

دانشجویان قزوینی از دغدغه‌هایشان می‌گویند

دانشجویان قزوینی از دغدغه‌هایشان می‌گویند
عکس: آرشیو

ایسنا/قزوین در جامعه امروز شاهد ترویج مدرک‌گرایی و داغ‌تر شدن بازار این موضوع هستیم که قطعاً بی‌توجهی به رفع چنین مشکلاتی تبعات جبران ناپذیری در جامعه خواهد داشت بنابراین باید مهارت‌آموزی در اولویت مباحث آموزش به دانشجو قرار گیرد. در این گزارش دانشجویان قزوینی از دغدغه‌هایشان در این خصوص می‌گویند.

امروز ۱۶ آذر، روز دانشجو است، دانشجویان قشری از جامعه هستند که همواره مؤثرترین تریبون را در دست دارند و می‌توانند در سازندگی کشور خود مؤثر باشند. روز دانشجو یادآور ارزش‌های والایی است که توسط دانشجویان آزادی‌خواه کشور علیه نظام استبدادی و استکباری شکل‌گرفته است. دانشجو به‌عنوان یکی از اقشار فرهیخته جامعه محسوب می‌شود و دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی، فردی است که در عمل به نقش خود مؤثر باشد و به جامعه امید تزریق کند.

در این گزارش ایسنا به مصاحبه با سه نفر از دانشجویان موفق قزوینی که در دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قزوین تحصیل می‌کنند، پرداخته است.

تلاش تضمین‌کننده موفقیت است نه تحصیل

زینب اخلاقی‌زاده، دانشجوی ۱۹ ساله قزوینی است که در دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قزوین تحصیل می‌کند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: دارای مدرک دیپلم رشته گرافیک از هنرستان الزهرا هستم و اکنون نیز در مقطع کاردانی رشته عکاسی دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قزوین تحصیل می‌کنم.

وی ادامه می‌دهد: در پایه دهم و یازدهم رشته گرافیک چند واحد مباحث رشته عکاسی تدریس می‌شود و از این طریق متوجه شدم که به این حوزه علاقه دارم چراکه با عکاسی می‌توان دقایق و صحنه‌هایی از زندگی و تاریخ را به ثبت رساند که دیگر تکرار نخواهد شد.

این دانشجوی قزوینی بیان می‌کند: دانشجو به‌واسطه دانشگاه با اساتید مجرب آشنا می‌شود و اینکه در چه دانشگاهی تحصیل می‌کنیم، بی‌تأثیر در موفقیت نیست اما به‌طورکلی معتقد هستم اینکه در کدام‌ یک از دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنیم درصد کمی از موفقیت یک دانشجو را تعیین می‌کند و در اصل تلاش و پشتکار تضمین‌کننده موفقیت است.

در محدودیت هم می‌توان ستاره شد

وی می‌گوید: می‌توانیم در محدودیت هم ستاره شویم و حتی گاهی می‌بینیم افرادی که در دانشگاه‌های علمی کاربردی تحصیل می‌کنند؛ موفقیت‌های چشمگیری به دست آوردند و توانسته‌اند رتبه‌های بین‌المللی کسب کنند.

اخلاقی‌زاده تصریح می‌کند: کسب مهارت در کنار آموزش مباحث درسی بسیار مهم است زیرا وقتی شما یک مهارتی را کسب می‌کنید درروند کاری خود نتیجه بهتری خواهید دید. در رشته‌هایی همچون رشته عکاسی که عملی است مهارت‌های دیداری اولویت دارد تا شاهد خروجی خوب از سوی دانشجویان رشته هنری برای مخاطب باشیم.

این دانشجو بیان می‌کند: شاید ازنظر دیگران دانشجوی موفقی باشم اما نظر خودم همچنان به نقطه مطلوب دست نیافته‌ام، به نظرم دانشجوی موفق فردی است که بدون لحظه‌ای تعلل همواره به پیشرفت بیشتر بیندیشد، زمان‌های خود را به بطالت نگذراند، تجربه‌های علمی جدید کسب کند، از سخنان اساتید کمال بهره‌ را ببرد و با افراد سرشناس در حرفه تحصیلی خود ارتباط داشته باشد تا از این طریق به کسب علم بیشتر بپردازد و برای جامعه مفید باشد.

وی درباره چالش‌های یک دانشجو عنوان می‌کند: چالش‌های موجود در رشته‌های هنری این است که نیاز است بستر کاری برای دانشجویان از سوی دانشگاه مهیا و معرفی شود تا دانشجو بتواند پیشرفت کند اما متأسفانه به این موضوع توجهی نمی‌شود.

اخلاقی زاده با اشاره به اینکه دانشگاه باید برای چالش‌های دانشجویان راهکار ارائه کند، تأکید می‌کند: لازم است که با حضور اساتید مجرب نشست‌هایی برگزار شود که دانشجویان رشته‌های هنری آثار هنری خود را به نمایش بگذارند، نقد و بررسی و کسب تجربه صورت گیرد و درنهایت به موفق بیشتر دست یابند.

تجهیزات آموزشی در رشته هنر محدود است

این دانشجو خاطرنشان می‌کند: یکی از چالش‌های دیگر من در دانشگاه این است که در دانشگاه تجهیزاتی که برای رشته‌های هنری لازم است به مقدار محدود تأمین‌ شده، درصورتی‌که دانشجویان رشته‌هایی همچون رشته عکاسی باید کار با ابزار مختلف این رشته را آموزش ببیند اما امکانات و فضا محدود است و این موارد جزو موانع بر سر راه یک دانشجو به شمار می‌رود که انتظار می‌رود رسیدگی لازم صورت گیرد.

وی درباره آسیب‌های مدرک‌گرایی بیان می‌کند: مدرک‌گرایی اشتباهی است که اکنون در جامعه رخ‌داده و بسیاری از هم‌کلاسی‌هایم دچار همین چالش هستند که صرفاً برای کسب مدرک تحصیل می‌کنند و برنامه‌ریزی برای آینده ندارند، به نظرم دانشجویی که نتواند استعداد خود را کشف کند، برای آینده برنامه‌ریزی نداشته باشد و صرفاً برای مدرک تحصیل کند، موفق نخواهد شد و به‌تبع این موضوع آسیب‌هایی برای جامعه در پیش خواهد داشت.

اخلاقی‌زاده می‌گوید: باید به رشته‌های هنری توجه بیشتری شود؛ چراکه متأسفانه نه‌تنها در شهر قزوین بلکه در کل ایران توجه به رشته‌های تجربی، انسانی و ریاضی اولویت قرار دارد و در برخی موارد نیز فردی که قصد تحصیل در رشته هنر در شهر خود را دارد، باید به دانشگاه شهر دیگر مراجعه کند که در این صورت هم با مشکل رفت‌وآمد و گاه محدودیت‌های خانوادگی مواجه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در دانشگاه علمی کاربردی برخی رشته‌ها فقط تا مقطع کاردانی تدریس می‌شود و فردی که کاردانی دریافت می‌کند یا باید صبر کند تا دانشگاه مقطع کارشناسی تدریس کند یا برای ادامه تحصیل به دانشگاه شهر دیگر مراجعه کند.

این دانشجوی موفق تصریح می‌کند: بدون هنر زندگی بی‌معنا و کسل‌کننده است، عقیده دارم هنر زندگی و شهر را معنی‌دار می‌کند و همان‌طور که یک پزشک می‌تواند حال جسمی یک فرد را بهبود ببخشد هنر هم می‌تواند داروی روح انسان باشد.

وی در پایان درباره موفقیت‌هایی که تاکنون کسب کرده است، بیان می‌کند: در جشنواره تهران شرکت کرده‌ام و در نمایشگاه‌های هنری تهران نیز حضور داشتم. در اداره ارشاد قزوین نیز با برگزاری نمایشگاهی ۵ سال زحماتی که در عرصه شبیه‌خوانی و عکس‌برداری از هنر آیینی و سنتی به دست آورده بودم را به نمایش عموم گذاشتم تا افرادی که سررشته‌ای در موضوعات هنری ندارند بتوانند باهنر ارتباط برقرار کند، همچنین مقاله‌هایی درباره هنر آیینی و شبیه‌خوانی ارائه کرده‌ام که برخی از این مقالات خوشبختانه رتبه‌های کشوری کسب کرده است.

مهارت‌آموزی شروع فصل جدیدی از زندگی‌ است

در ادامه مریم شیردست که دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته طراحی و الگوسازی پوشاک و لباس اجتماع و مشاغل است در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: ۴۳ سال سن دارم و دارای دیپلم حسابداری از سازمان فنی و حرفه‌ای هستم، ۲ فرزند دختر دارم و پس از ۲۲ سال دوری از تحصیل مجدد به عرصه کسب علم بازگشته‌ام و هم‌اکنون در دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قزوین تحصیل می‌کنم.

وی می‌گوید: از کودکی مانند بسیاری از دختران هم‌دوره خود کنار مادری پرورش یافتم که دارای هنر خیاطی بود و این موضوع سبب شد که با این هنر آشنا شوم. به دلیل علاقه بسیار به حوزه طراحی برای تحصیل در این رشته اقدام کردم و این موضوع شروعی تازه در فصل جدیدی از زندگی‌ام بود.

این دانشجوی قزوینی درباره اینکه آیا اینکه در چه دانشگاهی تحصیل می‌کنیم دررسیدن به موفقیت تأثیر دارد، تأکید می‌کند: دانشگاه در موفقیت بی‌تأثیر نخواهد بود اما اینکه فقط با تحصیل در دانشگاه‌های مطرح می‌توان موفق بود مخالف هستم چراکه خروجی حاصل، نشان‌دهنده میزان موفقیت است.

وی ادامه می‌دهد: دانشجویی موفق است که در رشته تحصیلی خود همیشه حرفی برای گفتن داشته باشد و من در دانشگاه علمی کاربردی آموخته‌ام که موفقیت نتیجه برنامه‌ریزی، کار سخت، کسب تجربه از شکست‌ها و از ناممکن‌ها ممکن ساختن است.

شیر دست عنوان می‌کند: دانشگاه علمی کاربردی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم چراکه اولویت من کسب مهارت در کنار دروس تئوری است؛ معتقد هستم که کسب مهارت قطعاً در آینده شغلی تأثیر بسیاری خواهد داشت.

وی می‌گوید: یک دانشجوی موفق همواره برای ارتقای سطح علمی خود می‌کوشد زیرا نگرش صحیح و کسب علم بیشتر عامل رقم زدن موفقیت است.

این دانشجوی قزوینی تأکید می‌کند: مهارت‌آموزی قطعاً بهتر از آموزش تئوری است و امروزه شاهد هستیم که در هیچ ارگانی صندلی مدیریتی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل فراهم نیست بنابراین باید در کنار دانش، مهارت کسب کنیم تا از این طریق به اشتغال‌زایی در حرفه خود بپردازیم.

ترویج مدرک‌گرایی سبب کاهش تمایل به مهارت‌آموزی شده است

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از افراد همواره به دنبال این هستند که برای به دست آوردن جایگاه استخدامی در ارگان‌های دولتی فقط مدرک تحصیلی کسب کنند و مشغول به کار شوند که این موضوعات سبب ترویج مدرک‌گرایی و کاهش تمایل به مهارت‌آموزی در افراد شده است.

شیر دست بیان می‌کند: دیگر وقت آن رسیده که طرز فکر مدرک‌گرایی در جامعه حذف شود، مهارت‌آموزی در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم جامعه‌ای بهتر بسازیم.

وی تصریح می‌کند: همواره در تلاش هستم در مسیر مهارت‌آموزی قدم بردارم و امیدوارم که بتوانم برند اختصاصی به ثبت برسانم و شروع به کار در حوزه طراحی کنم.

به رویاهایم فرصت زندگی کردن دادم

در ادامه تارا قلندری دانشجوی ۳۰ ساله مقطع کاردانی رشته کمک کارگردانی سینما در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: با توجه به علاقه بسیاری که به عرصه هنر و سینما داشتم تصمیم گرفتم به رویاهایم فرصت زندگی کردن بدهم که به همین سبب شروع به تحصیل در رشته کمک کارگردانی سینما کردم.

وی می‌گوید: ورود به عرصه هنر را با نقاشی سیاه‌قلم شروع کردم و افتخار داشتم هنرجوی بازیگری تئاتر مرحوم استاد ایزدفر و کیوان حبیبی باشم و تجربه شیرین بازیگری روی صحنه را تجربه کنم. بامطالعه کتاب‌های ادبی و نمایشنامه به نویسندگی علاقه‌مند شدم و در کلاس‌های فیلم‌نامه‌نویسی در تهران شرکت کردم و همچنین تاکنون توانسته‌ام در حوزه رادیو نیز فعالیت کنم.

این دانشجوی قزوینی عنوان می‌کند: با ورود به عرصه تئاتر تکنیک‌های بازیگری را آموختم و آموزش در حوزه نویسندگی به من کمک کرد که با شناخت قواعد فیلم‌نامه‌نویسی با یکی از بزرگ‌ترین معضلات سینمای داستانگو آشنا شوم.

وی درباره اینکه آیا اینکه در چه دانشگاهی تحصیل می‌کنیم دررسیدن به موفقیت تأثیر دارد، خاطرنشان می‌کند: نمی‌توان پاسخ قطعی به این سؤال داد زیرا گاهی تحصیل در یک دانشگاه معتبر باعث می‌شود یک‌ شبه چندین پله موفقیت را طی کرد البته فارغ از اینکه در کدام دانشگاه تحصیل می‌کنیم، همواره فردی موفق می‌شود که هرگز دست از تلاش برندارد.

قلندری می‌گوید: داشتن تجربه، مهارت، دانش و آگاهی عامل مهمی در موفقیت است چراکه با دانش می‌توان ساختارها را شکست داد و ایده‌های نو خلق کرد و دانشجوی موفق، فردی است که علاوه برکسب دانش در محضر اساتید مختلف کسب تجربه می‌کند تا بتواند نیازهای یک جامعه را تشخیص و راهکار ارائه دهد. دانشجو باید مطالبه‌گر و خستگی‌ناپذیر باشد، در صورت مواجه با موانع دلسرد نشود و برای ساختن جامعه ایده‌آل دست از تلاش برندارد. یک دانشجو باید صدای تمامی افراد جامعه خود باشد و با درک درست از انسانیت تعریف و معیار درستی نیز از موفقیت داشته باشد.

نداشتن سرمایه دغدغه برخی دانشجویان هنر

وی تصریح می‌کند: رشته کارگردانی سینما یک‌رشته نوپا در استان قزوین است که راه زیادی را در پیش دارد؛ یکی از مشکلات دانشجویان این رشته نداشتن سرمایه کافی برای ساخت فیلم است. سرمایه‌گذاری برای این حوزه وجود ندارد و اگر دانشگاه هم این وظیفه را به دوش بکشد فقط اندکی از بودجه را می‌تواند تأمین کند. در تمام دنیا به سینما نگاهی اقتصادی می‌شود اما متأسفانه در کشور ما به‌خصوص در قزوین از فیلم‌سازان و دانشجویانی که فیلم کوتاه می‌سازند حمایت نمی‌شود.

وی عنوان می‌کند: دانشگاه نیز برای ساخت فیلم موضوع اعلام می‌کند و زمانی که خود دانشجو ایده‌ای مطرح می‌کند با دلایل مختلف فیلم‌نامه رد می‌شود؛ شخصاً نیز چندین‌بار فیلم‌نامه نوشته‌شده را بازنویسی کردم اما چندین بار مجدداً رد شده است و بیان می‌کنند که موضوعات عنوان‌شده سیاه‌نمایی است.

به نگاه نقادانه باید فرصت بیان داد

قلندری با اشاره به اینکه به نگاه نقادانه باید فرصت بیان داد، تأکید می‌کند: رسالت هنر موشکافی جامعه، بیان مشکلات و ارائه راهکار به مسئولین است و نباید بیش‌ازاندازه به سانسور بها دهیم بلکه باید ایده‌ها عملی شود تا از این طریق بتوانیم فرهنگ درستی در جامعه پایه‌ریزی کنیم. تقاضا دارم سیستم آموزش عالی مانند پدری مهربان از نخبه‌ها و دانشجویان مطالبه‌گر خود حمایت کند تا دانشجویان بتوانند آزادانه از مشکلات خود و جامعه سخن بگویند.

این دانشجوی قزوینی درباره مدرک‌گرایی می‌گوید: متأسفانه امروزه شاهد هستیم حتی با پرداخت پول برخی افراد مدرک دریافت می‌کنند که این موضوع تبعات بسیاری به همراه دارد و انتظار می‌رود مسئولین مربوطه به این مسائل بیشتر توجه کنند.

وی بیان می‌کند: عده‌ای خاص در جامعه هم به موضوع مدرک‌گرایی دامن می‌زنند و معیار میزان حقوق را با میزان مدرک می‌سنجند که همین امر بازار رقابت مدرک‌گرایی را داغ‌تر کرده است. یادمان باشد نیروی متخصص و کارآمد نیرویی است که مهارت کافی دارد و از طریق چرخ محرک و پویای جامعه به‌درستی خواهد چرخید.

قلندری اظهار می‌کند: آموزش عالی باید به این مسئله توجه کند که هرساله هزاران نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند، آیا نیروی جوان و متخصص کار مناسب با رشته تحصیلی خود و نیاز جامعه دارند؟ اگر جواب بله است پس علت نرخ بالای بیکاری چیست؟ اگر جواب خیر است، پس به تبعات بیکاری و گذشتن از خواسته‌ها و رویاهایی که فراموش می‌شود، حواسشان است؟

وی می‌گوید: رشته جدیدی که در دانشگاهی تدریس می‌شود باید امکانات و تجهیزات داشته باشد تا دانشجویان علاوه بر مباحث تئوری کسب مهارت کنند. همچنین باید در رشته‌های نوپا به‌جای سرفصل‌های تکراری سرفصل‌های کاربردی و تخصصی جایگزین شود.

این دانشجوی قزوینی تصریح می‌کند: در طول تاریخ هیچ‌وقت به‌اندازه امروز تحصیل‌کرده در جامعه نداشتیم و این موضوع، افتخار بزرگی است اما اگر این روند بدون بستر و مهیا کردن شرایط شغلی پیش برود مشکلات جدیدی برای جامعه ایجاد خواهد کرد.

وی درباره موفقیت‌هایی که تاکنون کسب کرده است، بیان می‌کند: در سال ۱۴۰۰ بدون هیچ سرمایه‌ای با تنها دوربینی که جهاد دانشگاهی در اختیارم قرار داد، اولین فیلم کوتاهم را به نام «پرستو» با کمک دوستانم تولید کردم؛ این فیلم با محوریت کرونا و مهاجرت کادر درمان است که خوشبختانه برگزیده جشنواره کشوری قرآن و عترت شد. یک فیلم‌نامه نیز با عنوان «تو تصمیم می‌گیری» با موضوع معلولیت و مشکلات این قشر از جامعه نوشته‌ام که موفق شدم در جشنواره کشوری دانشجویان علمی کاربردی رویش عنوان نخست را کسب کنم.

قلندری در پایان می‌گوید: از خداوند بزرگ خواستارم روزهای آفتابی و شب‌های مهتابی را نصیب این سرزمین و مردم با عزت کند تا دانشجویان بتوانند فارغ از هر مشکلی رؤیای خود را بسازند، دست به ابتکار و خلق ایده‌های نو بزنند.

به گزارش ایسنا، دانشگاه به‌عنوان مبدأ تحولات و تحقق تمدن اسلامی است که باید دور از هر نگرش سیاسی در پیکره اصلی خود فعالیت کند و با مهارت‌آموزی به دانشجویان جامعه‌ای موفق را شکل دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha