• شنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۱ / ۰۸:۳۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401091207263
  • خبرنگار : 50123

معلولان؛ معنا کننده فعل «ما می‌توانیم»

معلولان؛ معنا کننده فعل «ما می‌توانیم»

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معلولیت‌ واژه‌ای است که بیشتر در ذهن ما به معنای یک ناتوانی معنی می‌شود و می‌تواند مشکلاتی را برای فرد معلول ایجاد کند، اما معلولان سرتاسر دنیا، بارها این را به اثبات رسانده‌اند که معلولیت، محدودیت نیست.

به گزارش ایسنا، هرگاه سخن از معلولان به میان می‌آید، بیشتر افراد جامعه، آن‌ها را می‌ستایند و قبول دارند که این قشر از جامعه نیز توانایی‌های بسیاری برای عرضه دارند، کسانی‌که باوجود مشکلات فراوان، اراده‌ مستحکمی دارند که توانسته‌اند تا این برهه از زندگی را با موفقیت پشت سر بگذارند.

در این روزهایی که همه نسبت به زندگی و آینده خود هراسانند، می‌توان آدم‌هایی را پیدا کرد که نگاهشان به زندگی با دیگران فرق می‌کند، آدم‌هایی که نه‌تنها مشکلات و سختی‌های معمولی، حتی اتفاق‌ها و حوادث خیلی بد هم نمی‌تواند مانع پیشرفت‌شان شود.

۱۲ آذرماه در تقویم رسمی کشور، به نام روز جهانی معلولان نامگذاری شده است، این روز فرصتی مغتنم برای ظهور و بروز شایستگی‌های افرادی است که در عمل و اندیشه ثابت کردند معلولیت محدودیت نیست و با وجود مشکلات فراوان، اما با برخورداری از اراده راسخ و عزمی راستین می‌توان به قله‌های افتخار و امید رسید.

مردم دید خود را به جامعه معلولان تغییر دهند

علی اصغر فتاحی متولد سال ۱۳۵۳ دارای مدرک کاردانی روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شغلم آزاد است و در رشته ورزشی تیر و کمان به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنم.

وی افزود: در این رشته ورزشی حدود شش سال سابقه تیم ملی دارم، دارای یک مدال طلای تیمی جهانی، یک مدال طلا و یک مدال برنز تیمی قهرمان کشوری و یک مدال برنز انفرادی کشوری هستم.

فتاحی با اشاره به اینکه از سن دو سالگی به دلیل ویروس  از پای راست دچار معلولیت شدم، تصریح کرد: می‌توان گفت معلولیت هم نوعی تفاوت است و هم محدودیت‌هایی دارد که برای شخص ایجاد می‌کند، اما در جامعه کنونی می‌توان گفت معلولیت محدودیت است.

وی گفت: گرچه مشکلات معلولان زیاد است اما مناسب‌سازی بخشی از آن‌هاست، مسئولانی که به نوعی با معلولان در ارتباط‌ هستند دیدگاه مردم را نسبت به این گروه مطرح می‌کنند، مثلا این گونه بیان می‌کنند که مردم دیدگاه خوبی نسبت به معلولان ندارند و باید متوجه توانمندی‌ آن‌ها شوند، اما هیچ موقع کسی در مورد فراهم کردن شرایط لازم برای معلولان صحبت نمی‌کند.

فتاحی ادامه داد: کنوانسیون حقوق معلولان چندین سال است که به تصویب رسیده اما هیچ ارگانی زیر بار این مصوبه نمی‌رود، همچنین در بحث استخدام معلولان و سهیمه سه درصد برای جذب آن‌ها، هیچ دستگاهی اهمیت نمی‌دهد، از طرفی این فرهنگ در جامعه ایجاد شده که نگاه افراد به سمت معلولان دلسوزانه است که این نوع نگاه معلولان را می‌آزارد.

این ورزشکار بیان کرد: از نظر من، سازمان بهزیستی کارهای بسیاری انجام می‌دهد جز اینکه به فکر معلولان باشد، همچنین بی‌توجهی‌ها و بی‌اهمیتی‌ها نسبت به شرایط معلولان همین بس که سطح‌های شیبداری در محل‌های عمومی و برخی دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده که متاسفانه استاندارد لازم را دارا نیست.

سجاد الهی متولد سال ۱۳۶۷ که در واحد حقوقی اداره‌کل بهزیستی استان مشغول به فعالیت است، اظهار کرد:  در حال حاضر در مقطع پایانی دکترای حقوق جزا و جرم شناسی تحصیل می‌کنم، ۱۳ ساله بودم که به دلیل عمل جراحی عصب چشمم فلج شد.

وی گفت: همیشه مطلبی را بیان می‌کنم که اگر خداوند از روی حکمت نعمتی را از ما بندگان می‌گیرد از روی رحمت شاید چندین نعمت دیگر به ما عطا می‌کند، یعنی شاید خدا از روی حکمت خود از شخصی نعمتی را بگیرد اما قطعا این افراد توانایی‌هایی بسیاری دارند و خدا به جای آن نعمت گرفته شده، هزاران نعمت دیگر عطا کرده است.

الهی بر ضرورت تغییر دید افراد جامعه نسبت به معلولان تاکید کرد و افزود: باید دید اجتماع نسبت به معلولان مثبت باشد، یعنی این گونه نباشد که در بحث استخدام معلولان از جمله نابینایان تنها در پست‌ اپراتور تلفن فعالیت کنند، در حقیقت می‌توان گفت محدودیت‌های این چنینی موجب می‌شود معلولان جایی پذیرش نشوند، البته آرزوی این قشر اجرایی شدن قانون جامع حمایت از معلولان است، چه بسا نوشتن قانون بسیار زیباست، اما بعد از تدوین و تصویب قانون اجرای آن از جایگاه بالاتری برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مناسب‌سازی معابر عمومی یکی دیگر از مشکلات معلولان به شمار می‌رود، تصریح کرد: متاسفانه در استان دستگاه‌ها ملزم به رعایت مناسب‌سازی هستند اما همکاری‌ها در این زمینه بسیار کم است، مثلا سطح شیب‌داری که برای معلولان ایجاد شده از یک کوه شیب بیشتری دارد یا برای جاده سلامت هزینه‌های بسیاری صورت گرفته اما زیرسازی لازم انجام نشده، به طوری‌که بخشی از سنگ‌ فرش‌های محوطه‌ جاده جدا شده است.

الهی ادامه داد: زمانی که شهرداری قرار است اقدام لازم برای مناسب‌سازی معابر عمومی برای معلولان انجام دهد، باید اقدامات به نحو شایسته انجام شود.

وی تاکید کرد: در حقیقت معلولیت نعمتی است که خداوند به ما عطا کرده تا دیگران شکرگزار زندگی خود باشند و معلول بتواند از نعمتی که خدا به او داده به نحو احسن استفاده و برای پیشرفت خود تلاش کند.

دستگاه‌های اجرایی به مشکلات معلولان توجه کنند

علی نصیری_ مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سازمان بهزیستی برای کاهش رنج و آلام آحاد جامعه و تامین عدالت اجتماعی و برخورداری اقشار در معرض آسیب و یا آسیب دیده، از طریق رویکرد اجتماع‌محور، نسبت به رصد و شناسایی عوامل خطر و محافظ، مداخلات پیشگیرانه به منظور کاهش بروز و شیوع معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی، خدمات تخصصی و به‌هنگام در جهت ساماندهی، مدیریت، درمان و کاهش آسیب‌ها اقدام کرده است.

نصیری افزود: بی‌شک عمده‌ترین نهاد دولتی در جهت ساماندهی طیف آسیب‌پذیر جامعه، سازمان بهزیستی است، بهزیستی از چندین جهت وظایف و مسئولیت‌های سنگینی را عهده‌دار است، از سویی مسئولیت تامین رفاه خیل عظیمی از معلولان جامعه به این سازمان محول شده و از سوی دیگر وظیفه سر و سامان دادن به وضعیت بسیاری از زنان و کودکان محروم نگه داشته شده جامعه نیز در حیطه مسئولیت‌های سازمان بهزیستی جای می‌گیرد.

به گفته وی، فراهم کردن بستر لازم برای توانمندسازی جامعه هدف و کمک به خودشکوفایی آن‌ها از مسائلی است که باید همواره مورد توجه جدی باشد.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یکی از اهداف مهم اداره‌کل بهزیستی برنامه‌ریزی اصولی به منظور جلوگیری از بروز انواع معلولیت‌ها و خدمات‌رسانی بهینه به افراد دارای معلولیت است، تصریح کرد: در این خصوص سیاست‌های پیشگیرانه، آگاه‌سازی، غربالگری و برنامه‌های توانمندسازی را در دستور کار دارد.

وی پیشگیری از معلولیت‌ها، غربالگری شنوایی، غربالگری بینایی، مشاوره ژنتیک، ایجاد اشتغال و ساخت مسکن دو معلولیتی را از جمله سیاست‌های اصلی سازمان برشمرد.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: باتوجه به جمعیت استان، ۳۱ هزار و ۹۴۸ معلول معادل ۹.۲ درصد در سه طیف خفیف،متوسط و شدید خدمات لازم را از این سازمان دریافت می کنند.

نصیری با اشاره به وجود ۱۰۳ مرکز توانبخشی روزانه، شبانه‌روزی، خدمت در منزل و توانبخشی مبتنی بر جامعه در استان، تصریح کرد: در این مراکز به ۴۹۴۷ نفر خدمات ارائه می‌شود.

وی در ادامه مناسب‌سازی معابر عمومی و اشتغال را از جمله مهم‌ترین مشکلات معلولان برشمرد و گفت: تمامی دستگاه‌ها ملزم به رعایت مناسب‌سازی معابر عمومی برای معلولان هستند، همچنین برای مناسب‌سازی منزل و خودرو کمک‌هایی از سوی بهزیستی انجام می‌شود، از طرفی در بحث اشتغال معلولان دستگاه‌های اجرایی ملزم به به‌کارگیری سه درصد از معلولان در پست‌های اپراتور و تلفن‌چی هستند، البته قانونی وجود دارد که دستگاه‌های اجرایی می‌توانند تا ۳۰ درصد از معلولان جسمی برای اپراتور تلفن استفاده کنند.

مناسب‌سازی‌ معابر عمومی متناسب با بودجه تخصیص یافته انجام می‌شود

سید عزیزالله هاشمی_ مسئول مناسب‌سازی شهرداری شهرکرد با بیان اینکه‌ قانون مناسب‌سازی از سوی وزارت کشور ابلاغ و اولویت‌بندی‌ها انجام شده است، اظهار کرد: مکان‌های پرتردد معلولان در شهر بررسی شده است، به طوری‌که حدود ۷۰ درصد مناسب‌سازی‌های سطح شهر شهرکرد از جمله پیاده‌رو، پل‌، پارک‌، اتوبوس‌، بانک‌ها و ... تقریبا انجام و اصلاحات لازم صورت گرفته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مناسب‌سازی‌ها بنا به بودجه اختصاصی و باتوجه به اولویت‌ها انجام می‌شود، البته نظارت‌ها بر اماکن نیازمند مناسب‌سازی اعمال می‌شود که در صورت استاندارد نبودن اصلاحات لازم صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha