• یکشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۱ / ۱۷:۲۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401082920370
  • خبرنگار : 50184

مدیرکل انتقال خون کرمانشاه:

جامعه ورزشی را به اهدای خون دعوت می‌کنیم/ آمار پایین مشارکت زنان در اهدای خون

جامعه ورزشی را به اهدای خون دعوت می‌کنیم/ آمار پایین مشارکت زنان در اهدای خون

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه تنها پنج درصد اهداء کنندگان خود در استان را بانوان تشکیل می هند، گفت: انتظار داریم که این آمار به 10 درصد افزایش پیدا کند.

مریم میرزاده امروز(29 آبان) در نشست با اعضای انجمن ورزشی نویسان استان کرمانشاه، ضمن دعوت از جامعه ورزش استان برای اهداء خون، اظهارکرد: رسالت سازمان انتقال خون  تهیه خون سالم و کافی برای بیماران است و تنها منبع تامین این خون هم اهداء کنندگان هستند.

به گزارش ایسنا، میرزاده با تاکید براینکه نیاز به خون و فرآورده های خونی در مراکز درمانی همواره وجود دارد، افزود: امروزه با پیشرفت های علم پزشکی، نیاز به خون و فرآورده های خونی هم بیشتر شده و با این روند آمار مصرف هرساله هم افزایش پیدا می کند، بنابراین نیاز به حضور بیشتر اهداء کنندگان خواهیم داشت.

مدیرکل انتقال خون استان با بیان اینکه علاوه بر پیشرفت های علم پزشکی، طبق برآوردهای انجام شده نیاز به خون و فرآوردهای خونی امسال نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد، اعلام کرد: شیوع بیماری کرونا باعث شد تا بسیاری از عمل های جراحی که اورژانسی نبود به تعویق بیافتد و امسال باتوجه به فروکش شدن این بیماری، بیماران برای انجام جراحی های خود به مراکز درمانی مراجعه می کنند که این مسئله سبب شده تا این مراکز به خون و فرآورده های خونی بیشتری نیاز پیدا کنند.

وی ادامه داد: از طرفی شیوع بیماری کرونا کاهش قابل توجه مسافرت ها را هم به دنبال داشت، اما امسال با فروکش شدن بیماری شاهد افزایش حجم مسافرت ها بودیم که افزایش حجم مسافرت ها، آمار تصادفات را هم بالا می برد، بنابراین در این رابطه هم نیاز به خون و فرآوردهای خونی بیشتر می شود.

میرزاده در ادامه با بیان اینکه بیماران تالاسمی، بیمارانی دارای مشکل انعقاد خون، بیماران جراحی شده و بیماران دچار تروما و خونریزی بیشتر از سایر بیماران نیازمند خون و فرآورده های آن هستند، گفت: همچنین برخی از بانوانی که هنگام زایمان جراحی می شوند و خونریزی دارند و یا نوزدان تازه متولد شده ای که میزان زردی آنها بالاست و باید تعویض خون داشته باشند، به خون و فرآورده های خونی نیاز مبرم دارند.

وی افزود: بیماران سرطانی که شیمی درمانی می کنند و دچار افت پلاکت خون می شوند و نیز  افرادی که پیوند مغز استخوان انجام می دهند، از دیگر گروه هایی هستند که به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان با تاکید براینکه خونی که در اختیار بیماران قرار می گیرد باید کاملا سالم باشد، عنوان کرد: بنابراین در وهله اول ما کیفیت خون و سپس کمیت آن را مدنظر قرار می دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه همواره بحران هایی برای کاهش اهداء خون وجود دارد، گفت: زمانی که هوا روبه سردی و یا رو به گرمی رود، آمار اهداء کنندگان ما کاهش شدیدی پیدا می کند، همچنین شیوع بیماری کرونا، شیوع آنفلوآنزا، ماه رمضان، تعطیلات نوروز و ... هم آمار اهداء کنندگان را بشدت کاهش می دهد، درحالیکه نیاز به خون همواره وجود دارد .

میرزاده در مورد فرآورده هایی که از خون تهیه می شود هم گفت: زمانی که اهداء کننده ای خون خود را اهداء می کند، از خون او سه فرآورده شامل پلاسمایی، گلبول های قرمز و پلاکت تهیه می شود که نحوه و  مدت زمان نگهداری از هرکدام از آنها متفاوت است.

وی در ادامه با بیان اینکه هر اهداء کننده مرد سالی چهار مرتبه و هر اهداء کننده زن سالی سه مرتبه می توانند اهداء خون داشته باشند، افزود: متاسفانه در حال حاضر تنها حدود 47 درصد از اهداء کنندگان خون در استان اهداء کننده مستمر هستند.

میرزاده خواستار افزایش مشارکت بانوان در اهداء خون شد و گفت: هم اکنون تنها حدود پنج درصد از اهداء کنندگان خون را بانوان تشکیل می دهند که رقم بسیار پائینی است و انتظار داریم که به بالای 10 درصد برسد.  

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که بانوان رفتارهای پرخطر کمتری نسبت به مردان دارند و میزان آلودگی خون آنها کمتر است، بنابراین انتظار افزایش آمار اهداء خون در بین این گروه را داریم، اما برخی باورهای اشتباه باعث شده تا آنها تمایل کمتری به اهداء داشته باشند، درحالی که در زمان جنگ که مردان در جبهه های دفاع مقدس بودند، حدود 50 درصد از اهداء کنندگان خون را بانوان تشکیل می دادند.

مدیرکل انتقال خون استان یکی از مهمترین باورهایی که باعث شده تا زنان مشارکت کمتری در اهداء خون داشته باشند را مسئله "کم خونی" عنوان کرد و گفت: ما این اطمینان را می دهیم که پیش از انجام هرگونه خون گیری از اهداء کنندگان، ابتدا از آنها شرح حال و آزمایش گرفته می شود و درصورتی که اهداء کننده مشکل کم خونی نداشته باشد، آن زمان خون گیری انجام می شود، بنابراین جای هیچ نگرانی نیست. 

وی در ادامه درخصوص شرایط عمومی اهداء خون هم گفت: معمولا اهداء کنندگان باید بالای 50 کیلوگرم وزن و بین 18 تا 60 سال سن داشته باشند، البته اهداء کنندگان مستمر تا 65 سالگی هم می توانند خون اهداء کنند.

به گفته این مسئول، روزانه حدود 150 مورد اهداء خون در استان وجود دارد که نسبت به سال گذشته رشد نشان می دهد، اما هنوز کافی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طیف وسیع جامعه ورزشی، گفت: سازمان انتقال خون کشور در هفته تربیت بدنی امسال  پویشی در راستای افزایش مشارکت جامعه ورزش در اهداء خون برگزار کرد، اما متاسفانه چندان از این پویش استقبال نشد.

مدیرکل انتقال خون استان اضافه کرد: سابقا هم رایزنی هایی را با برخی از باشگاه های ورزشی استان انجام دادیم و حتی اعلام کردیم که مخاطبان آنها، سفیران اهداء خون استان خواهند بود که این مسئله هم مقطعی بود.

وی با بیان اینکه انتقال خون به کمک جامعه بزرگ ورزش استان نیازمند است، گفت: از آنجایی که جامعه گسترده ای در ورزش استان داریم که خون سالمی هم دارند، بنابراین از آنها برای اهداء خون و کمک به  هم نوعان خود دعوت می کنیم.  

در ادامه این نشست، اعضای انجمن ورزشی نویسان استان راهکارهایی را برای جذب و افزایش ترغیب جامعه ورزش به اهداء خون ارائه دادند.

باتوجه به وجود بیش از 70 هزار ورزشکاران بیمه شده ورزشی و برآورد وجود حدود 120 هزار ورزشکار اعم از سازمان یافته و غیرسازمان یافته در سطح استان که در زیرمجموعه 48 هیات ورزشی فعالیت می کنند، انجمن ورزشی نویسان استان پیشنهاد داد تا پویش "هر هفته، یک هیات ورزشی، اهداء خون" در استان برگزار شود.

این پیشنهاد مورد استقبال مدیرکل انتقال خون استان قرار گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha