• شنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401082819463
  • خبرنگار : 50399

چند کتاب خواندنی/ کتاب همراهی همیشگی

چند کتاب خواندنی/ کتاب همراهی همیشگی

ایسنا/قم کتاب بهترین وسیله برای دانایی، دوستی خوب و همراهی همیشگی است. کتاب‎ها دوست‎هایی هستند که همیشه در خانه منتظرند که هر زمان به آن‎ها نیاز داریم به سویشان برویم و صحبت‎هایشان را بشنویم. خواندن کتاب خوب یکی از مهم‎ترین نیازهای انسان است. هر کسی کتابی می‎خواند که به دلش می‎نشیند باید کتاب را به دیگرانی که دوست‌دار کتاب هستند معرفی کند. در اینجا به معرفی چند کتاب در حوزه‎های مختلف خواهیم پرداخت.

کتاب «حجره شماره دو» نوشته رضا یزدانی، نویسنده قمی، است. این کتاب خاطرات حجت‌الاسلام ابوالقاسم اقبالیان است. اقبالیان در بسیاری از مقاطع حساس تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم حضور فعال داشته است. این کتاب علاوه بر خاطرات شخصی یک مبارز انقلابی و رزمنده دفاع مقدس خلاصه‎ای از تاریخ انقلاب و دفاع مقدس قم است. این کتاب شامل روایاتی جذاب و خواندنی برای نسل جوانی است که هیچ خاطره‎ای از تاریخ انقلاب و دفاع مقدس در ذهن ندارند. شناختن بزرگان تاریخ معاصر به جوانان امروز در انتخاب مسیر و شیوه زیستن کمک بسیاری می‎کند.
در بخشی از این کتاب آمده است: «از در شرقی فیضیه که وارد می‎شدیم، دومین حجره سمت راست حجره شماره دو بود؛ حجره‎ای که خاطراتم را بهتر از من یادش هست. آن حجره رفته‎رفته پاتوق طلبه‎هایی شد که سرشان فقط به درس و بحث گرم نبود؛ طلبه‏‎هایی که نمی‎توانستند آرام بنشینند و مثل بچه‎ی آدم فقط درسشان را بخوانند. اگر کسی می‎خواست از وضعیت مملکت خبر تازه‎ای بگیرد، به حجره‎ی شماره‎ی دو می‎آمد. از آن حجره قرار بود اتفاق‌های سرنوشت‎سازی رخ بدهد؛ اتفاق‌های مهمی که تاریخ ایران را عوض کند.»
کتاب «من زنده‎ام» نوشته معصومه آباد است و خاطرات او در چنگ اسارت بعثی‌ها را روایت می‎کند. در دوران جنگ ایران و عراق این دختر دلاور تمام توانش را برای کمک به مردم به کار گرفته و در نهایت به اسارت درآمد. در این کتاب مخاطب به درون اردوگاه عراقی‎ها می‎رود و با رنج اسرا همراه می‎شود. آباد در سال‎های اسارت با حفظ عزت خود و مقابله با شکنجه‎های روحی عراقیان دوام آورده و سرافزار به کشور بازگشته است. در بخشی از این کتاب آمده است:
«پی در پی صدای ضربه‎های همسایه‎ها (دکترها و منهدس‌ها) را بر دیوار سلول می‎شنیدک که با نگرانی می‎پرسیدند:«چرا جواب نمی‎دهید؟»می‎خواستم بگویم: «سرمان شلوغ است و سرگرم مردنمان هستیم.»... در بهتی مالیخولیایی فرو رفته بودم. بههر طرف نگاه می‎کردم نه بوی مرگ می‎داد و نه بوی زندگی... سرم بزرگ‌تر از تنم شده بود و دیگر توان کشیدن آن را نداشتم.»
کتاب «انسان 250 ساله» مجموعه‎ای از بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی- مبارزاتی ائمه معصومین(ع) است. در این کتاب تمام دوران زندگی این بزرگواران مانند زندگی یک انسان تصویر شده است و فراز و فرود و مشکلاتشان در مسیر مبارزات سیاسی به نمایش درآمده است. در این کتاب هر فصل به زندگی یکی از معصومین پرداخته و تمام کتاب از میان بیانات مقام معظم رهبری طی سال‎های متمادی انتخاب شده است. کتاب متنی روان دارد و به سادگی می‎‎توان با آن ارتباط برقرار کرد.
در مقدمه‌ی این کتاب آمده است: «این بزرگواران یک واحدند، یک شخصیتند. شک نمی‎شود کرد که جهت و هدف آن‌ها یکی است... باید یک انسانی را فرض کنیم که 250 سال عمر کرده و در سال یازدهم هجرت قدم در یک راهی گذاشته و تا سال دویست‌وشصت هجری این راه را طی کرده. تمام حرکات این انسان بزرگ و معصوم با این دید قابل فهم و قابل توجیه خواهد بود.»
کتاب «رویای نیمه شب» نوشته مظفر سالاری است. این کتاب داستان واقعی عشق میان دختری شیعه و پسری سنی است. در این داستان با زندگی شخصیت‎ها همراه می‎شویم و مشکلات سر راهشان را می‎بینیم. در نهایت معجزه امام زمان(عج) این دو جوان را به یکدیگر می‎رساند. داستان کتاب در بستر تاریخ اتفاق می‎افتد و از وقایع سیاسی و اجتماعی آن دوران اطلاعاتی را به مخاطب می‎دهد. نوبسنده کتاب با زبانی شیوا و بیانی دلنشین داستان را روایت کرده است.
در بخشی از این کتاب آمده است: «پدربزرگ از پشت قفسه‎ها بیرون آمد و به گوشواره‎ای زیبا و گران‎بها که من طراحی کرده و ساخته بودم اشاره کرد. خوشحال شدم که آن را برای ریحانه انتخاب کرده بود؛ هر چند که بعید می‎دیدم مادرش زیر بار قیمت آن برود. گوشواره را بیرون آوردم و به پدربزرگ دادم.»
کتاب روحی جاری و سیال در زندگی همه ما است و باید هر روز با کتاب همدم شویم. چه بهتر که هر روز صفحاتی کتاب بخوانیم و دقایقی را در دنیای دیگری سیر کنیم.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha