• جمعه / ۲۰ آبان ۱۴۰۱ / ۰۰:۲۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1401082013571
  • خبرنگار : 71404

چگونه یک برنامه از شبکه قرآن در جهان مطرح می شود؟

چگونه یک برنامه از شبکه قرآن در جهان مطرح می شود؟

مجتبی قاسمی، تهیه کننده و کارگردان فیلم کوتاه "جوراب رنگی" که اثرش جزو نامزدهای نهایی جشنواره مسابقه ABU (اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه شناخته شده است، می گوید: از شعارزدگی در کارمان پرهیز کردیم و از همان ابتدا شبکه قرآن را قانع کردیم تا گُل درشت نباشیم و دغدغه مردم باشیم. او با تاکید بر اینکه بیننده نباید ذره ای حس کند به او درس اخلاق می دهیم، معتقد است: پرهیز از شعارزدگی و لطافتی که داستان به همراه داشت، باعث موفقیت "جوراب رنگی" شد.

قاسمی در گفت و گویی با ایسنا درباره نگاه "جوراب رنگی" به بحث اخلاق گرایی در جامعه، دلایل موفقیت یک کار دینی اخلاقی در مسابقه ای بی یو و محدودیت هایی که برای تولید این اثر داشتند توضیحاتی را ارائه کرد.

وی ابتدا گفت: ما یک مجموعه داستانی فیلم های کوتاه با عنوان "رایحه" ساخته بودیم که هر قسمتش یک فیلم کوتاه چهار دقیقه ای بود و یک قسمت از فیلم با عنوان "جوراب رنگی" به جشنواره ای بی یو (ABU PRIZE 2022) در مرحله فینال میان چهار فیلم انتخاب شده که رقبایی از کشورهایی نظیر ایتالیا، کره‌جنوبی و مجارستان دارد. در واقع "جوراب رنگی" تنها کار تلویزیونی صداوسیما بود که به فینال راه پیدا کرد.

این فیلمساز در توضیح محتوای فیلم "جوراب رنگی" خاطرنشان کرد: کار ما بیشتر اخلاقی است؛ در واقع این فیلم با هدف ترویج اخلاق گرایی در جامعه تولید شد و این طور نیست که مذهبی صرف باشد. ما مصادیق اجتماعی و رفتارهای اخلاق مدارانه و انسانی را در هر قسمت از این مجموعه بیان می‌کنیم و داستان ها به گونه ای نیست که در آن شعار بدهیم.

کاری که شعاری باشد به ضد خودش تبدیل می شود

قاسمی سپس در ادامه همین بحث درباره اینکه یک کار تلویزیونی با این موضوع و مخاطبان خاصی که دارد باید دارای چه ویژگی هایی باشد که بتواند در سطح جهانی مطرح شود و به مسابقات راه پیدا کند؟ اظهار کرد: من این سال ها در جشنواره های زیادی شرکت کردم و از پس آنها یکسری تجربیات کسب کردم. فکر می کنم داستان موجزی که این کار داشت و لطافتی که در داستان بود عامل موفقیت شد. "جوراب رنگی" یک فیلم کاملا لطیف انسانی، اخلاقی و به دور از شعارزدگی است. به نظرم همین ویژگی‌ها کافی است تا یک کار ارزش هنری بالایی کسب کند چون معمولا اینگونه کارها به ورطه شعارزدگی می‌افتند.

او تاکید کرد: به نظرم آثار اخلاق‌گرا باید به گونه‌ای کار شوند تا محتوا در پلان اول خیلی رو گفته نشود؛ بنابراین وقتی بیننده فیلم را می بیند اول داستان را پیگیری می‌کند و بعد موقعیت اجتماعی اش را بررسی می‌کند و ما در اینجا به صورت القایی آن پیام را منتقل می‌کنیم که به نظرم این روش راز و رمز پرداختن به یک کار اخلاقی است. مخاطب ما نباید ذره ای حس کند که شما به او درس اخلاق می دهید. اگر کارتان شعاری باشد تبدیل به ضد خودش می شود.

تهیه کننده "جوراب رنگی" همچنین تصریح کرد: به خصوص در این شرایط که باید بیشتر حواسمان به قشر نوجوان و جوان باشد باید به گونه‌ای برنامه سازی کنیم که هم به جوانان احترام گذاشته شود و هم اینکه کارها برایشان باورپذیر باشند؛ ضمن اینکه کارهایمان مسئله و دغدغه جامعه باشد. یکی از کارهایی که ما در مجموعه "رایحه" از آن استفاده کردیم این بود که در جامعه گشتیم و یکسری مصادیقی را پیدا کردیم که برای همه مردم ملموس است؛ بنابراین وقتی داستان را در آن قالب روایت می کنیم بیننده همراهی می‌کند چون مسئله خودش را در کار می بیند.

در ادامه تماشاگر این فیلم کوتاه باشید:

شبکه قرآن دستمان را باز گذاشت

مجتبی قاسمی در ادامه این گفت وگو در پاسخ به اینکه آیا در تولید این مجموعه با محدودیت خاصی مواجه بوده اید؟ خاطرنشان کرد: تقریباً شبکه قرآن دست ما را برای این کار باز گذاشت. در برنامه ما "خانواده" جزو محورهای اصلی و برای ما مهم بود؛ یعنی ما در هر قسمت از این مجموعه یکی از اعضای خانواده را بزرگ می‌کردیم و روی آن تمرکز داشتیم. چون محوریت خانواده برایمان اولویت و فاکتوری برای جذب مخاطب بود. من از همان ابتدا به شبکه گفتم اصرار نکنید که ما در مورد چیزهایی که به نوعی تابلو شده اند، صحبت کنیم.

قاسمی تصریح کرد: در هر صورت این کار در شبکه قرآن تولید شد ولی ما با رویکردی کار کردیم که در تمام شبکه ها کار ما پخش شد. در کارمان برای اولین بار از موسیقی ای استفاده کردیم که تا الان در شبکه قرآن قدغن بود اما چون فضای فیلم ما اینگونه می طلبید، به این نتیجه رسیدند که کاملا درست و اثرگذار است و می توانند استفاده کنند. در هر صورت ما شبکه را قانع کردیم که سراغ مسائل گل درشت نرویم، بلکه مسائل و دغدغه‌های جامعه را پیدا کنیم. خوشحالم که این اتفاق برای کارمان افتاد.

کم لطفی به "جوراب رنگی"

این تهیه کننده و کارگردان در پایان گفت: در جشنواره ای بی یو امسال حدود ۲۸۶ شبکه تلویزیونی حضور دارند و صداوسیمای ما هم یکی از اعضای این جشنواره است. این مسابقه رادیو و تلویزیونی امسال در کشور هند برگزار می‌شود. باعث افتخار ماست که اثری از شبکه قرآن به این جشنواره راه پیدا کرد. اما متاسفانه برخی خبرگزاری ها به کارمان کم لطفی کردند و نامی از برنامه‌سازان نبردند؛ در حالی که زحمت اصلی با برنامه سازان بود و موفقیت این کار به سازندگانش است.

به گزارش ایسنا، "جوراب رنگی" یکی از اپیزودهای مجموعه داستانی "رایحه" تولید شبکه قرآن سیما، از نامزدهای امسال بخش کودک مسابقه ABU است و باید با فیلم هایی از کشورهای ایتالیا، مجارستان و کره جنوبی برای کسب جایزه بزرگ جشنواره در بخش کودک و نوجوان به رقابت بپردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha