• چهارشنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401081812597
  • خبرنگار : 50163

حال ناخوش این روزهای شهرک صنعتی خرم‌دره

حال ناخوش این روزهای شهرک صنعتی خرم‌دره

ایسنا/زنجان تامین سرمایه در گردش و مواد اولیه، برخوردار نبودن برخی از واحدهای تولیدی از گاز، آسفالت معابر و تامین روشنایی از مشکلاتی است که این روزها شهرک صنعتی خرم‌دره با آن درگیر است.

شهرک‌های صنعتی به عنوان خوشه‌های صنعتی و اقتصادی هر منطقه‌ای شناخته شده و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دارند تا جایی که ایجاد و گسترش شهرک‌های صنعتی می‌تواند از طریق ایجاد تنوع و افزایش اشتغال و درآمد، افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های کشاورزی، گسترش فرهنگ صنعتی، نقش موثری در توازن و تعادل شهر و روستا و توسعه نواحی روستایی داشته باشد.

بر اساس آمارها بیش از نیمی از شاغلان بخش صنعت در صنایع کوچک و متوسط فعالیت دارند بر همین اساس به منظور توسعه فعالیت‌های اشتغال‌زا، تشکیل و توسعه بنگاه‌های خرد و کوچک و متوسط مورد توجه قرار گرفته است.

توسعه شهرنشینی، رشد سریع جمعیت و کمبود فرصت‌های شغلی در سال‌های اخیر موجب تمرکززدایی از فعالیت‌های صنعتی و ایجاد صنایع روستایی، صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی شد. در تعریف، شهرک صنعتی به شهرکی گفته می‌شود که در فاصله حدقل ۲۰ کیلومتری از شهر اصلی قرار دارد و شامل تعدادی کارخانه و کارگاه تولیدی است. شهرک‌های صنعتی با هدف متمرکز شدن تولیدات صنعتی در خارج از مناطق شهری، کاهش آلایندگی و بار ترافیکی در مناطق شهرنشین ایجاد می‌شوند.

استان زنجان نیز به دلیل شرایط خاصی که از لحاظ ترانزیتی و پتانسیل‌های اقتصادی  دارد از وجود شهرک‌های صنعتی در نقاط مختلف استان بی‌بهره نیست تا جایی که بیش از ۲۰ شهرک و ناحیه صنعتی در این استان فعال هستند که یکی از این شهرک‌ها در شهرستان خرم‌دره واقع شده که این روزها حال و روز خوشی نداشته و با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

در حال حاضر در شهرک صنعتی خرم‌دره از ۸۷ واحد مستقر و دارای مجوز حدود ۳۵ مورد فعال هستند و به تعبیر دیگر می‌توان گفت دو سوم واحدهای صنعتی این شهرک غیر فعال هستند که در سالی که مقام معظم رهبری بر اشتغال و تولید تاکید دارند آمار تامل برانگیزی است.

با توجه به وجود این مشکلات، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی از این شهرک بازدید به عمل آوردند که در این بازدید برخی از مهم‌ترین مشکلات شامل تامین روشنایی فاز یک و دو به مساحت ۸۵ هکتار، آسفالت، برخوردار نبودن برخی از واحدهای فاز توسعه به مساحت ۲۵۰ هکتار  از گاز، مشکل سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در رابطه با وجود این مشکلات فرماندار خرم‌دره می‌گوید: در خصوص مشکلات شهرک صنعتی به صورت میدانی از این شهرک و شهرک خصوصی شهرستان بازدید و متعاقب آن جلسه‌ای با تولیدکنندگان و حضور مسئولان مرتبط در فرمانداری برگزار شد.

فیاض محبی با اشاره به مشکل آسفالت معابر این شهرک، عنوان می‌کند: با توجه به مشکل مطرح شده در این زمینه مقرر شد یک و نیم میلیارد تومان اعتبار ظرف یک هفته آینده تخصیص یابد تا آسفالت معابر شهرک انجام شود.

وی با تاکید بر ضرورت حل مشکل گاز این شهرک، اضافه می‌کند: در همین راستا نیز مقرر شد شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت گاز به توافق برسند تا مشکل گاز شهرک حل شود زیرا تعهد این شرکت تا درب شهرک صنعتی است و بقیه اقدامات را باید شهرک صنعتی انجام دهد.

فرماندار خرم‌دره با اشاره به مشکلات مطرح شده در خصوص تامین مواد اولیه، سرمایه در گردش و برخی از مشکلات قضایی که موجب تعطیلی برخی واحدها شده است، خاطرنشان می‌کند: در همین راستا نیز بنا شد مشکلات در اولین جلسه کارگروه مختص شهرستان در مرکز استان مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا گره مشکلات این تولید کنندگان نیز باز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha