• چهارشنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401081812408

ایسنا پرسمان ۳

«تکوین شهرسازی مدرن در قم؛ شهر جدید پرنیان یا توسعه‌ شهر قم» بررسی شد

«تکوین شهرسازی مدرن در قم؛ شهر جدید پرنیان یا توسعه‌ شهر قم» بررسی شد

ایسنا/قم سومین نشست پرسمان ایسنا قم به همت بنیاد قم پژوهی و با موضوع «تکوین شهرسازی مدرن در قم؛ شهر جدید پرنیان یا توسعه‌ شهر قم» برگزار شد.

اولین نشست پرسمان ایسنا پیرامون «تکوین شهرسازی مدرن قم» برگزار شد و سید محسن محسنی و علی‌اکبر ابوطالبی به بیان تاریخچه قم، چگونگی شکل‌گیری قم و خیابان‌های آن پرداختند.

به گزارش ایسنا، دومین نشست از سلسله نشست‌های پرسمان ایسنا قم نیز هفته گذشته با موضوع «تکوین شهرسازی مدرن در قم در سه منطقه سالاریه، شهرک قدس و پردیسان» برگزار شد و علی‌اکبر ابوطالبی، مدیرکل اسبق راه و شهرسازی استان قم، به بیان پیشینه این مناطق و چگونگی شکل‌گیری آن‌ها پرداخت.

در سومین نشست پرسمان ایسنا که به همت بنیاد قم پژوهی در مؤسسه طلوع مهر قم برگزار شد محسن بهشتی، معاون عمرانی سابق استانداری قم، به بیان نکاتی پیرامون شهر جدید پرنیان و گسترش شهر قم پرداخت.

«تکوین شهرسازی مدرن در قم؛ شهر جدید پرنیان یا توسعه‌ شهر قم» بررسی شد

از جمله مباحثی که در این نشست مورد بحث قرار گرفت میزان نیاز و کاربرد مونوریل و مترو برای شهروندان قمی و سرانجام این دو پروژه بود.

بهشتی عنوان کرد: پدیده شهرهای جدید در بحبوحه انقلاب صنعتی و از انگلستان آغاز شد تا کارگران صنعتی سکونتی نزدیک محل کارشان داشته باشند و پولاد شهر اصفهان نیز با همین رویکرد شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه استان قم از لحاظ زیست محیطی ظرفیت ایجاد شهر جدید را ندارد، بیان کرد: ایجاد شهر جدید در فاصله‌ای زیاد از هسته مرکزی شهر فقط یک خوابگاه شبانه است که هزینه تردد طولانی را به خانوارها تحمیل می‌کند.

 وی ادامه داد: اکثر شهروندان قمی تمایلی به سکونت خارج از بافت قم را ندارد و ایجاد یک شهر جدید ظرفیتی برای پذیرش مهاجر به قم را فراهم می‌کند که این امر آسیب‌های متعدد اجتماعی، زیست‌محیطی و... را به همراه دارد.

وی با بیان این که الحاق به قم گزینه مناسب‌تری نسبت به ایجاد شهر جدید است، اظهار کرد: بهترین گزینه بازیابی بافت فرسوده است که با توجه به هزینه‌های سنگین و متعددی که برای فراهم کردن زیرساخت در شهر جدید نیاز است، تفاوتی زیادی در قیمت تمام شده با بازسازی بافت فرسوده ندارد.

شایان ذکر است مشروح مباحث مطرح شده در این نشست در قالب گزارش تفصیلی منتشر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha