این محور به سبب کمعرض بودن، آسفالت نامناسب، یک بانده بودن و وجود پیچهای خطرناک در کنار حجم بالای عبور و مرور تریلی و خودروهای سنگین، اتوبوسهای مسافربری و خودروهای سواری تبدیل به محوری پر حادثه شده است؛ چنانچه همه ساله دهها تن از هموطنان در این جاده کشته و مصدوم میشوند.
این محور مواصلاتی که در ابتدا با کاربری ارتباط بین شهری ۲ شهرستان سبزوار و بردسکن احداث شد اما پس از اتصال این جاده مواصلاتی بین شهری از سمت بردسکن به بجستان، رفت و آمد مسیر بنادر جنوبی و استانهای شرقی و جنوبی در آن برقرار شد. این جاده در شرایطی تبدیل به یک راه دسترسی مهم شد که ظرفیت تحمل این میزان بار ترافیکی را ندارد.
در محور سبزوار بردسکن که حمل و نقل کالا و ارتباط بنادر جنوبی با آسیای میانه از آن صورت میگیرد، بر مبنای آمار پلیس راه و راهداری به طور میانگین روزانه ۴۰۰۰ خودروی سواری، ۷۰۰ دستگاه تریلی و ۷۵ دستگاه اتوبوس از استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به استانهای شمالی و دیگر مناطق کشور رفت و آمد میکنند؛ لذا توجه به ایمنی و استانداردسازی آن مهم به شمار میرود.
جاده سبزوار بردسکن نامناسب برای رفت و آمد تریلیها
یک راننده که هر روز در مسیر جاده سبزوار بردسکن رفت و آمد دارد، به ایسنا گفت: کمعرض بودن جاده و آسفالت نامناسب آن مشکلات فراوانی برای رانندگان و مسافران ایجاد کرده و طی سالهای گذشته حوادث ترافیکی در این مسیر بیشتر شده است.
وی افزود: حجم بالایی از کامیون و خودروهای سنگین از این مسیر دوطرفه عبور میکنند و هر از گاهی وقوع حوادث دلخراش آزردگی خاطر افراد عبوری در این مسیر را فراهم میکند.
این راننده خودروی سنگین که بارها از نزدیک شاهد حوادث ترافیکی در محور سبزوار بردسکن بوده، اظهار کرد: تبدیل شدن این مسیر به محور حمل و نقل بینالمللی، یک بانده بودن آن، پیچهای خطرناک و آسفالت بسیار خراب آن موجب شده که سالانه تعداد زیادی از هموطنان به دلیل تصادفات رخ به رخ در این جاده کشته و مصدوم شوند.
جاده سبزوار بردسکن ناتوان در پذیرش ظرفیت بار ترافیکی فعلی
رییس پلیسراه سبزوار در همین خصوص به ایسنا گفت: محور سبزوار بردسکن یکی از ورودیهای غربی خراسان رضوی است که بر مبنای آمارهای رسمی خودروهای پنج استان جنوبی و شمال شرق کشور از این مسیر رفت و آمد میکنند.
سرهنگ علی اسلامیتبار با اشاره به مختصات این مسیر افزود: جاده سبزوار بردسکن کمعرض و فاقد شانه آسفالت است. با توجه به ناتوانی در پذیرش ظرفیت بار ترافیکی فعلی، نیازمند بازنگری در طرح مهندسی راه، اصلاح هندسی، تعریض و مرمت آسفالت است.
وی سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ را عامل اصلی ایجاد تصادفات رانندگی در جاده سبزوار بردسکن اعلام کرد و گفت: هرچند برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی تیمهای پلیس راه در این مسیر استقرار یافته و پایش مستمر آن صورت میگیرد اما ایمنی بیشتر این مسیر منوط به در نظر گرفتن شرایط راه و رانندگی با سرعت مطمئنه و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.
اسلامیتبار با بیان اینکه مهمترین نگرانی در خصوص این مسیر ارتقاء ایمنی و کیفیت آن است، اظهار کرد: بیشترین حوادث رانندگی در جاده سبزوار بردسکن از ورودی سبزوار تا کیلومتر ۱۰ در ساعات پیک ترافیک و کیلومتر ۲۵ تا ۵۵ بر اثر وجود پیچهای پی در پی رخ میدهد.
وی ادامه داد: در راستای کاهش حوادث این مسیر مواصلاتی اصلاح پیچهای غیر استاندارد، بهبود کیفیت آسفالت، تعویض حفاظها و ایمنی پلها از اقدامات کوتاهمدت ضروری است اما راهکار دائمی آن ۲ بانده شدن این مسیر بوده که تحقق آن عزمی جدیتر را میطلبد.
سه پایگاه ۲۴ ساعته
رییس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی سبزوار هم به ایسنا گفت: از مجموع ۳۰ پایگاه اورژانس شهری و جادهای این دانشگاه، سه پایگاه به صورت ۲۴ ساعته در مسیر جاده سبزوار بردسکن به بیماران و مصدومان خدمات ارائه میدهند تا در حد امکان از آمار تلفات جادهای در این مسیر کاسته شود.
عباس کافی افزود: جاده سبزوار بردسکن در کنار جاده سبزوار، جوین و اسفراین از مسیرهای پرترافیک و خطرناک در مجموعه راههای شهرستان سبزوار است که عملیات اجرایی باند دوم آن باید از طریق پیگیری ردیف ملی زودتر عملیاتی شود.
شرایط ایمنی جاده سبزوار بردسکن نیازمند ارتقاء بیشتر
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سبزوار در ادامه در گفتوگویی با ایسنا خاطرنشان کرد: طول جاده سبزوار بردسکن ۱۳۵ کیلومتر است که ۹۲ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی شهرستان سبزوار قرار دارد. افزایش ایمنی آن، اجرای عملیات روکش آسفالت، ارتقاء کیفی و روشنایی مسیر به ویژه در محدوده گردنه البلاغ ضروری است.
حسن عابدیپور افزود: به منظور ارتقاء ایمنی این جاده عملیات روکش آسفالت بخشی از مسیر، خطکشی کامل آن و در برخی نقاط پرحادثه خطکشی دوبل به منظور جلب توجه رانندگان و تاکید بر عدم سبقت در سالهای گذشته اجرا شده است.
وی اظهار کرد: در جاده سبزوار بردسکن ۲ نقطه حادثهخیز در تقاطع شهرستان ششتمد و ثقیه شناسایی شده که عملیات ایمنسازی، تعریض، پارکینگ و روشنایی تقاطع ششتمد اجرا شد و اصلاح نقطه حادثهخیز ثقیه با نصب ۲۵۰ متر حفاظ ۲ موج و نیز تابلوهای آشکارسازی در دستور کار قرار دارد.
عابدیپور ادامه داد: همچنین در سه نقطه پرحادثه دیگر جاده سبزوار بردسکن در مسیر روستاهای ابراهیمآباد، مهرنشانی و البلاغ نصب سرعتکاه و فرایند آرامسازی انجام شده است.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سبزوار گفت: نبود مجتمع خدماتی رفاهی و جایگاههای عرضه سوخت یکی از چالشهای مسیر سبزوار بردسکن و از عوامل بروز حادثه بوده که سال گذشته برطرف شده است.
عابدیپور با اشاره به اینکه احداث مجتمعهای خدماتی رفاهی بین راهی حوادث جادهای را به طور چشمگیری کاهش میدهند، افزود: در همین راستا سه مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در مسیر جاده سبزوار، ششتمد و بردسکن احداث شده است.
وی تصریح کرد: این مجتمعهای خدماتی رفاهی بین راهی در فاصلههای ۲۰ و ۲۵ در مسیر رفت و برگشت و همچنین در مساحت ۷۵ کیلومتری احداث شده که با فعالیت آن مراکز، زمینه برای استراحت و توقف رانندگان و مسافران در طول مسیر فراهم میشود که این موضوع در افزایش ضریب ایمنی و کاهش تصادف و حوادث جادهای موثر است.
جادههای پرترافیک و خطرناک
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز به ایسنا گفت: جادههای مواصلاتی غرب خراسان رضوی از مسیرهای پرترافیک و خطرناک است و این منطقه از لحاظ شاخص راه دچار عقبماندگی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
بهروز محبی نجمآبادی افزود: بدین منظور بخشی از باند دوم مسیر جادهای سبزوار، جوین و اسفراین آغاز شده است و ۲ بانده کردن جادهها و محورهای مواصلاتی سبزوار و قوچان و همچنیت سبزوار و بردسکن با شیوه ماده ۵۶ که گرفتن وام از بانکها برای اجرای پروژههای دولتی است، در مرحله پیگیری قرار دارد.
این جاده کمعرض در واقع ظرفیت حجم بالای رفت و آمد وسایل نقلیه خودرو را ندارد و طی سالهای اخیر به عنوان یکی از حادثهخیزترین راههای خراسان رضوی شناخته شده است.
طی سالهای گذشته تصادفات مرگبار در جاده سبزوار بردسکن به علت ترانزیتی بودن آن، وجود نقاط حادثهخیز، کمعرض بودن مسیر و رفت و آمد تریلی و خودروهای سنگین رخ داده است.
تاکنون اقدامات مقطعی برای ارتقاء ایمنی این محور صورت گرفته اما راهکار اساسی، تامین اعتبار ملی و ۲ بانده شدن این شاهراه اساسی است که تحقق آن نیاز به پیگیری ویژه نمایندگان این دیار در مجلس شورای اسلامی دارد.
انتهای پیام
نظرات