به گزارش ایسنا، دکتر محمد حسنزاده، در پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز و مؤسسات پژوهش و فناوری و پارکهای علم و فناوری کشور رؤیتپذیری دانشگاهها و پژوهشگاهها را عاملی مهم برای ارتقای ارتباط با جامعه و صنعت در سطح ملی و بینالمللی دانستند و اعلام کردند که ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها و پژوهشگاهها بر اساس میزان رؤیتپذیری آنها توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در حال انجام است.
حسنزاده، ضمن اشاره به مسائل و روندهای تازه در فضای امروز آموزش عالی، رؤیتپذیری را یکی از مهمترین مسائل عنوان کرد و توجه به آن را برای همه دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی لازم و ضروری دانست.
به گفته وی، رؤیتپذیری به فرایندی گفته میشود که در آن یک موجودیت در زیستبوم آموزش و پژوهش برای دیگر موجودیتها یافتنی و دستیافتنی میشود.
رئیس ایرانداک تأکید کرد که رؤیتپذیری میتواند تأثیر پژوهش را بیشتر کند، همکاریها را افزایش دهد، عامه مردم را با پژوهش درگیر کند، و مؤسسههای آموزش عالی را کارآمدتر سازد. در این راستا، رؤیتپذیری باید به عنوان یکی از سیاستها و برنامههای مؤسسهها در کانون توجه سیاستگذاران و برنامهریزان آموزش عالی باشد.
حسنزاده ادامه داد: انتشار محتوای باکیفیت، جذب پژوهشگران باکیفیت، توجه به علم آزاد، ترویج علم، بودن در نظامهای رتبهبندی جهانی و ملی، داشتن وبسایت باکیفیت، فعالیت در پلتفرمهای برخط، و مسائلی از این دست، مهمترین مسائلی هستند که میتوانند به افزایش رؤیتپذیری مؤسسهها کمک کنند.
در ادامه، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به بررسی رؤیتپذیری یکی از دانشگاههای ایران به عنوان نمونه پرداخت و آن را از دیدگاههای گوناگون ارزیابی کرد. افزون بر این، یک پژوهشگر نیز به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت و امتیاز رؤیتپذیری آن ارزیابی شد.
رئیس ایرانداک، در پایان، ضمن اشاره به پشتیبانی ایرانداک در زمینه افزایش رؤیتپذیری مؤسسهها، مؤسسههای متقاضی بررسی رؤیتپذیریشان را دعوت کرد که با رفتن به پیوند irandoc.ac.ir/vcheck درخواست خود را ثبت کنند تا توسط تیم تخصصی رؤیتپذیری بررسی شود.
انتهای پیام
نظرات