• دوشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401072513252
  • خبرنگار : 50182

چگونه از بروز "کمردرد" پیشگیری کنیم؟

چگونه از بروز "کمردرد" پیشگیری کنیم؟

ایسنا/کرمانشاه یک فیزیوتراپیست شایع ترین علت کمردرد را برداشتن بار سنگین و خم شدن رو به جلو در طولانی مدت عنوان کرد و افزود: راهکار موثر در پیشگیری از این درد اصلاح وضعیت نشستن و ایستادن و تقویت عضلات کمر از طریق ورزش است.

دکتر محمدباقر صداقت جو به مناسبت روز جهانی "کمردرد" (25 مهر) در گفت و گو با ایسنا از کمر درد به عنوان دومین درد و عارضه شایع بعد از سرماخوردگی یاد کرد و افزود: شایع ترین علت بروز این درد برداشتن بار زیادتر از توان موجود در ستون فقرات است.

وی افزود: بطور مثال اگر فردی توان برداشتن چهار کیلوگرم بار را دارد و بیش از این مقدار بلند کند، کمر او دچار آسیب خواهد شد.

صداقت‌جو گفت: این موضوع بویژه در رشته های ورزشی مشاهده می شود که ورزشکار وسیله سنگین تر از توان خود را بلند می کند.

این فیزیوتراپیست گفت: از جمله دیگر دلایل شایع آسیب کمر و بروز کمردرد خم شدن افراد رو به جلو است.

وی افزود: مابین ستون فقرات هر فرد، دیسک وجود دارد و زمانی که انسان رو به جلو خم شود فشار روی دیسک ها افزایش می یابد و هرچه قدر این زمان طولانی تر شده، امکان آسیب به دیسک افزایش می یابد.

صداقت جو تصریح کرد: همچنین اگر افراد در حالی که روبه جلو خم شده اند در حالت ایستاده باشند، این فشار بیشتر می شود و تکرار این حالت می تواند در نهایت منجر به تورم و درد در دیسک کمر شود.

وی با بیان اینکه در سنین پایین‌تر قدرت ترمیم بدن و حمایت عضلات کمر از ستون فقرات بیشتر است، گفت: در همین راستا در سنین پایین کمردرد کمتر شایع بوده و هرچه سن افزایش یابد، به دلیل کاهش قدرت عضلات کمر فشار به کمر بیشتر شده و افراد بیشتر شاهد بروز کمردرد هستند.

این فیزیوتراپیست در ادامه در خصوص راهکارهای پیشگیری از کمردرد، اولین راهکار موثر را محافظت از کمر عنوان کرد و افزود: در همین راستا افرادی که طولانی مدت دریک حالت قرار دارند و به کمر آنها فشار وارد می شود باید از کمر خودمحافظت کنند. بطور مثال یک راننده تاکسی که طولانی مدت می نشیند باید از کمربند طبی برای محفاظت از کمر خود استفاده کند.

وی افزود: راهکار موثر دیگر تقویت عضلات کمر است که در این راستا افراد باید بصورت روزانه ورزش کرده و عضلات خود را تقویت کنند.

صداقت جو استراحت مابین فشار بر کمر را یکی دیگر از مهمترین راهکارها برای محافظت از کمر عنوان کرد و افوزد: در همین راستا افراد باید پس از حدود یک ساعت نشستن یا ایستادن حتما حالت خود را تغییر داده و چند دقیقه ای را استراحت کنند.

وی افزود: همچنین افرادی که روبه جلو خم شده اند، بویژه دانش آموزان هنگام درس خواندن باید درست نشسته و حتما پس از حدود یک ساعت درس خواندن 10 دقیقه ای استراحت کرده و سر را به سمت بالا بگیرند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل مهم آسیب به دیسک ها کمبود آب است، گفت: بیش از 90 درصد دیسک ها از آب تشکیل شده، بنابراین کم آبی می تواند برای آنها آسیب رسان باشد و در همین راستا توصیه می شود افراد حتما  هر یک ساعت یکبار که در حالت نشسته هستند، حتما نوشیدنی مصرف کنند.

این فیزیوتراپیست در خصوص درمان کمردرد هم گفت: در سنین پایین با اصلاح وضعیت افراد در حالت های مختلف، فیزیوتراپی و انجام ورزش این درد درمان می شود، اما اگر دیسک آسیب جدی دیده یا مشکلات جدی دیگر در ستون فقرات وجود دارد، باید حتما با مراجعه به پزشک درمان های تخصصی تر برای فرد انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha