• یکشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1401072412582
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سلسله گزارش‌های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

شفافیت نظام اداری در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

شفافیت نظام اداری در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نوشت: یکی از دغدغه‌هایی که سال‌های اخیر در جمهوری اسلامی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و اقداماتی هم به انجام رسیده اما به تحقق کامل نرسیده است، کاهش تصدی‌گری دولت و کوچک‌سازی دیوان‌سالاری، در عین حفظ قدرت دولت، برای اجرای تصمیم‌ها و اعمال سیاست‌ها و شفافیت نظام اداری است، به صورتی که موجب ارتقای کارآمدی نظام سیاسی کشور گردد.

به گزارش ایسنا به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، کارآمدسازی دولت و نظام‌سازی آن، با تحول نقش و ساختار راهبردی برای معماری کشور، لازم و ضروری است. انجام این مهم با کارویژه کارگزاری و کارکردهای دوگانه سیاستگذاری و سیاستمداری یعنی ترسیم و اعمال سیاست‌های پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دست یافتنی است.

برای دستیابی به این هدف مهم، یکی از تدابیر پیش نویس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با عنوان "تقویت کارکردهای حاکمیتی با واگذاری مسئولیت‌های غیرحاکمیتی و تصدی‌گرایانه به بخش‌های مردمی، و بهبود کارآمدی و چابکی و شفافیت نظام اداری با شیوه‌ها و فناوری‌های نوین" به این مهم پرداخته است.

در توضیح برخی از مهمترین مفاهیم این تدبیر می‌توان گفت که عبارت «کارکرد حاکمیتی» به توان حکومت‌ها برای پیشبرد اهداف، اجرای تصمیمات و اعمال سیاست‌ها اطلاق و عبارت «کارآمدی» به کارآمد کردن دولت در درون، بین دستگاه‌های مختلف و در بیرون، در خدمت‌رسانی به مردم توجه دارد عبارت «چابکی نظام اداری» هم به کاستن از بوروکراسی عریض و طویل دولتی و افزودن بر کارایی و بهره‌وری آن اشاره دارد.

ریشه‌های نظری این تدبیر را می‌توان در برخی از بندهای بخش مبانی پیش‌نویس سند الگو جستجو کرد. در بخشی از مبانی جامعه شناختی الگو آمده است: «پیشرفت حقیقی با هدایت دین اسلام، رهبریِ پیشوای الهی، مشارکت و اتحاد مردم و توجه به غایت پایدار تحقق کلمه‌ الله حاصل می‌شود».

در بخش دیگری از مبانی دین شناختی سند الگو ذکر شده: «خردورزی و تمسک به دانش بشری و تجارب عقلایی مورد تأکید اسلام است و وحی، مایه شکوفایی عقل محسوب می‌شود. از این رو تمدن‌سازی و پیشرفت اسلامی افزون بر تکیه بر اصول، ارزش‌ها و تعالیم اسلامی، مبتنی بر عقل و دانش بشری نیز هست». همچنین این تدبیر با برخی از بندهای مبانی عملی سند ارتباط دارد:

اصل التزام به مرجعیت دین اسلام ناب محمدی (ص)، در عین بهره‌گیری از خرد، تجربه، و دستاوردهای متقن علمی و فناورانه بشری

اصل خودباوری، حرکت جهادی و انقلابی در عرصه‌های علمی و عملی

اصل صیانت از استقلال، امنیت، اقتدار کشور و کرامت ملت و ارتقای آنها

اصل رعایت تأثیرات عنصر زمان و مکان (ظروف تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی خاص ایران)

این تدبیر توسط اندیشکده سیاست با استفاده از اطلاعات بدست آمده از دیگر اندیشکده‌های مرکز در مورد مسایل و مشکلات اساسی کشور تدوین شده است. انتظار می رود با اجرای آن، نسبت به حل مسایلی از جمله عدم اجماع درباره مفاهیم پایه سیاست؛ و ضعف تقید به هنجارهای سیاسی مناسب گام‌های موثری برداشته شود. تحقق چنین تدبیری نیازمند برخی الزامات اجرایی است از قبیل: افزایش اختیارات استانی؛ گسترش دولت الکترونیک؛ و تقویت مردمی سازی به جای خصوصی سازی.

در صورت اجرای صحیح این تدبیر پیش نویس سند الگو، می‌توان دستاوردهایی همچون: افزایش کارآمدی نهادهای نظام؛ تقویت احساس اعتماد و رضایت عمومی در بین مردم؛ افزایش اختیارات استان‌ها؛ هدایت بودجه به سمت مسائل عمرانی؛ و کاهش مدرک‌گرایی و تقویت روحیه خلاقیت و تولید در جوانان را پیش‌بینی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha