• سه‌شنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1401071909538
  • خبرنگار : 50448

فرمانده پایگاه دریایی بوشهر مطرح کرد:

انجام ۶۷.۵ درصد تجارت دنیا در منطقه مثلث طلایی

انجام ۶۷.۵ درصد تجارت دنیا در منطقه مثلث طلایی

ایسنا/بوشهر فرمانده پایگاه دریایی بوشهر گفت: اکنون ۶۷.۵ درصد از تجارت دنیا در منطقه مثلث طلایی دنیا و به‌ویژه اقیانوس هند و دریای خلیج فارس انجام می‌شود.

امیر دریاداردوم احسان نصیری روز سه‌شنبه ۱۹ مهر در آیین روز جهانی دریانوردی و تجلیل از دریانوردان استان بوشهر اظهار کرد: اکثر قریب به اتفاق تمدن ها در کنار دریا آغاز شدند و اصلی ترین پارامتر قدرت هر کشور نیز از دریا است.

وی بیان کرد: قدرتمندترین کشورهای دنیا نیز قدرت و تسلط خود را از دریا آغاز کردند و در واقع تسلط دریایی منجر به قدرتمندی آنها شده است.

فرمانده پایگاه دریایی بوشهر ادامه داد: همچنین حدود ۹۰ درصد از تجارت دنیا از مسیر دریا انجام می شود که دلیل این موضوع پیوستگی دریا و توانمندی انتقال بار و اجناس از این بستر است.

نصیری تصریح کرد: اکنون ۶۷.۵ درصد از تجارت دنیا در منطقه مثلث طلایی دنیا و خصوصا اقیانوس هند و دریای خلیج فارس انجام می‌شود اما با این حال در ایران با وجود سبقه طولانی در حوزه دریا و دریانوردی، نگاه و فرهنگ دریایی از کشور رخت بربسته است.

وی افزود: در محدوده یاد شده ایران با وجود داشتن بیشترین مرز آبی تنها ۱۰ درصد از تجارت منطقه مثلث طلایی را انجام می دهد که این آمار پایین نشان از اهمیت توسعه نگاه ها به تجارت دریایی است.

فرمانده پایگاه دریایی بوشهر گفت: بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس که تا ۴۰ سال پیش شاید هیچ نقشی در عرصه دریا و دریانوردی نداشتند اکنون تبدیل به هاب های بزرگی در منطقه شدند که این موضوع توجه بیش از پیش به حوزه حمل و نقل دریایی و حمایت از سرمایه گذاران داوطلب حضور در این بخش را افزایش داده است.

نصیری افزود: در این زمینه می طلبد با استفاده بیشتر از دریا شرایطی فراهم کرد تا کشور با استفاده از این مزیت خدادادی از نفت و ارز حاصل از صادرات آن بی نیاز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha