• شنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۱ / ۲۳:۳۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401071607896
  • منبع : نمایندگی قزوین

استاندار قزوین مطرح کرد

ارتقای بهره‌وری آب در قزوین با ایجاد «بازار آب»

ارتقای بهره‌وری آب در قزوین با ایجاد «بازار آب»

ایسنا/قزوین استاندار قزوین گفت: به‌صورت جدی به‌دنبال ارتقای بهره‌وری آب در استان هستیم که یکی از این روش‌ها ایجاد «بازار آب» در استان قزوین است چون منابع آبی به صورت صحیحی مدیریت نمی‌شوند ایجاد بازار آب قابلیت سیاست‌گذاری را افزایش می‌دهد و در عین حال با ایجاد رصدخانه و کنتورهای هوشمند امکان سیاست‌گذاری افزایش پیدا می‌کند.

محمدمهدی اعلایی در پنجاه ونهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان قزوین که عصر شنبه ۱۶ مهر در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: موضوع آب یکی از مسائل مبتلابه دنیا شده است بنابراین باید در مدیریت مصرف آب تدبیر کنیم و مدیریت و ارتقای بهره‌وری آب در دستور کار مدیران قرار گیرد.

وی ادامه داد: در مقوله تأمین آب شرب، انتقال آب از سد طالقان به آبیک انجام شد و در ادامه این مسیر باید آب این سد به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان برسد. سد بالاخانلو و نُهب نیز در حال تکمیل هستند و جزو پروژه‌های مهم به شمار می‌روند؛ سد الموت رود و سایر سدها نیز از دیگر منابع آبی استان هستند.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: به‌صورت جدی به‌دنبال ارتقای بهره‌وری آب در استان هستیم که یکی از این روش‌ها ایجاد «بازار آب» در استان قزوین است چون منابع آبی به صورت صحیحی مدیریت نمی‌شوند؛ ایجاد بازار آب قابلیت سیاست‌گذاری را افزایش می‌دهد و در عین حال با ایجاد رصدخانه و کنتورهای هوشمند امکان سیاست‌گذاری افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: باید دیدگاه‌های کارشناسان پیرامون ایجاد بازار آب بیان و نقاط ضعف احصا و رفع شود، این مقوله را به جهاددانشگاهی واگذار کردیم تا از متخصصین آب، کشاورزی و متخصصین نظرخواهی کنند و بازار را شکل دهیم.

اعلایی اشاره کرد: فضای مصرف آب رهاست و باید برای آب قیمت و ارزش جانشینی تعیین و تعریف کنیم تا برای صرفه‌جویی انگیزه ایجاد شود.

وی تصریح کرد: مدیران سازمان‌های آب استان اعم از آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب برای برنامه‌ریزی صحیح جدیت و درایت دارند که امیدواریم به زودی انتقال آب سد طالقان به قزوین نیز نهایی شود اما برای نتیجه‌گیری سریع باید به سراغ سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برویم تا آب طالقان هر چه سریع‌تر منتقل شود.

استاندار قزوین تأکید کرد: باید پلمب چاه‌های غیرمجاز در دستور کار مسئولان قرار گیرد و کاری کنیم تا استفاده از منابع آبی استان برای سوءاستفاده کنندگان پرهزینه باشد.

«بازار آب» راه حل بحران کم آبی دشت قزوین

مهدی رجحانی، معاون امور عمرانی استاندار قزوین نیز در این نشست خاطرنشان کرد: بازار آب یک طرح کلان برای حوزه کشاورزی است و بیان نگرانی مشکلی را حل نمی‌کند؛ ایجاد بازار آب یک کار بزرگ است و مدیرانی که در جریان کار هستند باید راهکار ارائه دهند.

وی افزود: اگر اضطرار آب را در استان لمس کردیم باید جدی کار کنیم و در این میان جدی‌ترین کار ایجاد بازار آب است. صحبت‌های انتقادی مشکلی را حل نمی‌کند و ما به عنوان مدیر باید برای حل مشکلات موجود راهکار ارائه دهیم.

رجحانی متذکر شد: بازار آب راهکاری برای حل بحران کم آبی دشت قزوین است اما جای سوال دارد که این اضطرار کسی را نگران نکرده است؟! وضع موجود آب در استان نگران‌کننده است و همه باید به سمت اصلاح مصرف برویم و نگران کردن بقیه و هشدار دادن مشکلی را حل نمی‌کند.

وی گفت: شهرک انرژی استان از آبان ماه آغاز به کار خواهد کرد لذا پیشنهاد می‌کنیم بازار آب استان نیز از ماه آینده راه‌اندازی شود. در شرایط کنونی تأمین آب ممکن نیست بنابراین باید منابع آبی موجود در استان را مدیریت کنیم، در حال دریافت حق‌آبه الموت رود هستیم و در عین حال در راستای افزایش منابع آبی، آب‌های ژرف استان نیز مورد مطالعه قرار خواهند گرفت اما مهم‌ترین اقدام در شرایط فعلی ایجاد بازار آب است.

معاون امور عمرانی استاندار قزوین در پایان یادآور شد: آب صنایع استان بایستی از پساب تأمین شود البته این اقدام به برنامه بلندمدت نیاز دارد که باید به صورت تدریجی اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha