• پنجشنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1401071406749
  • خبرنگار : 71667

ماجرای افزایش تعرفه تلفن ثابت و دستور توقف آن چیست؟

ماجرای افزایش تعرفه تلفن ثابت و دستور توقف آن چیست؟

پیش از این اعلام شده بود که افزایش تعرفه هزینه ماهانه تلفن ثابت، تابستان امسال مورد تایید قرار گرفته و ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت کارکرد تلفن ثابت را تصویب کرده است و درصورت موافقت رگولاتوری و ابلاغ به مخابرات اعمال و اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، طبق مصوبه مذکور کاربران تلفن‌های ثابت استان تهران برای حفظ خط تلفن ثابت خود بر اساس جدول جدید پیرامون تعرفه‌های جدید تلفن ثابت، باید ماهانه ۲۰ هزار تومان، پرداخت کنند. این هزینه صرفاً هزینه‌ای است که صاحبان خطوط تلفن در پایتخت، در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفا به منظور نگهداری این خطوط باید پرداخت کنند.اما به تازگی اعلام شد که در همین رابطه شورای رقابت دستور توقف هرگونه افزایش در هزینه خدمات تلفن ثابت را تا زمان ارایه دقیق هزینه تمام شده صادر کرد.

بنابر اعلام مرکز ملی رقابت، در پانصد و نهمین جلسه این شورا به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با توجه به ماده ۳ مصوبه جلسه ۴۶۶ شورای رقابت با موضوع " دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهیانه تلفن ثابت"، شرکت مخابرات ایران موظف است با استقرار نظام حسابداری بهای تمام شده، نظام خود را به نحوی اصلاح کند که هزینه تمام شده هر یک از خدمات تمام شده این شرکت به صورت مجزا و دقیق محاسبه شود و در صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت درج گردد، اما شرکت مخابرات ایران این مصوبه را اجرا نکرده است، لذا تا زمان ارایه دقیق هزینه ماهانه تمام شده خدمات تلفن ثابت، مندرج در صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت مخابرات ایران، هرگونه تغییر در هزینه خدمات تلفن ثابت و اخذ وجوه اضافی، مغایر مصوبه شورای رقابت بوده و باید به قید فوریت متوقف گردد.

پس از این اتفاق، شرکت مخابرات ایران هم در این راستا اعلام کرده که این شرکت همواره تمامی فعالیت‌های خود را بر اساس قانون تجارت و مصوبات و الزامات حوزه رگولاتوری انجام می‌دهد و با رعایت الزامات قانونی پروانه فعالیت صادره و مصوبات هیات مدیره، علی رغم ثابت ماندن تعرفه‌ها در ۱۲ سال اخیر و رشد چندین برابری نرخ ارز و تورم به ارایه خدمات ارتباطی به همه ذی نفعان می‌پردازد.

این شرکت همچنین تکید کرده که ابلاغ "دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهیانه تلفن ثابت" پس از پیشنهاد و موافقت کمیسیون تنظیم مقررات و شورای رقابت و پس از بررسی توسط ستاد تنظیم بازار صورت گرفته است و با توجه به ضرورت پیاده‌سازی الزامات توسعه‌ای و رشد اقتصادی در کشور، شرکت مخابرات ایران همواره خدمات‌رسانی گسترده خود را در سراسر کشور و در چارچوب مشتری مداری ادامه می دهد.

اما ماجرای افزایش تعرفه تلفن ثابت از این قرار بود که این افزایش تعرفه در استان تهران بابت ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه، هزینه‌ای معادل ۲۰۰۰۰ تومان، برای سایر مراکز استان‌ها به ازای حداقل ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه ۱۵۰۰۰ تومان به عنوان حداقل پرداخت و سایر شهرها به ازای ۲۶۶۶ دقیقه مکالمه معادل ۱۰۰۰۰ تومان مشخص شده بود.

پیش از این محمدرضا بیدخام -مدیر کل ارتباطات و اموربین الملل شرکت مخابرات ایران- در گفت و گو با ایسنا درباره این موضوع اظهار کرده بود: تعرفه تلفن ثابت حدود ۱۲ سال است که علی رغم افزایش تورم تغییری پیدا نکرده است. ما در خواستمان را برای تغییر تعرفه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارایه داده ایم و آنها بررسی کردند و کارهای کارشناسی آن انجام شد.

وی افزود: همچنین در سازمان تنظیم مقررات رادیویی و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هم تصویب شد و در نهایت به کمیسیون تنظیم بازار ارسال کردند؛ آنجا هم با شرایطی مصوب شد و پس از آن به وزارت ارتباطات ابلاغ شد.

او گفته بود ما منتظریم این موضوع در  کمیسیون تنظیم بازار بررسی و از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ما ابلاغ شود. به عبارتی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باید تغییرات تعرفه ها را به ما ابلاغ کنند تا بتوانیم اعلام کنیم و اطلاع رسانی لازم در این زمینه انجام دهیم.

بعد از این اظهارات خبری دیگر منتشر شد که طبق آن مشترکان تهرانی از ابتدای شهریور با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار و براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررارت مبنی بر دستورالعمل هزینه ماهانه خدمات مکالمه صوتی مشترکان تلفن ثابت، می‌توانستند با پرداخت ۲۰ هزار تومان هزینه ماهانه خدمات مکالمات صوتی، ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه رایگان درون شهری یا به همان میزان مکالمات بین شهری و همراه دریافت کنند.

این طرح به گفته مدیرکل ارتباطات شرکت مخابرات ایران، برای سایر مراکز استان‌ها، ۱۵ هزار تومان و ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه رایگان و سایر شهرها، ۱۰ هزار تومان و ۲۶۶۶ دقیقه مکالمه رایگان اجرا شده و دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهانه خدمات مکالمه صوتی مشترکان تلفن ثابت در راستای حداقل جبران هزینه نگهداری از خطوط تلفن ثابت است.

بر این اساس خطوط مشتریان با هر مبلغ صورت حساب، در صورت عدم پرداخت در دو دوره متوالی قطع و حداقل اعتبار مکالمه مبلغ یک میلیون ریال یا میانگین سه دوره آخر برای کارکردهای بالاتر در نظر گرفته می شود و در صورت رسیدن به حد اعتبار توسط زیر سیستم اعتباری و هوشمند قطع می‌شود.

طبق اعلام شرکت مخابرات، پیامک صورتحساب برای تمامی مشتریان شهری ارسال می‌شود در صورتی که برای مشتریان روستایی فقط برای صورت حساب‌هایی با بدهی بیش از ۵۰۰۰ تومان پیامک ارسال خواهد شد. در محاسبه هزینه‌های قبوض تلفن ثابت، طبق مقررات ۹ درصد ارزش افزوده لحاظ می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۸ ۱۹:۲۶

با سلام اگر مکالمه ی شهری تا 4444 دقیقه رایگانه پس چرا با توجه به اینکه مکالمه ما به این مقدار نرسیده مبلغ مکالمه شهری و موبایل هم در صورتحساب لحاظ شده؟

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۳۰ ۱۲:۵۰

سلام. 20000 تومان زیاده. ثانیاً اگه کسی خط تلفن ثابت رو فقط برای اینترنت ثابت بخواهد و مکالمه نکنه تکلیف چیه؟

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۱۴:۱۴

عجب به زور 10تومن میگیرن بعد مثلا مکالمه رایگان میزارن.ضمنا من همیشه قبضم زیر 5ت بوده.اینماه شده 14.چجوری حساب کردن خدامیدونه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۰۱:۰۲

من در ماه 300دقیقه هم با گوشی صحبت نداریم پس چرا 24500تومان اومده این دزدی نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۱ ۱۲:۲۹

من دوتا خط موبایل دارم ماهی 5000تومان قبض برام میاد ولی برای تلفن ثابتم که فقط برای اینترنت ازش استفاده میکنم ماهی 12000تومان می آید .

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۴ ۱۰:۰۶

همش حرف هست. این ماه هم باز اعمال شد . خواهش وقتی دستور داد شد. اجرا شود

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۸ ۱۰:۰۲

واقعا که پول زور میگیرن نمی دونم چرا بحر حال من بهتر دیدم تلفن را پرداخت نکنم یک طرفه بشه قطع هم شد بهتر اینتر نت تلفن ثابت هم سرعتش از سرعت حرکت موچه کمتره ...

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۱ ۰۰:۵۷

والا منم دیگه پرداخت نمیکنم.مگر بیکاریم ۴۴۴۴دقیه بشینیم صحبت کنیم

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۱ ۲۲:۰۰

همه اش پول زوره من که تا مجلس بررسی و تصویب نکنه پرداخت نمی کنم

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۳۰ ۱۴:۳۶

مرتصی جان تا آن زمان که می گی تا مجلس تصویب نکنه پرداخت نمی کنم تا آن موقع 20 هزارتومان 20 میلیون تومان شده ؟ آنوقت چه کار می خواهی بکنی ؟

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۲۴ ۱۳:۲۶

ماه پیش برای ما 48 هزار تومان یکطرفه کردند این ماه 72 هزار تومان اومد یکطرفه کردند بعد پیغام میزارن اگر پرداخت نکنید قطع میکنید نمیدون این چه عدالتی هستش که زورش همش روی دوش مردمه .اخه ما که دو نفر هستیم روزی ی تلفن شهری اونم 5 دقیقه ای میزنیم چرا باید 5 برابر قبض پرداخت کنیم؟

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۳۱ ۰۸:۴۹

من که خط تلفن دارم ولی تلفن ندارم که ازش استفاده کنم و حتی اینترنت هم بکارم نمیاد چرا باید 20 هزار تومن بدم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟