گوهر یسنا انزانی در گفتوگو با ایسنا، غریبه بودن دانش آموزان با فضای مدرسه را از جمله چالشهای امروزی والدین و معلمان عنوان کرد و با تاکید بر اینکه معلمان باید به دانش آموزان کمک کنند تا با فضای مدرسه و محیط آن آشنا شده و ارتباط برقرار کنند، اظهار کرد: در شرایط کنونی که به دلیل پاندمی کووید ۱۹ دانش آموزان از محیط مدرسه دور بوده و با آن غریبه شدهاند، معلمان باید کمک کنند تا بچهها در ساعات زنگ تفریح با همکلاسیهای خود به خوبی ارتباط گرفته و احساس امنیت را از محیط مدرسه، معلم و همکلاسیهای خود دریافت کنند.
این روانشناس با بیان اینکه معلمان باید با تفاوت میان دانش آموزان آشنا بوده و استعدادهای مختلف آنها را بشناسند، ادامه داد: معلمان باید با تشوق مثبت و نوازش مثبت کلامی دانش آموزان را برای درس خواندن تشویق کنند.
انزانی افزود: توامان کردن آموزش با لذت از طرق مختلف نظیر آموزش همراه با بازی به ویژه برای پایههای اول تا سوم ابتدایی میتواند در انتقال حس امنیت به دانش آموزان موثر باشد. همچنین برای اُخت شدن دانش آموزان با محیط مدرسه میتوان آنها را تشویق به بازی کردن با یکدیگر در ساعات تفریح کرد.
به گفته وی، خوردن خوراکیهای مورد علاقه و تقسیم آن با هم کلاسیها، حرف زدن با همکلاسیها در ساعات زنگ تفریح، درست کردن کاردستی در کنار همکلاسیها و انجام کارهای گروهی و فعالیتهای تیمی بدون در نظر گرفتن برد یا باخت در آن فعالیتها میتواند به دانش آموزان حس آرامش را انتقال دهد تا حس غریبه بودن آنها با فضای مدرسه از بین برود.
انزانی همچنین در بخش دیگر سخنان خود به بیان تکنیکهایی برای کاهش استرس دانش آموزان مقطع دوم و سوم ابتدایی پرداخت و تاکید کرد که نقاشی کردن، نوشتن و کتاب خواندن میتواند استرس دانش آموزان را کاهش دهد.
این روانشناس معتقد است که هرچه دانش آموزان در خانه والدین خود را در حال مطالعه ببینند علاقه آنها به کتاب و کتاب خوانی بیشتر میشود.
وی همچنین این را هم گفت که هرچه والدین "چرخه افکار" فرزند خود را به خوبی بشناسند و بدانند فرزندانشان در موقعیتهای مختلف چه افکار، احساس و رفتاری دارند؛ میتوانند برای آرام شدن و کاهش استرس به بچهها بیشتر کمک کنند.
انزانی در پایان سخنان خود توصیه کرد: با توجه به اینکه دو، سه سال است بچهها رفتن به مدرسه را به خاطر پاندمی کووید ۱۹ تجربه نکردهاند و ممکن است رفتارهای خارج از هنجارهای مدرسه بروز دهند و با محیط مدرسه غریبه باشند، معلمان باید خیلی صبور باشند و با صبوری با دانشآموزان رفتار کنند. والدین نیز باید مهارت ارتباط موثر را بلد بوده و این مهارت را به فرزندان خود منتقل کنند. اگر استرس و اضطراب دانش آموز به مواردی همچون کابوسهای شبانه، شب ادراری و یا آسیب هایی مثل ناخن جویدن و مو کندن انجامید، والدین باید به سرعت با مشاوران و روانشناسان این موضوع را در میان بگذارند. همچنین توصیه میشود مدارس نیز برای حل این چالشها حتما از روانشناسان متخصص کمک بگیرند.
انتهای پیام
نظرات