به گزارش ایسنا، مجیدیمهر -رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف- با اشاره به استقبال خوب اهل سنت در رشته تفسیر بر اساس منابع تفسیری اهل سنت، گفت: این موضوع از نشانه وحدت و تقریب مذاهب اسلامی حول محور قرآن کریم می باشد. البته در رشته های آوایی همچون حفظ قرآن کریم نیز شرکت کنندگان اهل سنت در کنار برادران و خواهران شیعه به رقابت عادلانه و صمیمانه پرداختند و حتی در حوزه داوری از داوران دارای مدرک داوری اهل سنت دعوت به عمل آمد.
وی با اشاره به استقبال خوب اهل سنت از این دوره از مسابقات گفت: شرکت کنندگان اهل سنت در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم تعداد ۱۸۵۳ نفر از ۲۷ استان کشور می باشند که در رشته قرائت ۶۹ نفر، رشته ترتیل ۳۳۸ نفر، رشته حفظ ۶۴۰ نفر، اذان و دعا ۶۲ نفر، تفسیر ۶۹۴ نفر، نهج البلاغه ۵۰ نفر ثبت نام نموده اند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ادامه خاطرنشان کرد: این دوره از مسابقات ویژگی های مختلفی دارد که یکی از جلوه های کم نظیر آن حضور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی و علمای ادیان الهی جهت بازدید از مراسم مختلف مربوط به مسابقات مانند افتتاحیه یا اختتامیه مسابقات بوده است. به عنوان مثال حضور کشیش عالی رتبه مسیحی در اختتامیه مسابقات آذربایجان غربی از جمله این مظاهر زیباست. دین مسیحیت هدف از دین را نجات بشر و رسیدن انسان به فلاح و رستگاری و ساختن انسان کامل می داند و قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی مسلمانان این موضوع را بهترین بیان مطرح و علمای مختلف شیعه و سنی نیز آن را تفسیر نموده اند. آنگونه بسیاری از بزرگان مسیحیت نیز با بررسی ابعاد مختلف تعالیم دین مبین اسلام به این مهم پی برده اند.
مجیدی مهر در بخش دیگری از سخنان گفت: وحدت و همدلی یکی از کارکردهای اصلی و منحصر به فرد مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران است و باید از این سرمایه عظیم معنوی صیانت نمود که همین امر باعث پرهیز از اختلاف، چنددستگی و پراکندگی امت اسلامی و سایر ادیان توحیدی خواهد شد. در حقیقت قرآن کریم به عنوان کتاب دین برگزیده خداوند متعال؛ مهمترین پیوند دهنده ادیان الهی، صلح، همبستگی و وحدت است و آنها را در نقطه ای حیاتی به یکدیگر نزدیک و متصل می کند. آنجا که خداوند متعال در سوره مبارکه آل عمران می فرماید: قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَی کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ - ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم، و چیزی را با او شریک قرار ندهیم، و برخی برخی را به جای خدا به ربوبیّت تعظیم نکنیم. پس اگر از حق روی گردانند بگویید: شما گواه باشید که ما تسلیم فرمان خداوندیم. برادری وسیله ارتباطی میان انسانهاست که بر اساس روش رسالتهای آسمانی استوار است و از تقوی سرچشمه میگیرد و بر چنگ زدن به ریسمان کتب آسمانی متمرکز است. یا ایها الذین آمنوا، آیا این خطاب برای عصر و زمان خاص و بشر در دورهای خاص و مکانی خاص است که قرآن نه زمان و نه مکان دارد بلکه خطابش دائمی است، این چشمهای است که همواره جوشان بوده وجوشان خواهد بود. این ما هستیم که در حدّ نیاز و توانمان از این چشمه جرعه ای را میآشامیم. انسان های آزاده از گروههای مختلف، ادیان متفاوت و مذاهب گوناگون عشق و علاقه وصف ناپذیری به قرآن و تاثیرپذیری از آیات آن دارند. همه ساله گوشه ای از این ارادت را در مراسم قرائت قرآن در گوشه گوشه جهان و حضور اهل سنت، ارامنه و مسیحیان و زرتشتی ها و دیگر ادیان و مذاهب در ایران و سایر شهرهای جهان شاهد هستیم. حضور در مراسمات و مسابقات قرآن جلوه دیگری از علاقه بی اندازه ادیان دیگر به محتوای قرآن کریم است.
انتهای پیام
نظرات