• یکشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1401062015037
  • خبرنگار : 50214

همزمان با راه‌اندازی 5 هیات صلح در اصناف یزد مطرح شد؛

صرفه جویی در وقت و هزینه، مزیت استفاده از نهادهای سازشی است

صرفه جویی در وقت و هزینه، مزیت استفاده از نهادهای سازشی است

ایسنا/یزد رئیس اداره توسعه حل اختلاف استان یزد گفت: نبود تشریفات طولانی و زمانبر دادرسی و اخذ نکردن هزینه دادرسی از اصحاب دعوی از امتیازات و ویژگی‌های استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف و هیات های صلح و سازش است.

«محمدرضا حداد» در آیین افتتاح همزمان پنج هیات صلح ویژه حل اختلافات صنفی، استفاده از نهادهای سازشی را از تأکیدات ریاست قوه قضاییه ذکر کرد و افزود: اخذ نکردن حق‌الزحمه توسط صلح یاران و میانجیگران از دیگر مزایای استفاده از نهادهای سازشی است.

این مقام قضایی، به ضمانت اجرایی داشتن توافقات مشروط در  شورای حل اختلاف و دیگر  نهادهای سازشی اشاره و اظهار کرد: هرگونه سازش مشروطی که در نهاد های سازشی تنظیم و به تایید مقام ذیصلاح برسد، چنانچه در موعد و زمان مشخص شده  انجام تعهد، هر یک از طرفین از انجام آن شانه خالی کنند با درخواست ذینفع، برگ  اجراییه صادر و از طریق  اجرای احکام شورا ، متعهد ملزم به انجام تعهد خواهد شد.

وی با اشاره به این موضوع که در دعاوی کیفری و حقوقی بجز دعاوی معدودی بدون هیچ سقفی با رضایت طرفین می‌توان از ظرفیت نهادهای سازشی بهره گرفت، ابراز کرد: چنانچه در امور کیفری و حقوقی  سازشی صورت نگرفت شاکی یا خواهان جهت ادامه رسیدگی به مرجع قضایی ذیصلاح دلالت داده خواهد شد.

رئیس اداره توسعه حل اختلاف، بر وقت‌گذاری و همت مضاعف در ایجاد صلح و سازش از سوی میانجیگران تأکید کرد و گفت: باید برای ایجاد سازش و اصلاح ذات البین، با داشتن سعه صدر، به طرفین دعوی برای بیان ادعا و دفاعیات خود  فرصت لازم داده شود و به همین سبب است که در روایات برای میانجیگر  اجر معنوی و پاداش فراوانی در نظر گرفته شده است.

وی اعتمادسازی را رسالتی بر دوش میانجیگران دانست و اظهار کرد: حل اختلافات و فصل خصومت‌ها با استفاده از ظرفیت نهادهای سازشی اعم از نهاد داوری، میانجیگری و شورای حل اختلاف، می تواند کمک شایانی به دستگاه قضایی کند تا از ورود بی رویه پرونده هایی که ماهیت قضایی نداشته و امکان سازش در آنها فراهم است، پیشگیری کند.

حداد افزود: حل و فصل اختلافات خرد در یک بستر ساده و کم تشریفات، وقت و انرژی مجموعه قضایی را برای حل پرونده های مهم و زمان بر حفظ می کند.

گفتنی است؛ در پایان این نشست پنج هیات صلح برای پنج صنف راه‌اندازی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha